• Långben

Skall man ha solglasögon till baby?

En fråga i tiden då solen är allt starkare... Skall man ha solglasögon till sina småttingar? Min dotter är 9 månader nu och då är frågan - är det bättre för hennes ögon att möta vårsolen med solglasögon?

Någon som har info / artiklar om detta?

Och i så fall - finns det någon bra web-shop som har bra brillor?

• Svar på tråden Skall man ha solglasögon till baby?
  • challe 1

såg solbrillor på leksaksaffären i går. vet dock inte hur nödvändigt det är ännu. men kanske mer till sommaren. alternativt hatt då..

• knäppisen

var just hos optikern med min 18 månaders som ska få glasögon. Vi började prata om solglasögon till små barn och optikern menade att små barns ögon är känsligare än vuxnas för sol.
    Ska du köpa solglasögon så tänk på att ta ett par med antingen mjuka skalmar, eller böjbara gångjärn. Annars kommer de snart gå sönder, barn är rätt hårdhänta.

Såg att synsam har schysta solglasögon till barn, vet inte om de har någon webshop.

• E1981

Den allmäna rekomendationen är att man ska hålla de små borta från direkt solljus upp till ett år, och vårsolen kan ju vara rätt stark speciellt om det finns snö kvar. Men du kan ju köpa ett par och prova vad hon säger om det, våran grabb fick ett par men de tog han bara av sig och rev sönder :)

• Långben

Givetvis så skall man ju inte ha dem i sol-ljus om det finns skugga. Men vad jag ville veta var närmast om det var en rekommendation att ha solglasögon (med UV-skydd i då antar jag...) till de små...

Enligt vad "knäppisen" skriver så verkar optikerna tycka det...

Så det får väl bli ett par brillor då kanske... tips på web-shop? och när man ändå skall köpa - finns det några coola märken som saluför baby-solglasögon? (Måste ju stilla mitt shopping-sinne om man nu ändå skall handla )

• Långben

"challe 1"

ja, det tror jag man får.

Tack för tipset... finns det fler som har några andra tips?

• Kärleksdronken

Såg på poppilopp.se att dom har frubishades, dom är mjuka och med nåt kardborrband baktill, verkar bra till bebisar!

• TjorveniSkåne

Men parasoll och keps är väl enklare? Hur lätt är det att få en 9-månaders att hålla solglasögon på plats?

• Stora

Vi köpte skidglasögon med polaroid glas på Polarn o Pyret istället för hårda skalmar har de en ställbar resår runt huvudet: smidigt de sitter kvar och barnet dra inte sönder dem som de ofta gör med vanliga solglasögon. Har sett att företag som säljer solsyddskläder har snarlika modeller.

• annaknin

Jag läste i någon föräldratidning att små barn inte ska ha solglasögon för att de då blir vana vid att kunna titta upp mot solen och att de då kanske gör det utan glasögon och därmed får ögonskador.

Herregud, jag vet inte vad jag tror om det. Det låter så långsökt... Min son har solglasögon ibland när solen ligger på starkt och lågt, köpte ett par på Lindex...

♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till världens bästa Leon, född 5:e april 2007! ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • Kristina 341
    Långben skrev 2008-03-04 11:16:37 följande:
    En fråga i tiden då solen är allt starkare... Skall man ha solglasögon till sina småttingar? Min dotter är 9 månader nu och då är frågan - är det bättre för hennes ögon att möta vårsolen med solglasögon?

Någon som har info / artiklar om detta?

Och i så fall - finns det någon bra web-shop som har bra brillor?
    Kan tipsa om barnvänliga solglasögon med inbyggd napp kallade Lytot. Dessa Franska solglasögon finns för bebisar i small (upp till 12 månader) eller medium (6-36 månader) i rosa, blå eller grön färg.

Det som är fint med dessa barnsolglasögon

är att de är fria från Bisfenol A som sägs påverka hormonet östrogen. Många andra glasögon görs av polykarbonat där Bisfenol A ingår.
  • LMH84
    Kristina 341 skrev 2013-04-11 14:04:02 följande:
    Kan tipsa om barnvänliga solglasögon med inbyggd napp kallade Lytot. Dessa Franska solglasögon finns för bebisar i small (upp till 12 månader) eller medium (6-36 månader) i rosa, blå eller grön färg. Det som är fint med dessa barnsolglasögon   är att de är fria från Bisfenol A som sägs påverka hormonet östrogen. Många andra glasögon görs av polykarbonat där Bisfenol A ingår.

Kristina 341 skrev 2013-04-11 14:04:02 följande:
    Kan tipsa om barnvänliga solglasögon med inbyggd napp kallade Lytot. Dessa Franska solglasögon finns för bebisar i small (upp till 12 månader) eller medium (6-36 månader) i rosa, blå eller grön färg. Det som är fint med dessa barnsolglasögon   är att de är fria från Bisfenol A som sägs påverka hormonet östrogen. Många andra glasögon görs av polykarbonat där Bisfenol A ingår.

Oj vilka coola glasögon! Såna får det bli till nästa bebis, då vi försöker att vara utan napp så mycket som möjligt med vår dotter nu!
  • Kristina 341
    LMH84 skrev 2013-04-18 22:55:20 följande:

Oj vilka coola glasögon! Såna får det bli till nästa bebis, då vi försöker att vara utan napp så mycket som möjligt med vår dotter nu!
    Kul att du också gillade dom! Kan ju vara en schysst present till någon annans bebis om inte annat. Tycker speciellt om att de har tänkt på att ha ett barnvänligt material i tillverkningen.
Svar på tråden Skall man ha solglasögon till baby?