• Nennis1

Någon som gjort ett sockerbelastningstest?

Vad gör man? Hur går det till?

Det jag vet är att jag inte får äta eller dricka något efter klockan 22 kvällen innan, sen ska jag dricka en sockerlösning hos bm, vänta i två timmar och sedan bli stucken på.

Är det allt, eller kommer det att hända någonting mer?

• Svar på tråden Någon som gjort ett sockerbelastningstest?
  • StepByStep

Det är praktiskt taget allt ja. Men påvisas det att du har ett högt blodsocker kommer du få en tid till en dietist på diabetesmottagningen på det närmsta sjukhuset. Det brukar du få inom en vecka- 10 dagar.

~*~Esmeralda 050417 & en liten väntad med Bf 080621~*~
  • mamichuli

hej!
    Jag gjorde först ett test där man tog blod, sen drack man den här sötsliskiga vätskan, väntade en timma och tog blod igen för att se hur kroppen tolererade allt detta socker.
    Skulle du fá hög siffra pá detta test fár du göra ytterligare ett där man stannar 3 timmar och proceduren upprepas med den enda skillnaden att man nu sticker en gáng efter en timma och en gáng till efter ytterligare en timma... sen visar detta test om du lider av grav.diabetes el ej.
    Lycka till!

• Willwmansmoster

ett tips!
    Ta med en citron och pressa i vätskan så smakar det inte så illa, för det är jätte jätte sött!

Snart så!
  • Luddvar

Jag har gjort det. Min BM tar alltid citron i dryckan apropå tipset här ovan. Man får vänta i två timmar och då ska man sitta stilla. Där efter kollas blodsockret igen. Vart gränsen går för grav-diabetes kommer jag inte ihåg. Det är för den delen lite olika mellan olika landsting.
    Jag låg på 11 efter glukos-testet och fick träffa dietist, diabetessköterska och lämna in diverse prover och sen fick jag sticka mig 7 gånger per dag för att få en kurva där man kunde utläsa hur jag låg på mitt långtids-socker. Jag klarade mig på bara kostomläggning .
    Håller tummarna för dig.

• StepByStep
    Nennis1 skrev 2008-03-04 11:00:13 följande:
    Tack för svaret!!!
    Det var så lite så. Och ja, ta med citron för annars blir det oftast väldigt segt att dricka hela den där blandningen.
    ~*~Esmeralda 050417 & en liten väntad med Bf 080621~*~
  • Mårran74

Jag fick göra en sådan test och den visade inte på någon grav.diabetes... Skälet till att jag fick göra testet? Tänkte mig inte för och åt hemmagjord(läs: med MASSOR av socker ir ) rabarberkräm innan jag skulle gå till BM för de vanliga kontrollerna...

• CLT
    Willwmansmoster skrev 2008-03-04 11:03:01 följande:
    ett tips! Ta med en citron och pressa i vätskan så smakar det inte så illa, för det är jätte jätte sött!
    Nya uppgifter från läkare: Man får inte ha citron i längre Det blir missvisande på testet eftersom citron innehåller fruktsocker...
  • Luddvar
    CLT skrev 2008-03-04 11:26:24 följande:
    Nya uppgifter från läkare: Man får inte ha citron i längre Det blir missvisande på testet eftersom citron innehåller fruktsocker...
    jaha, där ser man. Kanske därför det gav sådant utslag på mig då? Jag kom inte upp i de värdena under hela min resterande graviditet.
  • Willwmansmoster

jasså? Jag gjorde det för ca 2 v sen, hade i en hel citron och min bm sa inget om det, det var hennes idé...ja ja

Snart så!
Svar på tråden Någon som gjort ett sockerbelastningstest?