Finns det någon nackdel med att dricka tranbär som gravid.
Finns det någon nackdel med att äta tranbär som gravid. Tex. påverkas livmodern negativt av det sura?
Finns det någon nackdel med att äta tranbär som gravid. Tex. påverkas livmodern negativt av det sura?
Tranbär är inte uppräknat i Undvik-listan bland kostråden i alla fall
Kolla här om har funderingar kring kost under graviditet: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Jag tror och hoppas att det inte är skadligt...
Jag blev ordinerad tranbärsjuice, när jag var på ett läkarbesök i v 32, för att jag hade lite grumlig urin. Så det är nog ingen fara...
Regno777, hur många glas dricker du per dag?
Jag tror inte det. Har en kompis som äter tranbärs tabletter nu när hon försöker bli gravid. Tydligen så händer det ngt med ph värdet i slidan som gör det större chans för att få en flicka. Vet inte om det stämmer. Kramar
Jag har druckit tranbärsjuice hela graviditeten, är nu 35 fulla veckor och bebisen där inne mår prima..
tranbär motverkar ju UVI och så, innehåller mycket c vitamin oxå va? Tror det bara är nyttigt...
tranbärsjuice med is! GOTT!!
Jag dricker det typ hela tiden.
Får UVI typ...JÄMT!
Ajz: Motverkar inte uvi, det är en myt.
det KAN inte vara en myt
det hjälper ju nästan varje gång..... DET eller mycket citron funkar superbra....Mängden vatten är oxå avgörande...hinkar man i sig en 1-2 liter vatten så fort man känner uvi-känningar tycker jag att det försvinner..
En läkare skulle ha mig att tro att det var en myt att transbärsjuice hjälper mot UVI också. Men efter att ha motat ett antal UVI i ett tidigt stadium genom att dricka större mängder tranbärsjuice, så tror jag mer på vad som funkar på min egen kropp än vad de vetenskapligt kommit fram till.
Tja, så kan det ju vara. Men:
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=985565&from=rss
Men känner ni att det fungerar på er så är det ju bra. Det är ju inte skadligt att dricka tranbärsjuice, så drick på i vilket fall! Och hjälper det någon, så är det ju kanon! : )
jag tror åxå det hjälper som sagt..
men i mitt fall hjälper nog mängden vätska mer än vad själva vätskan är...
vätska i sig blandar ju ut urinen, vilket gör uvi mildare...
uvi-bakterierna ser ju ut som miniatyr kastanj med taggar.....det är det som river upp urinröret så man kissar blod. enligt en läkare jag pratade med...
ju mer vätska så färre "kastanjer" per ml, vilket minskar smärtan.....
Det är bara BRA att dricka tranbärsjuice, eftersom det hindrar UVI. Men tänk på att det måste isåfall vara en viss andel tranbär, inte typ JOKK som inte får kallas tranbärsjuice utan bara bärdryck, eftersom det är så utspätt... Det finns ngn som heter Ocean... typ, som dessutom finns i light, som är mycket bättre!
Jo. Det finns många huskurer som läkare inte ger något för, men som bevisligen fungerar på en del folk och har så gjort i långa tider. Så visst KAN det funka. Men, som sagt, nya rön pekar på att det inte finns något som helst belägg för att tranbär eller liknande har någon form av läkemedelsfunktion vid urinvägsinfektion.
ömmm ne det är BRA man unviker UVI!!!!
:D
jag har uvi i snitt fyra-fem ggr per år.. så fort jag får känningar så häver jag i mig tranbärsjuice (har börjat med det de senaste åren) och oftast går det tillbaka. Nu har jag haft känningar ett tag, men ignorerat dem eftersom jag trodde det var bebisen som tryckte på. Förra veckan hamnade jag på förlossningen pga UVI som var på väg upp i njurnarna..
Önskar att jag hade druckit massor med jucie i stället
Det kanske inte fungerar på alla, men alla jag känner funkar det på iaf..
jaaaa jag hade ont där nere! men var inget hos BM men då drack jag massa tranbärs juice.. då gick det över :P