• Anonym

Hur vet man om man har lunginflammation??

Har hostat ett par veckor nu och känner mig dålig... HUr vet man när man ska söka läkare?

• Svar på tråden Hur vet man om man har lunginflammation??
  • tess1987

Jag äringen expert,men när jag hade lunginflamation för ett år sen, så kunde jag knappt andas utan att det gjorde ont, och när man hosta högg det som FAN i bröstet, det värsta jag vart med om, gjorde sååå ont.!! Men jag hade en kraftig lunginflamation.

Men bättre att söka än att gå med det ju. Så sök du om du misstänket att du har det.

• Anonym

Jag vet inte... har haft ont i halsen i 2 veckor och haft torrhosta. Nu de senaste dagarna har hostan ökat och jag känner mig helt slut.. Är jätte trött och hängig.. Och har bara lite värk i bröstet

• tess1987

Jag skulle söka om jag var du, Det kan ju bli värre, och då är det inte kul, det började ju lungt häär med hosta och lite smärta men blev värre o värre, fyy..

Kram

• Luddvar
    Anonym skrev 2008-03-04 11:14:29 följande:
    Jag vet inte... har haft ont i halsen i 2 veckor och haft torrhosta. Nu de senaste dagarna har hostan ökat och jag känner mig helt slut.. Är jätte trött och hängig.. Och har bara lite värk i bröstet
    Om hostan ökat skulle jag definitivt gå ner till vårdcentralen och be en läkare lyssna på lungorna. Man ska vara vaksam på om symptomen nästan försvinner för att sen komma tillbaka.
  • Psychadelia

Torrhosta är väl inget vanligt symtom på lunginflammation tror jag. Brukar vara slemhosta och rejält svårt att andas och ont i bröstet. Men gör som du själv tycker.
    Jag skulle inte söka med de symtom som du har. Feber, slemhosta, besvärligt med andning är saker som skulle få mig att söka.
    Hoppas du blir bättre snart.

• Luddvar

Nja, min dotter torrhostade förr ett par veckor sedan. Hon var snorig men fick inte upp något slem alls fast hon snörvlade ner det... Hon åkte på lunginflammation och efter 2 dagar med penicillin kom slemmet upp. Lunginflammation är lurigt...

• Anonym

Hosta är ett typiskt exempel, långvarig hosta. Brist på ork är en annan, man orkar inte uppför trappan. Gå till en läkare!!

• aragon

Lunginflammation är lurigt... Jag har haft det 2ggn på 1.5år första gången jag hade det åkte jag in till akuten på natten pga att jag hade svårt att andas i och med att jag har astma....påvägen dit fick jag FEBERFROSSA....innan jag åkte därifrån hade jag diagnosen lugninflammation....

Andra gången hade jag varit förkylda lääänge...efter ett läkarbesök kom mna på att det var det IGEN....

DU kan ju ta kontakt med sjukvårdsrådgivningen så kanske de kan hjälpa dej att avgöra om det är dax att gå till läkaren...

Längtar efter våren
  • Nette Alser

Det låter mer som Mycoplasma. Det är en typ av lungiflammation, men som inte är farlig. Jag hade andningssvårigheter men det har inte alla. Tecken på Myco är bland annat hosta som aldrig går över och jättttttetrött. Det sitter fortfarande i fast det snart är två veckor sedan jag slutade med antibiotika.
    Testas med ett blodprov som tar några dagar att får svar på. Kan också testas med lungröntgen, men det gör de nog bara när man har andningssvårigheter.

• Anonym

Jag har ringt nu och det tyckte att jag skulle vara hemma och vila.. bara säkert en infektion sa de.

Svar på tråden Hur vet man om man har lunginflammation??