• Syrran79

Tempur vs Zomna?

Hej!

Vaknar varje natt med ryggsmärtor pga vår alltför hårda IKEA-säng. Jag har länge funderat på att köpa en Tempurmadrass, men de är så hutlöst dyra! Någon som provat "kopian" Zomna?? Är den skön att sova på?

• Svar på tråden Tempur vs Zomna?
  • Syrran79

Ingen som har varken eller? Det finns ju andra billigare kopior oxå, någon som har en sådan då?

• Cecilia84

är själv ute efter liknande, bara provlegat tempur sängar och de är ju väldigt hårda till en början ialla fall och himmla dyra.
    Däremot har jag en tempurkudde och kommer aldrig någonsin kunna ha någon annan kudde igen, hoppas det är lika dant med sängen.
    Puffar lite så kanske vi får fler svar på frågorna.

• Mums

Vi tog tag i sängfrågan för något år sedan

Vi gick runt till typ ALLA butiker, pratade med säljarna, provlåg allting.

Det alla var överens om är att det som är bäst för kroppen är att ha en så MJUK säng som det bara går, så länge man får tillräckligt stöd för ryggen.

De ALLRA skönaste sängarna vi provade var Jensen Ambassadör. De är såna med fem zoner, så man får en mjukare zon för rumpan och axlarna att sjunka ner i, och en fastare vid ryggen och fötterna och huvudet. SUPERsköna. Den dubbelsänken kostade 30 000 kronor.

Vi köpte istället en säng från Kungsängen, med tre resårlager, där vi kunde välja ett något stummare topplager för mannen och ett mjukare för mig. Kostnaden blev 15 000 kronor.

Efter ett år kompletterade vi med en fullstor Tempur bäddmadrass. Den kostade 10 000 kronor. Och den är HELT fantastisk!

Jag vill VERKLIGEN rekommendera alla att köpa en sådan madrass. Näst efter att träna och äta bra, så är det det bästa man kan göra för sin kropp, tycker jag.

Den känns hård när man bankar på den, men så fort du lägger dig så sjunker du ju ner. Och när du legat en stund blir du helt omsluten av madrassen när den mjukats upp av din kroppsvärme.

Det är ju den stora grejen: att istället för att madrassen pressas ihop, och därför trycker tillbaka hårt där du sjunker ner mycket, så fördelas trycket, så att det känns som att du svävar på tusen små händer.

Köp ett tjockt madrasskydd i frotté också, så det blir lite bättre luftcirkulation, för annars är det lätt att det blir FÖR varmt.

• Syrran79

För några dagar sedan beställde jag en madrass från www.zomna.se Jag återkommer när jag fått den med mitt betyg!!!

• Mums

Kopiorna har jag ingen aning om, de är väl sannolikt inte lika hållbara? Vi räknar med att vår madrass kommer hålla i minst tio år, det blir tre kronor per natt... rätt så värt det, eller hur?

• Mums
    Inte meningen att dissa ditt köp, såg inte ditt inlägg när jag postade. Du blir säkert supernöjd, och du hinner få rätt många trekronorsnätter även om det skulle vara kortare hållbarhet, eller hur! (Men varför skulle det vara det, det vet jag ju inte.)
  • Mina72

God Dag!:_)

Jag har en tempur bäddmadrass som jag är väldigt nöjd med och tänkt behålla resten av mitt liv.

Köpte ny större säng och provade köpa en madrass som säljaren sa var precis lika bra och var av samma matrial som tempur madrassen fast mycket billigare. Ångrar det köpet!!!

Använder inte alls den madrassen utan har lagt min gamla...som är mindre...på den nya sängen.

Så om jag någon gång ska köpa en ny madrass till mig själv så blir det en äkta tempur. Billigare i längden och bättre för mig.

Kram

• LevaLivetNu

Vad spännande tråd, har själv haft långvarig smärta i ryggen varje natt. Köpte för ca 2 år sedan en ganska dyr Classic bed. Besvären började i maj förra året. Sprang på en kvinna på sjukgymnastiken kom på tal om sängar. Hon hade köpt en Jensen säng o blivit bättre i ryggen. Vet ni vilken bädd jag hade innan Classic, jo En JENSEN, i och för sig billig, basic modell men inget ryggont. Vad ska jag göra nu???

• Mina72

God Kväll LevaLivetNu!

Usch, vad tradigt att du fått ont i ryggen! Hade själv ofta ont i ryggen innan jag fick tempur madrass.

Dina besvär kan ju bero på annat också men sängen/madrassen är nog en viktig faktor hur ens kropp mår. Du får ut och prova nya, men det är ju dyrt att köpa nytt. Det går ju i och för sig att begagnat om man tycker det är OK.

Själv så köpt jag min av fabriksförsäljning...finns i katalogen, där av mitt dumma köp av något som skulle vara som tempur madrass...sängen som jag köpte där är jag nöjd med. Men skulle gett mig ut och provat först, men jag orkade inte det...var höggravid och ensam med två små barn...

Har du råd att köpa ny säng och madrass? Hur är sängen är den hård, mellan eller mjuk? Om du är intresserad av tempurmadrass så är det bäst med hård säng.

Kram

• Syrran79
    Svar på #11
    Mina72 skrev 2008-03-07 13:40:25 följande:
    God Dag!:_)Jag har en tempur bäddmadrass som jag är väldigt nöjd med och tänkt behålla resten av mitt liv.Köpte ny större säng och provade köpa en madrass som säljaren sa var precis lika bra och var av samma matrial som tempur madrassen fast mycket billigare. Ångrar det köpet!!!Använder inte alls den madrassen utan har lagt min gamla...som är mindre...på den nya sängen.Så om jag någon gång ska köpa en ny madrass till mig själv så blir det en äkta tempur. Billigare i längden och bättre för mig.Kram
    Tack för ditt svar! Vad var det för kopia du köpte? Inte "Zomna" hoppas jag..?
  • Mina72

God Eftermiddag!

Ingen aning om vad den hette...har mikrominne...
    Hoppas din är bättre än min och att du blir nöjd.

Nästa gång om jag nu köper en större(nu har jag ju 30cm "hål" för sängen är 120 och madrassen 90) så köper jag den äkta.

Det är värt pengarna att kunna sova skönt och slippa värk. Man kan ju nyttja den madrassen i hela sitt liv om man har tur.

Kram

• Syrran79

Igår hämtade jag ut madrassen och jag måste säga att jag är otroligt nöjd!!! Madrassen är jätteskönt, precis vad jag hade hoppats på!

• Bitte M

Hej Syrran 79!

Är du fortfarande nöjd med din Zomna-madrass? Står i valet och kvalet mellan Zomna och Tempur...

• Idrottsfantasten

Är jättenöjd med min Zomna madrass haft den i 5 år! Köpte nytt madrasskydd av dom i helgen! Trevligt bemötande på alla sätt och vis. Rekommenderas!

Svar på tråden Tempur vs Zomna?