• kidA

Du beteendevetare - var jobbar du och vad tjänar du?

Min man läser beteendevetenskaplig grundkurs nu och kommer fortsätta på det spåret. Men nu vill jag veta var man eg kan jobba. Och hur lönerna ligger.
    Jag har förstått att det är väldigt beroende på var man hamnar.

• Svar på tråden Du beteendevetare - var jobbar du och vad tjänar du?
  • Strandängen

just nu jobbar jag som boendestödjare för personer med bl.a schizofreni och psykoser. har även jobbat inom kriminalvården, där de gärna ser att man har beteendevetenskaplig utbildning.

jag har en grundlön på ca 19.000 + OB

ingen höjdarlön med andra ord...

• kidA
    serenity82 skrev 2008-03-04 16:59:17 följande:
    just nu jobbar jag som boendestödjare för personer med bl.a schizofreni och psykoser. har även jobbat inom kriminalvården, där de gärna ser att man har beteendevetenskaplig utbildning.jag har en grundlön på ca 19.000 + OBingen höjdarlön med andra ord...
    okej. var skulle du kunna få ut mer i lön? är det kommun eller landsting du jobbar inom? så att det är därför lönen är så låg?

såg att du skrev om din utbildning i en annan tråd. du har ju ändå en gedigen utbildning. kan du jobba som kurator eller terapeut tex?
  • Strandängen
    kidA skrev 2008-03-04 17:13:16 följande:
    okej. var skulle du kunna få ut mer i lön? är det kommun eller landsting du jobbar inom? så att det är därför lönen är så låg?såg att du skrev om din utbildning i en annan tråd. du har ju ändå en gedigen utbildning. kan du jobba som kurator eller terapeut tex?
    jag kan inte jobba som kurator eller terapeut då jag inte gått psykoterapeut block 1 eller 2 (tror det heter så).
    jag jobbar kommunalt just nu som boendestödjare. och statligt som kriminalvårdare. för att få upp lönen så skulle det vara bättre att få jobb inom den privata sektorn. men jag har ju inte hunnit jobba så många år ännu, jag ser också arbetslivserfarenheten som viktig för att kunna jobba mig vidare så att säga... =)
  • kidA

okej. men boendestödjare? är inte du alldeles för överkvalificerad för det? för det är ju det min man jobbat som hitills med bara en uskutbildning o så.

• Strandängen

TS:
    jo egentligen är jag överkvalificerad kan man väl säga. eller jag borde iallafall ha bättre lön. ska nu från april få förlägning på mitt vik och hoppas då kunna få upp lönen en del. skulle jag däremot få fast jobb där så skulle lönen kanske hamna på 20.500 till att börja med...

• Ellabee

Min kompis är beteendevetare och hon jobbar som telefonintervjuare.
    Hon har inte lyckats få något bättre jobb.

• kidA
    serenity82 skrev 2008-03-05 03:22:31 följande:
    jag kan inte jobba som kurator eller terapeut då jag inte gått psykoterapeut block 1 eller 2 (tror det heter så).jag jobbar kommunalt just nu som boendestödjare. och statligt som kriminalvårdare. för att få upp lönen så skulle det vara bättre att få jobb inom den privata sektorn. men jag har ju inte hunnit jobba så många år ännu, jag ser också arbetslivserfarenheten som viktig för att kunna jobba mig vidare så att säga... =)
    pratade med min man o hans kursare om just det här. Och som utbildad beteendevetare så kan man jobba om kurator. Och sen när du jobbar som det så kan du söka psykoterapiutbildningen om du vill. Så man kan jobba som terapeut. Men som kurator kan man jobba enl båda dem o deras syor.
  • Strandängen

ok, det visste jag inte. trodde man skulle ha gått ex socionom för att få jobb som kurator och sen gå psykoterapeut utbildningen. bra att veta!

• kidA
    serenity82 skrev 2008-03-06 16:47:01 följande:
    ok, det visste jag inte. trodde man skulle ha gått ex socionom för att få jobb som kurator och sen gå psykoterapeut utbildningen. bra att veta!
    den där psykoterapi kan man aldrig läsa utan att jobba inom ett terapeutiskt yrke tydligen. men har man en fil kand i psykologi o så kan man jobba som kurator o sen läsa vidare när man väl jobbar inom området tydligen.
  • Tant T

Jo, jag har en magisterexamen i socialpsykologi. Jag arbetade fram till föräldraledigheten som administratör/handläggare vid en statlig myndighet (ett lärosäte... ), inte direkt relevant för min utbildning, dock bra med högskolebakgrund för att få struktur i arbetet och kunna ta in och analysera material.
    Nu söker jag jobb i staden där jag bor, söker alltifrån handläggare på Migrationsverket och arbetsmarknadscoach till VD-assistent och rekryterare på bemanningsföretag.

• vdsfdxfv

Tant T skrev 2008-03-11 13:21:02 följande:

Jo, jag har en magisterexamen i socialpsykologi. Jag arbetade fram till föräldraledigheten som administratör/handläggare vid en statlig myndighet (ett lärosäte... ), inte direkt relevant för min utbildning, dock bra med högskolebakgrund för att få struktur i arbetet och kunna ta in och analysera material. Nu söker jag jobb i staden där jag bor, söker alltifrån handläggare på Migrationsverket och arbetsmarknadscoach till VD-assistent och rekryterare på bemanningsföretag.
    Lite nyfken, vad har du läst förutom socialpsykologin?
  • Tant T

40 p psykologi, 20 p genusvetenskap och 20 p övergripande samhällsvetenskap (obligatorisk första termin på Samhällsvetarprogrammet som jag läste).

Svar på tråden Du beteendevetare - var jobbar du och vad tjänar du?