• MegaMaxIna

Pumpa ut och låta sambo ge flaska ibland?

Jag helammar.. ammar heela tiden ...men så har jag hört att det kan vara bra att nu när lillan är 2 v snart börja testa ge bröstmjölk i flaska så att hon inte bara vänjer sig vid bröstet.. vill ju så småningom också kunna t.ex. åka iväg ett par timmar och simma och då sambon ge min mjölk i flaska om hon blir hungrig.. annars får han sitta med lillfingret om hon är snuttesugen då hon vägrar napp . Jag är dock rädd att hon sen ska bli förvirrad eller tycka att flaskan är för bra och rata mitt bröst. Någon som har erfarenhet av detta med att både amma och pumpa ut och låta sambon ge på flaska vid enstaka tillfällen?

• Svar på tråden Pumpa ut och låta sambo ge flaska ibland?
  • Smultronpaj

Detta är jag också intresserad av! Jag vill kunna pumpa och ge flaska ibland på e.m. så att jag iaf hinner äta lunch. Han ammar konstant och jag börjar bli rätt så sliten...

Är det tvärsäkert att barnen blir förvirrade och förstör amingen?

Mamma till en son som föddes 17 februari 2008
  • Birgitta2

Risken finns alltid att barnet föredrar flaskan sen. Det är ju så himla invidiuellt från barn till barn. Självklart kan ni testa och se. Vill ni fortsätta amma och ni ser att barnet föredrar flaskan så skippa den och fortsätt amma.

Personligen har jag testat detta när ungarna var runt tre månader. Sonen brydde sig inte, han gillade både och. Dottern däremot föredrog flaskan. Detta innebar att min mjölk sinade eftersom jag inte klarade pumpa ut lika mycket som barnen behövde och till slut blev det ju ersättning.

• Mälaröbo

Det beror på barnet enligt mig.
    Min dotter klarade att från ca 2-3 månaders ålder blanda friskt mellan flaska och bröst. Helammade henne i 4 månader och delammade till 6 månader.
    Sonen däremot fick av olika anledningar flaska ibland från ca 1 mån ålder och gjorde helt slut med mina bröst när han var 3 månader och fram till dess var det en kamp.

När man är mitt i det känns några få veckor som evigheter men mitt råd är ändå att vänta tills det inte vore nån katastrof för er om de ratade bröstet.

• estrellis

Hej!
    Javisst kan du göra det, min sambo brukar ge min utpumpade mjölk i flaska vilket han uppskattar,det är något speciellt att se sin lilla bebis i ögonen när hon äter!
    Förvirrad? nja första gångerna kanske hon var lite förvirrad när hon hade fått flaska och sen återgå till bröstet men nu är hon van vid båda och äter med glädje vilket som..så det tycker jag absolut att du skall prova.
    Lycka till!

• Bina U

Min lilkille är 9 veckor och han har fått flaska en gång när jag var borta, då var han 7 v. Han tog flaska utan omsvep men älskar fortfarande bröstet. Inte alla barn tar flaska men jag tycker det är värt ett, eller ett par, försök. (mikn kille tar inte heller napp så det verkar inte ha något sambad i alla fall.)
    Jag tror inte det är någon brådska om hon bara är 2 v, det är viktigare att amningen siter ordentligt innan man ger napp och/eller flaska.

• MegaMaxIna

OK, tack för era svar.. ganska individuellt är min slutsats.. väntar väl ett tag till.. tills jag verkligen "måste" ut.. vill ju kunna komma iväg ibland på träning iaf.. känner sig ju såklart låst när hon vill amma hela tiden.. idag har jag suttit utan tröja hela dagen inte lönt att klä på sig.. så är det ibland.. andra dagar sover hon 4 timmar i sträck på dagen... men som sagt.. testar om någon månad kanske eller så... och om hon verkar blir "förvirrad" så slutar jag med flaskan.. men detta kommer ju som sagt bara ske kanske 1 gång i veckan eller så.

• EwaJ

Hej!
    Låter klokt att vänta tycker jag. 2 veckor är alldeles för tidigt att börja exprimentera. Det är fortfarande såpass känsligt det där med amningen. I början kände jag precis likadant som du gör (att jag var helt låst). Men det släppte efter några veckor när dottern och jag fick in lite mer rutiner. (Nu är hon 2 månader)Framförallt var det nog jag som behövde vänja mig vid amningen. Det är ju sån jäkla skillnad att gå från "vanlig" människa till mamma. Jag kunde nästan få panik för att jag kände mig så låst. Men jag har vant mig och känner inte på samma sätt längre.
    Lycka till!

• Melly

Megamaxina: Men kan du inte ta med henne när du ska träna då? Finns ju mamma och barn träning på många ställen där man får ta med sig sin bebis

2 veckor tycker jag är lite tidigt att börja med flaska. För att då är inte amningen etablerad ordentligt än och då så är det risk att bebisens sugteknik kan bli sämre om man ger flaska. Eftersom att sugteknikerna är så olika på bröst och flaska

Min äldsta dotter fick flaska tidigt och det fick vi ångra för att jag fick stora problem med amningen efter det tyvärr.

