• Simben

Nån mer som har en riktig rap och spy bebis? behöver tips!!

Har en liten på 3 veckor som är jättesvår att få att komma till ro och lägga ner. Hon spyr och behöver rapa massor av gånger mellan amningarna och går inte att ha mer än i upprätt ställningen mer eller mindre dygnet runt och det funkar ju inte. Måste ju få sova oxå nån gång och så har jag dessutom en 21 månaders som jag måste ta hand om. Nån mer som har en spy och rapbebis och hur löser ni vardagen och nätterna?
    Hon vill dessutom inte ta napp utan vill ligga vid bröstet och jag känner att det går ju inte hela tiden då hon sen spyr och rapar i flera timmar och sen vill ligga där igen. Måste få tips på hur jag kan underlätta mitt liv just nu

• Svar på tråden Nån mer som har en riktig rap och spy bebis? behöver tips!!
  • Tant C

Det du skriver hade kunnat vara vår dotter för några månader sedan, jag känner så väl igen mig! Vet inte om jag har några direkta tips, det tog ganska lång tid innan hon godtog att ligga själv. Hon kunde ligga några minuter, men sen skrek hon och när man tog upp henne så kom mycket riktigt en rap eller kräk.

Men efter ett tag pallade vi upp vid huvudändan av spjälsängen så hon inte låg platt, utan fick komma upp lite och det hjälpte litegrand tyckte vi, jag tror hon tyckte det var skönare. Sen så lade jag henne på sidan när hon skulle sova (vet att man inte ska göra det, men vad gör man inte när man är desperat???), vilket hon också godtog. Rullade ihop en filt framför så att hon inte kunde rulla över på mage.

Inget av dessa tips är nån magisk kur, eller var i alla fall inte det för oss. Vi fick bära mycket, och i början sov hon i bärsele eller på våra magar nattetid. Huvudtipset är väl att stå ut, men det vill du ju inte höra förstår jag. Det ville i alla fall inte jag när vi hade det som er! Önskar dig hur som helst lycka till!

• Babalu

Har inte nu- men har haft.
    Tips, haklappar så man slipper byta kläder alltid.
    Babysitter i liggläge (BB 1-2-3)

När du rapar, håll bara upprät i 2 minuter, gör inget annat. Behöver de rapa gör de det då. Eftersom man inte "tvingar" upp rapen frestar det minst att rapa dem såhär. (fick tipset på bb)

Har du testat BB Bärsele? Det kan ju vara bra med tanke på att du har en till liten- men som sagt mitt främsta tips är Babysittern. Har 15mån mellan mina och då var stora killen för liten för att vi skulle kunna ha lillan i Babysittern på golvet. Men när det är 21 månader borde det gå att få stora att förstå att man inte för sätta sig på lillan.

• Simben

Tant C; nä, att stå ut är väl det minsta man väl höra just nu även om jag vet att det är sant. Men tycker det borde finnas tips som underlättar???
    Min lilla sover på mage när hon väl sover..har ett andningslarm..men det spelar ibland ingen roll för hon spyr ju då med och ligger och gnäller och krälar och spyr och rapar ändå. Och det spelar ingen roll om hon ligger på mig..det är samma visa iallafall

Babalu; Men om dom sväljer massa luft vid amningen som min lilla gör bör man inte försöka få upp raparna då? Känns som om hon aldrig skulle komma till ro om jag la ner henne efter 2 minuter..hon kommer ju knappt till ro i upprätt läge
    Jag har bärsele men har inte börjat använda den än då jag vill hon ska bli lite stadigare i nacke och rygg men det går kanske börja snart. Problemet är att min "stora" tjej gärna vill vara i knät emellanå och det går ju inte om man måste bära den lilla hela tiden så då blir man ju inte riktigt fri för henne i allafall?

Babysittern har jag inte heller börjat med men vet inte hur det ska gå till att ha henne liggandes i den när hon måste rapa och spy konstant?

Undrar ibland vad jag gjort för ont för att behöva drabbas av detta ytterligare än gång

• Babalu

De får upp raparna självmant. Ta tiden. Vid 1 minut och 50 sekunder kommer rapen
    Vi skaffade en extra klädsel till Sittern. Lägg en handduk i.

Sonen spydde ca 8 ggr första halvtimman efter amning. Sen spydde han en gång i kvarten till nästa amning. Han slutade spy när han var 11 månader.

Been there, done that.

• Tant C

Låter snäppet värre är det var för oss! Jag lade också min dotter på mage i början på dagtid. Satt bredvid för jag hade inget andningslarm (och inga syskon att ta hand om), och jag tyckte att hon sov MYCKET bättre så. Hon kräktes inte heller när hon låg på mig eller hennes pappa. Vi började använda bärselen vid två veckors ålder, men då var hon ganska stadig. Annars var ju babysittern (en sån där som man kan gunga) räddningen! Tänk att jag glömt bort det, kom på det när jag läste Babalus inlägg! Hon behöver ju inte ligga i den, hon halvsitter ju. Och där kan hon ju sova, oavsett läge, i början. I alla fall på dagtid.

Annars skulle jag råda dig att prata med BVC. Är ingen expert, men det finns ju något som heter reflux, där "magvätska" (???) kommer upp igen och orsakar obehag när de ligger ner. Det är ju vanligt att bebisar kräks, men om du har svårt att få henne nöjd även i din famn kanske hon har nåt sånt?

Ett annat tips som vi fick, och som fungerade efter några veckor, var att vänta med henne sovandes i famnen 20 minuter innan du lägger ner henne. Då hinner hon komma ner i djupsömn och vaknar inte lika lätt när du lägger ner henne.

• Simben

Okej..kanske skulle försöka med att inte få upp raparna utan att dom får komma mer självmant då.

Min stor tjej spydde ända tills hon var ett år gammal så jag vet ju vad jag kan ha att vänta mig där gjorde vi tom en sån utredning om reflux men det var inte det så jag är väl inte lika orolig denna gången över det utan tycker mest det är fruktansvärt jobbigt och vill ha alla tips i världen för att få det att fungera bättre iallafall. Problemet är ju många gånger som sagt att hon gnäller och bökar och stökar i famnen och kommer inte till ro. Om hon inte rapar utan somnar i upprätt läge i famnen så vaknar hon ca 2-5 minuter efter att jag lagt ner henne och bökar och stökar och gnäller och tar man upp henne så kommer det oftast en eller ett par rapar och kanske en spya...om hon mot förmodan somnar om så blir det samma visa när jag lägger ner igen. Men oftast kommer hon inte till ro igen utan bröstet och då blir det ju ännu mer spyor och rapar och så är man inne i en ond cirkel. Och nappen tar hon inte

Svar på tråden Nån mer som har en riktig rap och spy bebis? behöver tips!!