• Anonym

Böter & Besiktning

I november 2007 köpte vi en bil från bilhandlare, enligt registreringsskylten ska bilen besiktigas i maj 2008. Igår blev vi stoppade av polisen som sa att det var körförbud på bilen för den skulle ha besiktigas nu i februari (Böter på 1500 . Vi har inte fått några papper om detta och eftersom vi räknat med att besiktiga i maj, så ja...
    Frågan är nu, borde inte bilfirman vara tvungna att upplysa om att bilen är obesiktigad när man köper den? Kan vi klara oss undan dessa böter då det inte känns som vårt fel?
    När vi ringde bilfirman och berättade hela historien så var de himla snabba med att fixa besiktningstid åt oss så det verkade som om de tyckte att de gjort fel.

• Svar på tråden Böter & Besiktning
  • CherryGirl

Men kollade ni inte att bilen var besiktigad när ni köpte den, man brukar ju kolla alla papper och så innan man köper en bil.

• Mumfy  1

det är inte säkert att den är uttagen rätt månad ,som stämmer med reg.nr .
    Man kan inte bara lita på reg.nr det är upp till dig som förare att se till så att bilen är
    "körduglig"
    En bil kan ställas av & på hur många gånger som helst & då stämmer inte reg.nr

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Anonym

De upplyser nästan aldrig. Vet inte om de har laglig rätt eller inte men drukligt är det definitivt.

• Anonym

Men om ni köpte den i november så va den inte obesiktigad De är ju ni som gjort fel som inte kollat upp när den senast ska besiktigas

• Anonym
    CherryGirl skrev 2008-03-04 17:58:31 följande:
    Men kollade ni inte att bilen var besiktigad när ni köpte den, man brukar ju kolla alla papper och så innan man köper en bil.
    Ingen aning Jag är inte ett dugg inblandad i det där så jag vet inte. Antagligen har "vi" inte kollat det för då hade vi ju vetat.
    Mumfy 1 skrev 2008-03-04 18:05:13 följande:
    det är inte säkert att den är uttagen rätt månad ,som stämmer med reg.nr .Man kan inte bara lita på reg.nr det är upp till dig som förare att se till så att bilen är "körduglig" En bil kan ställas av & på hur många gånger som helst & då stämmer inte reg.nr
    Jodå, det vet vi men den här har inte hunnit ställas av o på någon gång och den ska vara uttagen så det stämmer
    Anonym skrev 2008-03-04 18:06:53 följande:
    De upplyser nästan aldrig. Vet inte om de har laglig rätt eller inte men drukligt är det definitivt.
    Tack för svaret! Ja, man tycker ju att det är brukligt ja, men men...
    Anonym skrev 2008-03-04 18:08:01 följande:
    Men om ni köpte den i november så va den inte obesiktigad De är ju ni som gjort fel som inte kollat upp när den senast ska besiktigas
    Que? När vi köpte den så var den obesiktigad!!! Möjligt att vi gjort fel men den var likförbaskat inte besiktigad när vi köpte den
  • Zelmilainen

vad jag har fått för mig är det upp till bilhandlaren (förutosatt att bilen köps av en firma) att se till att bilen är besiktad alt att informera om när den ska besiktigas.

när vi köpte vår bil för två år sen skulle den besiktigas i samma veva. vi kollade med bilforman som då såg till att den var besiktigad (och att eventuella fel var fixade) tills vi fick ut den. köpte en begagnad bil...

• CherryGirl
    Anonym skrev 2008-03-04 18:16:42 följande:
    Que? När vi köpte den så var den obesiktigad!!! Möjligt att vi gjort fel men den var likförbaskat inte besiktigad när vi köpte den
    ja det är en hel djungel när man köper bil!
    Men man tycker ju att de som säljer bilen på bilfirman bör säga något!
  • JanHelge

Med risk för att bli bannad av någon Moderator så måste jag bara säga: Köp inte bilar av bilhandlare! Dessa j-a "hästhandlare" dom skulle kunna sälja sin egen familj om det gick att tjäna en krona och samtidigt lura skjortan av någon. De sk. Auktoriserade firmorna är värst. För dom lever på pensionärer och leasingavtal och skiter fullkommligt i vanligt folk. Jag skulle kunna berätta egenupplevda historier om dessa kräk i timmar. Jag själv har blivit blåst på flera hundra tusen kronor innan jag lärde mig läxan. Och i stort sett alla jag känner har blivit totallurade av bilhandlare.

• Zelmilainen

janhelge: du (och de i din omgivning) måste verkligen haft otur, för både jag och de flesta runtomkring mig har aldrig haft problem med "stora & auktoriserade" bilhandlare...

• Anonym

Om man läser allt finstilt och inte går på att något som "verkar för bra för att vara sant" är sant så blir man inte blåst...

• Mumfy  1
    ZannahMarie skrev 2008-03-04 18:48:15 följande:
    janhelge: du (och de i din omgivning) måste verkligen haft otur, för både jag och de flesta runtomkring mig har aldrig haft problem med "stora & auktoriserade" bilhandlare...
    Inte jag heller
    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Anonym (samma)

Jag gjorde samma miss för några år sen.
    köpte en bil samma vecka som besiktningstiden gick ut.
    Tänkte inte alls på att fråga utan räknade bara med att få hem besiktningspapper när det nu var dags.
    Polisen stoppade mig och jag fick böter
    Fult gjort av den lilla firman, men troligen sätter de sånt i system och chansar på att man är naiv oc inte frågar!

• JanHelge
    ZannahMarie skrev 2008-03-04 18:48:15 följande:
    Ja vad kan jag säga om det! "Det man inte vet har man inte ont av" Det är inte lätt att bli upprörd när man inte förstår att man blivit lurad!
  • Anonym (förvirrad)

Jag kanske är korkad men hur kan bilen ha varit obesiktigad när ni köpte den?
    Du skriver ju i trådstarten att ni köpte bilen i nov 07 och att ni blev stoppade nu i mars varpå polisen sa att ni hade körförbud eftersom den senast skulle besiktigats i februari?

• superanna

Den hade ju inte körförbud i november när ni köpte den eftersom den skulel vara besiktigad i februari. Får man inte brev med besiktningstid nuförtiden hem i brevlådan?

• Anonym
    superanna skrev 2008-03-10 09:38:44 följande:
    Den hade ju inte körförbud i november när ni köpte den eftersom den skulel vara besiktigad i februari. Får man inte brev med besiktningstid nuförtiden hem i brevlådan?
    Tydligen (Sa polisen) så skickades brevet ut redan i oktober...
Svar på tråden Böter & Besiktning