• Cheera

Kan inte välja! (fast telefoni).

Min sambo sa upp våran hemtelefon Vi hade comhem men telefon fungerade inte lite för ofta så det vart lite tröligt tillslut.
    Jag sa åt honom att kontakta ett annat bolag och flytta över numret men han missuppfattade.

Aldrig mer ip-telefon eller bredbandstelefon. Jämförde telia och tele2 men jag kan inte välja! Tele2 säger att dom är billigare än telia..ja, månadsavgiften ja. Men om man skulle räkna ihop allt så kanske tele2 är så mycket billigare i längden?

Nån som har erfarenhet av både teila och tele2 som kan berätta skillnaderna?
    Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 22:15
    ***så kanske tele2 INTE är så mycket billigare i längden*** ska det stå

• Svar på tråden Kan inte välja! (fast telefoni).
  • Giz

Det beror på vart ni ringer mest.
    När det gäller fasta nätet så är priserna ganska lika.
    Utomlandssamtal är Universal Telecom och Optimal telecom billigast.
    Måste ni verkligen ha fast telefon??
    Själv har jag Optimal telecom... för att min sambo vill att hans barn ska kunna ringa hem till oss.
    Men själv kör jag Fast Pris med mobilen. Dom flesta operatörer har det (fast inte många vet om det) ex: Comviq 499:- ring, sms:a, mms:a till alla hur mycket du vill!!
    Och när jag ringer utomlands så kör jag www.rebtel.com från mobilen. (kostar mig 10 öre minuten till Spanien...)

Hem luren börjar faktiskt o bli utrotningshotad =)
    Hoppas ni fick något hjälp....

• Missimo84

Jag är ju tyvärr inte partisk då jag ordinarie arbetar som återförsäljare av Tele 2
    dock tycker jag att du ska titta lite på hur du ringer och VILKA du ringer.
    T.ex. ringer du mycket till mobiler, och vilka mobil operatörer ringr du oftast till?
    Använder du dig av extratjänster som nummerpres, telesvar och spec.faktura?

Tele 2 har iofs en prisgaranti mot Telia, så de ska ligga ca 30% under dem i pris. Men t.ex. till telias mobilnät kan telia ringa för 0 kr/min och endast öppningsavgift, liksm tele2 kan ringa till comviq/tele2 mobilnät utan minuttaxa.

Ringer du mycket utomlands? Behöver du en tilläggstjänst för det?
    Vad har ni/använder ni er av för mobiloperatör själva?
    Finns det någon rabatt att vinna på om man har allt på samma?

Sen är de stora telefonbolag båda två, med både bra och mindre bra kundtjänstmedarbetare. Personligen föredrar jag Tele2, men det är ju en smaksak.
    Tele 2 är dock alltid snäppet billigare enligt prisgarantin, även i längden. Telia är den dyraste operatören i Sverige.
    Ringer du dock endast samtal inom fasta nätet så kan jag nästan rekommendera universal, de är också väldigt billiga.

• Missimo84
    Svar på #1
    Trodde Tele 2 utland var billigast=? E sjukskriven så har inte hunnit uppdatera mina prislistor på ett halvår typ.
  • Tjej 83

ska ni ha hemtelefon igen?

vi har telia men bara för vi har telia bredband o får rabatt om man har många av samma.

men sen ringr vi för ventelo. asså ja fattar inte hur de räknar, men för telia kunde kostnaderna va uppe på 800kr
    o med ventelo är de 150kr.

vi är glada så haha

• Cheera

Jo jag vill ha fast telefoni. Min dotter har förstört två mobiler för mig och så är jag totalt värdelös på att hålla reda på den. (Anser även att min mobil är min privata så jag vill inte gärna dela med mig nummret till alla som ska ha ett nr för att nå mig, som öppna förskolan eller om man går med i nån klubb, bokklubb eller så).

Vi har haft telia innan comhem och jag minns hur dyrt det var -fast jag hade ungdomsrabatt! Min sambo ringer ganska friskt så skulle vi enbart ha mobilerna så skulle det rinna iväg ganska så kvickt.

Optimal, Ventelo och de andra som stod...är det IP-telefon eller vad det heter? Vill gärna ha en fungerande telefon. Comhems abonemang strulade jämt.

Trodde det inte fanns så många operatörer..men det verkar ju finnas en hel djungel!

• Cheera

Jag ringer sällan mobil
    Sambon ringer mobil....ofta.
    Vi ringer aldrig utomlands.
    Vi har telenor båda två...har iofs inte kollat om dom har fast telefoni.

Vi bor i ett s.k comhem-hus så därför har vi haft allt hos dom och fått rabatt. Men då telefon sällan funkar och internetuppkopplingen är segare än segast och ofta strul med det också så väljer vi att ta bort allt nu när vi fått bredband indraget.

• Tjej 83

ne ventelo är vanlig telefoni. vi har ingen ip telefon så de måste va vanlig
    de är billiga på mobiler med, för sambon finger ju mobil mitt på dagen om ingen svarar hemma, o de dyraste räkningen hittills med ventelo är 250. annars är de på 150 ca. så de är ju lagom pris.
    o då är de en del mobilsamtal jaa..

satsa på dem? ellr ring o fråga dem lite om priser osv.

