• Gnagarn

    Hemsidetips

    Hej ni glada!

    Behöver lite tips och hoppas på den samlade kundskapen här..

    Blev pappa i maj förra året och i juli kommer nästa. Detta ledde till att jag äntligen fick tummer ur och gjorde slag i saken och kom igång med mitt fotointresse då jag verkligen ville "dokumentera, fota" mina smås barndom. Det nyvunna intresset med foto samt släktingars nyfikenhet leder i sin tur till att jag kommer lägga upp det mesta på nätet.

    vad göra?

    Tänker regga ett passande domännamn har jag bestämt.

    Sen blir det väl att skaffa ett webhotel som kan hosta mitt material.

    Sen kommer det mer kluriga: att få upp materialet. Har egentligen inget intresse i att lära mig hemsidesnickring men antar att det kanske blir ett nödvändigt ont.

    Har ni några tips på: Webhotel? (Vad ska man tänka på där?). Hur får jag upp texten, fotona, gästboken, eventuellt bloggen mm mm. Lekte lite i min nyfikenhet i början på 2000-talet med frontpage men antar att det finns mycket smidigare program nu som gör att man bara behöver klippa och klistra (hoppas iallafall).

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Hemsidetips
  • NiklasG

    Jag har gjort så här:
    1. Reggat en egen domän
    2. Skaffat webhotell
    3. Installerat det så mycket populära Wordpress.

    Sen till Wordpress installerat några plugins.

    Ta en titt vettja du hittar länken till min sida på min presentationssida.

  • SkåneP

    Jag har gjort så här:
    1. Reggat en egen domän
    2. Skaffat webhotell som stödjer server-side scripting. (www.loopia.se)
    3. Skrivit ett eget albumramverk i ASP. Mest för att jag tycker sådant är skoj, men även för att att ha schysst hantering av filmer/bilder/thumbnails, lösenord/access, och kunna hantera olika format som t.ex. mer bilddagboksliknande varianter och mer rent albumliknande upplägg, m.m.

    ffmpeg är ett måste-ha program om du även tänkt hantera filmer i sammanhanget.
    Det är ett (gratis) kommandoradsbaserat program för filmformatskonvertering (klarar i princip alla tänkbara format som finns) för att konvertera filmer från kameran till flashfilmer (.flv).
    Den fixar även jpg formatet och kan t.ex. även användas för thumbnail-generering.
    www.google.se/search

    Kan rekommendera
    www.osflv.com/
    för att visa .flv filmer på webben.
    Även den är gratis.

  • Zynx

    Jag har gjort så här:

    1) Hyr en egen virtuell server hos fsdata.
    2) Rådda igång photoshop och rita hur sidan skall se ut
    3) Starta Dreamweaver och börja bygga upp sidan som du ritade.
    4) Ladda upp den till servern.
    5) Maila nära och kära att den är uppe.

    (Ex: s3.amiga.tm)
    (Finns även en bunt resesidor ex: kroatien.amiga.tm)

Svar på tråden Hemsidetips