Ok att gå på bröllop utan present?
Man säger ofta att presenterna inte är viktiga utan deltagandet
Är det sant?
Man säger ofta att presenterna inte är viktiga utan deltagandet
Är det sant?
Man fixar nog inte ett bröllop i syfte för att få en massa presenter och saker!
Men det har ju blivit så att går man så har man en present med sig, men ingen behöver känna sig tvingad till det!
Jag saknar ett "annat"-alternativ. Jag tycker att det är artigt att ge en present när man är bortbjuden. Blir jag bortbjuden på middag har jag i regel med mig en vinflaska eller lite blommor, till exempel. Inget måste, men det är artigt. Det behöver inte vara någonting överdådigt.
Det är absolut OK.
jag tycker att det är självklart att man har med sig en pressent. Jag skulle inte blir ledsen, arg eller bry mig i fall nån skulle komma till mig utan pressent utan tänka att den nog hade ont om pengar eller nåt sånt. Men jag skulle aldrig själv gå på ett bröllop utan nåt med mig.
Märkliga alternativ att välja på i omröstningen... men svar nej. Jag fattar inte hur man kan komma på tanken att gå på bröllop utan present (såvida brudparet inte undanbett sig presenter såklart).
Däremot tycker jag inte att man måste köpa en dyr present, det räcker gott med ett fint kort och en "gest" av något slag.
Jag skulle aldrig gå på bröllop utan att ta med mig en present, det här till vanlig hyfs tycker jag.
Jag skulle aldrig komma utan present eftersom jag tycker att det "hör till". (om nu inte brudparet uttryckligen sagt att de inte vill ha presenter såklart)
Jag skulle hellre ha gäster som kom utan presenter, än inbjudna som inte kom med skickade en present.
Presenter kan ju lätt bli alldeles för dyra, och det är ju inte därför man gifter sig. Så om man inte har råd med en dyr present kan man ju ge en liten blomma eller flaska istället för dyr present. Eller ett presentkort på att bjuda på middag eller klippa gräsmattan!
Vi ville inte ha några presenter vid dopet och ej heller några OM vi gifter oss.