• Cheera

Sitter och funder på universal telecom..eller vad dom hette. Har för mig att grannen har det, ska fråga honom nästa gång jag ser honom för att se vad han har för erfarenheter. Jag är ju så nojig av mig Satt igår och jämförde priser och så, iofs så glömde jag bort ventelo men av dom jag valde så var universal bra mycket billigare än de andra. Tänk att man ska vara så feg

Är så rädd för att det ska vara företag som ställer till djävulskap för en om man vill säga upp telefon, man har ju hört om en del sådana...synd bara att man inte minns vad dom heter

Tackar för alla svar!

• norskan78

Jag jobbar själv för telia, dock inte för fasta telefonin. Men månadsavgiften på abbonemanget skiljer sig 7:- i månaden har jag för mig. Däremot finns det olika prisklasser att välja mellan. Tex om man vill ringa gratis på kvällar och helger så kostar det 30:- i månaden med en uppkopplingsavgift. Det är den vi kör med hemma. Det är inte så dyrt på dagitid, men eftersom vi båda jobbar dagtid så blir det inte så många samtal då.

Jo, Tele2 ,comviq mm är billigare än telia, men det e det enda dem kan konkurera med. Iallafall när det gäller mobiltelefoni.

Men som man säger, man får det man betalar för.

Man skall inte stirra sig blind på priserna, utan kolla rundt lite. Skriv ner dina behov, och ring rundt, sen fattar du dina beslut utifrån det.

Lycka till

• Cheera

Tackar.
    Tänk om det bara kunde komma någon och plinga på dörren och säga: "Hej! Här har du, detta abbonemang är perfekt för er!" Så skulle man slippa välja själv Jag har alltid beslutsångest, spelar ingen roll vad det gäller

Ska prata med sambon en gång till. Men han håller ju bara med (jag som sköter allt här hemma annars så skulle det nog bara bli knas ).

Tänkte jämföra en sista gånge med papper och penna och verkligen få se på papper hur många kronor det är som skijer i längden, allt räknas ju in. Kostnad för tillägg, typ nrpres, kostnad för fakturan och om man väljer en tilläggtjänst, typ: fritid, kvällar&helger m.m.
    Sen kanske jag kan besluta mig

• Missimo84
    Cheera skrev 2008-03-05 22:58:22 följande:
    Tackar.Tänk om det bara kunde komma någon och plinga på dörren och säga: "Hej! Här har du, detta abbonemang är perfekt för er!" Så skulle man slippa välja själv Jag har alltid beslutsångest, spelar ingen roll vad det gäller Ska prata med sambon en gång till. Men han håller ju bara med (jag som sköter allt här hemma annars så skulle det nog bara bli knas ).Tänkte jämföra en sista gånge med papper och penna och verkligen få se på papper hur många kronor det är som skijer i längden, allt räknas ju in. Kostnad för tillägg, typ nrpres, kostnad för fakturan och om man väljer en tilläggtjänst, typ: fritid, kvällar&helger m.m.Sen kanske jag kan besluta mig
    Kolla några gamla fakturor och se över vilka mobiloperatörer du ringer mest från din hemtelefon. Sen skulle jag ärligt talat byta mobiloperatör om jag vore du. Telenors abonnemang är inte så fördelaktiga, deras kontantkort är oftast billigare att ringa med t.o.m.
    Ett tips är att sätta allt på Tele2, då kan ni välja in alternativen så att ni ringer för 0 kr/min inom hela familjen, till alla fasta telefoner + till alla tele2/comviq mobiler.
    Vart de flesta lägger sina pengar är när man ringe från den fasta telefonen till det mobila nätet. Så att välja små operatörer som ventelo, optimal och universal lönar sig endast om man inte ringer mobilsamtal från den fasta telefonen, vilket många gör.

För endast den operatör som äger sitt egna mobilnät kan ringa billigt till andra mobilnät, det säger ju sig självt. I sverige finns det 4 mobiloperatörer som äger sina mobilnät, men endast två av dem kan erbjuda "äkta" fast telefoni, d.v.s. inte IP-telefoni. Dessa två är Telia och Tele 2, och om Tele 2 då har en prisgaranti mot Telia, så kan man ju på sina tio fingrar räkna ut vilken operatör som är billigast.
  • kapet

Det billigaste tel till både in och utrikessamtal är ÖreTel.
    Vi har haft det i 1 år nu och har sparat mycket pengar sen vi bytte från Telia. Har även kollat andra bolag men det här var det billigaste.

http://calvin.oretel.se/index.htm

• Cheera

Cint.se har jag kollat redan...det är där jag har suttit och jämfört. (och läst kommentarer om de olika abbonemangen).

Trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så många operatörer! Trodde (ärligt!) att det fanns typ 5!! Tji fick jag.

Ja, jag ringer sällan mobil. Men sambon ringer ju. Men man kan ju spärra (men det kostar ju extra också) eller så får man förbjuda sambon att ringa mobil från fasta tlf.

Eller så köper jag en ny mobil (min är totalt värdelös, speciellt batterit) och struntar i fasta tlf helt och hållet! Då slipper jag ju bestämma mig

Svar på tråden Kan inte välja! (fast telefoni).