Annars så kan pappan mata med drickkopp istället för flaska om du behöver iväg

• lia79

min son är 6 v och han äter från flaska o ammas va tvungen att börja ge flska o pumpa när sonen fick rs virus och jag fick såriga o variga vårtor. Han gillar bröstet bäst ibland så tar han inte flaskan o nöjer sig bara med bröstet

mamma till william och Jonathan
  • Superhero

hm. här kommer fröken flaskvänlig med tvärtemot-råd.

vi började med flaska när lillan va 5 dagar och körde minst en gång per dag efter det. när hon blev svår med flaskan körde vi oftare. hon har inte en enda gång tackat nej till bröstet. däremot om vi fuskade och inte övade flaska nog mkt så blev det krångligt. flaskvana var tydligen en färskvara här.. och jag har hört fler som haft så att bebisen tagit flaska nån gång och sen har man trott att den "gör" det tills nästa gång man ska iväg och den gången vägrar bebisen tutta på plasten. inte kul. sen är det ju skönt när man börjar komma upp i välling-åldern att bebisen kan det här med flaska.

såhär resonerar och tror jag:
    inte kan man väl förstöra amningen genom enstaka flaskning? om bebisen blir besvärlig vid bröstet får man väl ta ett uppehåll och ta bort flaskan ur litens liv för ett tag.

vid en månad började vi även lite försiktigt att blanda lite ersättning i bröstmjölken och vande hennes mage sakta med det. nu är lillan ett halvår och vi kör bara amning 2 ggr/dygn sen två månader tillbax. men hon äääälskar fortfarande bröstet. så för oss var det ett fint alternativ att växla.

sen måste man ju säga att den största fördelen av alla har nog pappan. här iaf. för det va skönt för honom att va lika viktig och kunna ta lika stor del i hennes liv. maten är ju ändå rättså väsentlig bit i början. han behövde inte ge henne till mig, eller väcka mig hela tiden utan kunde sköta allt själv.

hm. hoppas inte inlägget vart för rörigt... grattis till bebisen och kör på vad som känns rätt så blir det bra ska du se!

• Stengatan
    Svar på #10
    Jag har också funderat över det där med att ge flaska ibland, men då jag frågade min barnmorska om det och hon avrådde mig att använda flaska överhuvudtaget. Skönt att det är någon som provat och att det funkar, fick lite hopp om att i alla fall kunna smita iväg och träna en timme=)
  • Superhero
    Svar på #11
    ja det är skönt att kunna komma ifrån nån timme ibland. nåt annat som är himla skönt är att kunna sova vidare mitt i natten medans sambon tar en matning. *guld värt*

min bvc syrra va faktist skitbra o väldigt neutral i det här med flaska o ersättning. vi berätta att vi körde lite flaska från början o sen även lite ersättning. bara bra tyckte hon att vi hitta sätt som passa oss. underbar tant.
  • MegaMaxIna

Jo, får väl köra på friskis mama-bebis-träningar ..men det var ju simning jag ville på.. men håller med om att det kanske är för tidigt ännu... får väl fortsätta ut och gå med vovven som träning.. kan ju springa istället för att gå så blir det mer effektivt.. men sen ska man ju inte träna för mkt heller när man ammar har jag hört.. men drickkopp är ju en idé. Man vill ju inte som du skrev ångra att man börjat blanda in flaska för tidigt.. har pump, kopp och flaska hemma tills den dagen det blir av att vi testar..

Melly skrev 2008-03-04 18:08:34 följande:
    Megamaxina: Men kan du inte ta med henne när du ska träna då? Finns ju mamma och barn träning på många ställen där man får ta med sig sin bebis 2 veckor tycker jag är lite tidigt att börja med flaska. För att då är inte amningen etablerad ordentligt än och då så är det risk att bebisens sugteknik kan bli sämre om man ger flaska. Eftersom att sugteknikerna är så olika på bröst och flaska Min äldsta dotter fick flaska tidigt och det fick vi ångra för att jag fick stora problem med amningen efter det tyvärr.Annars så kan pappan mata med drickkopp istället för flaska om du behöver iväg
  • Lilly mama

Jag ahr kört med flaska ca en gång i veckan när jag varit iväg på körrepetition. Det har funkat bra och min lilltjej har inte vägrat bröst. Hon vägrade dock flaska hux flux runt 2,5 mån men vi lät det gå en tid och försökte igen runt 3,5 mån. Då "lurade" vi henne genom att hon först fick snutta på pappas finger och sen smög han in dinappen. Efter det har hon förstått det där med flaska igen och äter med god aptit. Min BVC sköterska var också väldigt cool och sa att vi ska göra som det passar oss. Hon har väl insett att barn (och deras föräldrar) ändå gör som det passar dem, oavsett alla råd och förmaningar.

Min Satsbaby instruktör (fantastiska Marianne!) har sagt att det tvärtom är bra att träna när man ammar eftersom mjölkproduktionen stimuleras. Man ska givetvis lyssna på sin kropp och inte börja för tidigt (kan väl träna från 6-8 veckor efter nedsläpp), men annars är det bara bra. Särskilt att köra lite styrketräning för axlar och rygg för att motverka all snedbelastning av bebisbärandet.

Löpning ska man som jag hört det se upp med lite i början, så man inte får framfall. Samma sak med aerobics och andra "hopp"-idrotter. Simning ska man vänta med tills avslaget upphört helt.

Svar på tråden Pumpa ut och låta sambo ge flaska ibland?