Cheera skrev 2008-03-05 22:58:22 följande:
Tackar.Tänk om det bara kunde komma någon och plinga på dörren och säga: "Hej! Här har du, detta abbonemang är perfekt för er!" Så skulle man slippa välja själv Jag har alltid beslutsångest, spelar ingen roll vad det gäller Ska prata med sambon en gång till. Men han håller ju bara med (jag som sköter allt här hemma annars så skulle det nog bara bli knas ).Tänkte jämföra en sista gånge med papper och penna och verkligen få se på papper hur många kronor det är som skijer i längden, allt räknas ju in. Kostnad för tillägg, typ nrpres, kostnad för fakturan och om man väljer en tilläggtjänst, typ: fritid, kvällar&helger m.m.Sen kanske jag kan besluta mig
Kolla några gamla fakturor och se över vilka mobiloperatörer du ringer mest från din hemtelefon. Sen skulle jag ärligt talat byta mobiloperatör om jag vore du. Telenors abonnemang är inte så fördelaktiga, deras kontantkort är oftast billigare att ringa med t.o.m.
Ett tips är att sätta allt på Tele2, då kan ni välja in alternativen så att ni ringer för 0 kr/min inom hela familjen, till alla fasta telefoner + till alla tele2/comviq mobiler.
Vart de flesta lägger sina pengar är när man ringe från den fasta telefonen till det mobila nätet. Så att välja små operatörer som ventelo, optimal och universal lönar sig endast om man inte ringer mobilsamtal från den fasta telefonen, vilket många gör.
För endast den operatör som äger sitt egna mobilnät kan ringa billigt till andra mobilnät, det säger ju sig självt. I sverige finns det 4 mobiloperatörer som äger sina mobilnät, men endast två av dem kan erbjuda "äkta" fast telefoni, d.v.s. inte IP-telefoni. Dessa två är Telia och Tele 2, och om Tele 2 då har en prisgaranti mot Telia, så kan man ju på sina tio fingrar räkna ut vilken operatör som är billigast.