• CMN

Gå till tandläkaren i tidig graviditet-OK?

Jag har försökt nå min BM hela dagen men inte lyckats.

• Svar på tråden Gå till tandläkaren i tidig graviditet-OK?
  • beadis

är du orolig för att om de behöver ta bilder på tänderna eller?
    Då säger du bara till så får du ett sånt där skynke att ha på magen som skyddar mot strålningen, annars så förstår jag inte varför man inte skulle kunna gå?

• Hugo Boss

säg bara till tandläkaren att du är gravid, så vet tandläkaren vad han/hon inte ska göra...jag var hos tandläkaren tidigt oxå...och hon gjorde som vanligt, och när hon skulle ta bilder så la hon ett blyskynke över magen =)

tiden som var gick snabbt..men tiden i nuet går sakta...fast snart är det maj =)
  • PixieKatt

Tandläkaren ska veta vad han/hon ska vara försiktig med. Och de brukar ogärna göra större ingrepp när man är gravid. Ska de fota får man ett förekläde, och bedövningen ska inte vara farlig för bebis. Men tandis ska VETA, så länge du informerar om att du är gravid ska det inte vara farligt!

• Mavros

Det är OK att gå, säg bara till läkaren att du är gravid ifall ni skall ta röntgenbilder..

BF 29 aug 2008
  • Twinkiie

Ingen fara. Jag har gått två ggr. Man får bedövning/röntgas o så precis som vanligt, bara att dom måste veta att man är gravid o när man ska ha osv, dom skriver in de i datan så du också slipper få en tid när du just fött eller är höggravid.
    När du röntgas får du ett skynke för magen.
    Bedövningen kan vara olika. Folk har sagt att man får en annan sorts bedövning som gravid, men jag tror inte jag fick det o dom visste att ja var det.

• CarlHerman

bedövningen är samma. Jag har kollat upp de vanligaste och de är helt ok att använda på gravida.
    Röntga är inte farligt, man får blyförkläde om man säger att man är gravid. En del gravida säger inte ens till utan tar det på egen risk så att säga. Men stråldosen är så minimal och inte riktad mot magen så jag hade itne varit speciellt orolig om jag tagit bilder utan blyförkläde heller.
    Man brukar ibland vänta med större ingrepp, typ operera ut visdomständer (om det inte är akut), inte för att det är farligt utan för att det kan vara jobbigt att ligga ner länge och det kan ta flera timmar.
    /tandhygienist

• CarlHerman

och det är nog inte bm man ska prata med om sånt, utan tandläkaren. De vet bättre när det gäller sånt.

• LillTållon

jag var till tandläkaren i v.17 och drog ut en visdoms tand. Man skulle fylla i ett frågeforulär före man gick in, så där kruxade jag bara i Gravid, så då visste dom ju d

• Trinis

Jag var hos tandläkaren, vecka 12 tror jag, han sa att det inte var några problem så länge jag inte skulle ta röntgen. Men jag har läst att man även kan ta röntgen om man har någon kappa på sig, fast det där vet nog din tandläkare.

• CarlHerman

trinis: Att en del tandläkare väljer att inte röntga gravida är inte för att det är nån risk för fostret utan för att inte oroa den gravida. Skulle något hända, t ex mf, så ska kvinnan inte oroa sig för att röntgen orsakade det...Tycker det är konstigt resonemang, bättre att röntga och informera om att det är helt okej, så gör jag.

• Omi

Har läst nånstans att man får mindre strålning på sig av tandläkarröntgen än man får av att flyga. Det kan vara bra att undvika att gå i slutet av grav, då det kan bli rätt så obekvämt.

• carro79

jag var hos tandläkaren i början av båda mina graviditeter, lagade hål båda gångerna men jag sa själv nej till att röntgas...

• CarlHerman

omi: precis, så sa de till oss under utbildningen också, och vid flygning är ju aldrig nån gravid skraj för strålning.
    Har aldrig varit med om att nån gravid sagt nej till att röntgas efter att jag informerat.

• karmela

Jag var hos tandläkaren igår och han lät bli att röntga helt och hållet - vilket inte var vad jag hade tänkt. Trodde att jag skulle få ett skynke över magen. Nu tog undersökningen ett par minuter, och kostade 450 kr - rätt bra timersättning!

• tindra1

min BM sa att jag inte ska bli röntgad hos tandläkaren.
    Att jag bara skulle säga att jag var gravid o då skulle de inte tänka tanken att röntga mig.

Varför sa hon inget om det där skynket för magen, självklart måste man kanske röntga tänderna nån gång på 9 månader.

• caroline 1987

jag var hos tandläkaren och blev röntgad innan jag visste att jag var gravid, tror ni det är jättefarligt? var då i v4

• CarlHerman

tindra1: BM är inte experter inom det området direkt. Jag är tandhygienist och röntgar alltid gravida vid de vanliga undersökningarna. Det är inte farligt.

caroline1987: nej det är inte farligt. Vet man om att man är gravid kan man be om ett blyförkläde, men strålningen är så minimal och så väl riktad mot tänderna att det inte ska vara nån fara alls även utan förkläde.

Tycker vissa bm ska uppdatera sig när det gäller detta! Att vissa tandläkare inte röntgar gravida är inte för att det skulle vara riskabelt utan för att inte skapa oro. Nyexaminerade tandläkare (och tandhygienister som jag) får dock med sig i utbildningen att det är ingen fara alls att röntga gravida med blyförkläde som extra skydd. Dessutom är det betydligt mindre stålning vid digital röntgen vilket många har nu, och då finns absolut ingen anledning att låta bli (men även analog är okej).
    Personligen skulle jag inte våga låta bli att röntga mina egna tänder om jag stod inför det valet, av rädsla för att missa nåt. Allt syns inte i munnen, mycket syns bara på röntgen.

• caroline 1987
    Svar på #17
    okej tack så mycket :)
Svar på tråden Gå till tandläkaren i tidig graviditet-OK?