• thatgirl

Hur vart eran hanhund efter kastrering?

Våran hane på 2 år ska kastreras om 2 veckor. Skulle ha gjort det mycket tidigare men nu blir det äntligen av.

Hur blev era hanhundar efter kastrering? Berätta gärna hur dom var innan också.

• Svar på tråden Hur vart eran hanhund efter kastrering?
  • Cubix

En kompis kastrerade sin hanhund nyligen
    Han blev inte mkt förändrad mer än att han slutat
    springa flåsandes/tok dreglandes efter tikar...

i temprament är han som han alltid har varit, visserligen ovanligt lugn hund hehe..

• DalaPetra

lite lite lugnare mot andra hanhundar, mycket mer hungrig så det gäller att hålla koll på maten och allt han får, lite lugnare överlag kanske men inte mycket egentligen. Sen har vi aldrig haft problem med tikintresset med honom så det märks ju ingen skillnad.

Vår hund kastrerades pga medicinsk anledning.

• thatgirl

Vi kasterar våran gosse pga navelbråck så han får inte ens tjuvpara sig och så har han blivit väldigt stirrig och morrar åt folk ibland.

Hoppas att det mesta försvinner och att han blir lite lugnare iaf.

Men mest kastrerar vi honom för att han inte får avlas på. Blir ju lättare att träna en kastrerad hund.

• Ayya

Min hund kastrerades för några månader sen. Han är en enormt energisk hund och kan hända att det lugnat ner sig lite lite. Han är fortfarande nyfiken på löptikar men blir inte helt hysterisk när det är såna i närheten utan nosar lite extra på dom o sen är han nöjd. Matmässigt har jag inte märkt någon skillnad alls. Han var lika hungrig innan som nu efteråt.

• FavvoJonna

Vi kasterade våran hund när hanvar ca 2 år (5 år nu) pga att han hade mycket problem med magen.

Han kunde innan gå ihop med vilken hund om helst men nu efteråt så tål han nästan inga andra hundar. Han har tappat lite av den instinkten som innebär att man inte behöver ge sig på små valpar eller tikar t.ex. Han är nästan alltid lös o bryr sig inte om andra hundar när vi är ute o går om inte Dom kommer fram till honom men då ska han genast sätta dom på plats. Jättetråkigt..

Vi pratade med en uppfödare igår o hon berättade att hon visste en labrador som blivit kastrerad o efteråt blivit folkilsk så de var tvungen att ta bort honom.

Jag kommer INTE kastrera våran nästa hund om det inte är pga medicinska skäl, men att de blir som de två jag beskrivit hör ju absolut till ovanligheten. Man får nog mest bara tänka på att de lätt går upp i vikt, speciellt när de blir gamla.

Lycka till!

• Ayya

Det finns de hundar som får dåligt "självförtroende" efter kastrering och på det viset visar sig ilskna. De blir helt enkelt osäkra. Så dessa hundar får man satsa på att stärka.

• FavvoJonna

ja det är mycket möjligt. Vår hund visar isåfall sin osäkerhet endast på andra hundar, är en väldigt trygg hund förövrigt. Vi har gjort det mesta för att få honom att tåla andra hundar men han har bestämt sig. Det är ett problem som man helt klart ska ta en funderare på innan man ska kastrera sin hund, och är man inte väldigt duktig på hundar så kan det bli svårt att "fixa" ett sånt problem efteråt.

Vi anser oss väldigt duktiga på hundar o dess beteende, men här går vi bet!

• Ayya

Jo har dom ett osäkerhetsproblem innan kastrering så är det ju inte så att kastreringen "trollar" bort det. Utan kan istället förstärkas. Min vovve som nu är 18 månader har hittills gått bra med alla hundar och jag hoppas det fortsätter så.

FavvoJonna skrev 2008-03-05 10:06:59 följande:
    ja det är mycket möjligt. Vår hund visar isåfall sin osäkerhet endast på andra hundar, är en väldigt trygg hund förövrigt. Vi har gjort det mesta för att få honom att tåla andra hundar men han har bestämt sig. Det är ett problem som man helt klart ska ta en funderare på innan man ska kastrera sin hund, och är man inte väldigt duktig på hundar så kan det bli svårt att "fixa" ett sånt problem efteråt. Vi anser oss väldigt duktiga på hundar o dess beteende, men här går vi bet!
  • whatiwantiget

Vi satte in kastreringschip på vår lillfis förra tisdagen för att se hur han reagerar på kastrering.
    Det smidiga med chippet är att det håller i 6 månader, sedan är hunden "okastrat" igen.
    Redan efter ett par, tre dagar märkte vi skillnad på honom. Han höll på att utveckla aggressivitet då testosteronet sprutade ur öronen på honom, och nu är han inte det minsta aggressiv längre. Morrar inte åt andra hundar, vem som helst kan klappa honom igen, etc. Dessutom är han betydligt mer harmonisk nu, då han inte är fullt lika intresserad av grannens löptik och all träning funkar mycket smidigare nu då han är mer uppmärksam på mig istället för alla härliga tikdofter.
    Full effekt av chippet väntar vi oss om ytterligare 3 veckor, men med tanke på hur bra det har gått hittills och hur mycket han har förändrats så tyder det mesta på att det blir en "traditionell" kastrering efter sommaren
    Vi hade tur. Mycket av hanhundsbeteendena är ju invanda mönster när de är 2½ år som vår lillfis är, men det har funkat jättebra, och jag rekommenderar verkligen att testa med chippet om man är osäker. Bara för att se HUR och ens OM hunden reagerar på kastrering mentalt.
    Viktigt att tänka på är bara att den har samma effekter som den vanliga kastreringen med eventuell viktuppgång, slöhet, etc. Chippet kan även bli inkapslat där det ligger under huden (samma som med id-chip). Men det finns ju baksidor med allt å andra sidan sett.
    Veterinären talade även tydligt och klart om för oss att hade vi varit intresserade av att tävla eller avla med vår hund så hade de nekat oss chippet då detta inte är något man ska "leka med". Men vår är "bara" rehabiliteringshund, så det var lugnt.

Hoppas det går bra med er hund!

• MajaLinnéa

Han blev jättebra efter kastreringen.
    Innan vi kastrerade honom var han hemsk... juckade på ALLT och alla, inklusive min då 4-åriga styvdotter vilket resulterade i att hon trillade omkull varje gång... Inte så lyckat.

Dessutom åt han inget och satt vid dörren i flera dagar och gnällde när det var nån tik som löpte.

Allt detta försvann efter kastreringen. Han har INTE blivit tjock, eller ens fått lättare att lägga på hullet.

Svar på tråden Hur vart eran hanhund efter kastrering?