• Splach

Vad för fel på dottern? spyr en gång om dagen..

Jo jag vet, jag har redan en tråd i ämnet, men tänker uppdatera lite, då det är nå knas med andra tråden, så jag kunde inte där, och så sitter jag i väntans tider inför "spy timmen"..

Min dotter fyller 1år på Lördag, och jag hoppas verkligen att hon ska vara frisk tills dess..

Hon har snart under en veckas tid, spytt ungefär en gång om dagen, nattetid mellan 00.00 - 01.00 har hon vaknat spytt och jag bytt underlag och lagt hon igen, så har hon sovigt vidare, hon verkar inte besvärad av det direkt.
    Hon har inte haft feber någon av dagarna, eller verkat allmänt hängig, eller sjuk på något annat sätt, än att hon spyr ca 1 gång om dagen, och även är kass i magen.
    Ringe doktorn, som bad mej avvakta i två dagar för att se om det blev bättre, han kunde ej säga vad det var, MEN det skulle troligen inte vara smittsamt (?)
    Hon har ej heller ätigt något ovanligt. och äter jättebra som vanligt.

JAg betvivlar verkligen på magsjuka, då magsjuka oftast kommer med feber, mer spyor osv, jag vet att det finns flera former av magsjuka, men ingen som liknar våran.

såhär ser dom senaste dagarna ut

Torsdag. spydde efter lunch
    Fredag. spydde efter några timmar nattsömn
    Lördags. spydde efter några timmars nattsömn
    Söndag. spydde efter några timmars nattsömn
    Måndag. Spydde när hon vaknade
     Spydde efter några timmars nattsömn
    Tisdag. sitter och väntar för att se om det blir någon spya idag!

Så någon, som har några förslag på vad detta kan vara?

• Svar på tråden Vad för fel på dottern? spyr en gång om dagen..
  • Länk

Kanske kan vara nån slags parasit hon fått i magen.
    Ring vc å be dom ta prover .. avföringen visar de mesta.

Förmodligen inget at göra nått åt utan som en virus, själv läka.

• trebarnsförälder

Har hon bajsat som hon skall??
    Man kan även spy av förstoppning??

• SaramedM

Magsjuka kan yttra sig på det sättet

• Lisa79

Mina tvillingar är exakt lika!
    Men för dom började det med en vanlig magsjuka i ett dygn med massor av kräkningar, men sen övergick de till att dom kräks en gång per dygn, på natten.
    Vi har precis varit på hälsocentralen och det kunde tydligen vara vinterkräksjukan och deva vanligt att den höll i sej ganska länge, minst en vecka.
    Vi skulle passera all mat till dom eftersom magen inte orkar bryta ner bitar. Och inte ge några mjölkprodukter över huvud taget eftersom det är hårt för magen att bryta ner.
    Mina barn är snart 15 månader..

• strojes

Splach: Äter hon mjölkprodukter? Dricker mjölk till maten? Dricker välling?
    Vår dotter hade en tillfällig laktosintolerans när hon var runt ett år. Under en veckas tid kräktes hon ett par timmar efter att hon druckit välling. När vi slutade ge henne välling (gav vanlig havregröt gjort på krossade havregryn) så blev det bättre. Vi höll upp med allt som innehöll laktos en vecka och det blev mycket bättre (hon hade även väldigt illaluktande bajs). Efter en vecka provade vi med laktosprodukter igen och hon kräktes igen. Vi fick hålla upp med laktosprodukter i ett par månader sen provade vi igen och då gick det bra.
    Hon är idag tre år och äter och dricker mjölk som vanligt utan problem.

• Pingu32

min dotter hade så näe hon var 9 månader.. hon kräktes på kvällarna men bara en gång per kväll i 10 dagar sedan åkte jag med henne till doktorn men de hittade inget fel och sedan på akuten sa de att hon hade öroninflammation. och efter pencillin kur så blev hon bra. Kan det vara någon sådant. Min dotter hade ej visat att hon skulle ha ont i örat på något sätt eller så det var bara kräkningarna på kvällen

• TOPPKLOCKA

Ja detta är inte lätt.
    Min son kräktes upp vällingen några gånger när han var runt 6 mån.
    Sen har det varit bra. Tills för några veckor sedan. Då kärktes han också 1 gång per dag ca i 2-3 dagar. Han har varit förkyld samtidigt och mycket tyder enligt BVC på att det är pga förkylningen, kräkts massa slem. Trodde också det var magsjuka eller någon blandning av allt. Har också kollat upp gluten och laktos men det var inget som han reagerade på.
    Har eran dotter varit förkyld??
    Hoppas hon blir bättre
    Varför kunde det inta vara enkelt.... Har man magsjuka så kräkts man massa i 3 dagar sen är det bra. Är man förkyld så blir man snuvig och febrig i 3 dagar sen är det bra???
    Bara en himla massa småtendeser till allting så man får gissa och spekulera i vad det kan vara för fel.
    KRAM

• Splach

dottern har nyligen varit förkyld, men det är hon inte längre, varken snorig eller slemmig i halsen.. Hon är kass i magen, och det stinker verkligen!!!..

Får se vad doktorn säger, väntar på att sambon ska vakna så ska vi försöka få ent id..

hon dricker välling både på morgon och på kvällen, och det är endast på kvällen/natten som hon spytt..  ja förutom två gånger!

• m3ssy

Min dotter är likadan. Spyr efter mat, om hon nu äter, och nån gång på natten. Har varit inne på sjukhuset nu i 2 dagar på utredning med röntgen och ultraljud mm mm. Hon äter knappt nånting alls och dricker väldigt lite. Tydligen så är det troligtvis nån form av magsjuka, med stor risk för uttorkning, och infektionsutlöst astma som gör att hon kräks lättare.
    Kolla upp det, så hon inte förlorar för stora mängder vätska.

• m3ssy

Tillägger; hon började spy natten till torsdag och har sen dess spytt en eller två gånger per natt samt 2 gånger efter att ha ätit ytterst lite middag.

• Splach
    m3ssy skrev 2008-03-05 12:12:09 följande:
    Min dotter är likadan. Spyr efter mat, om hon nu äter, och nån gång på natten. Har varit inne på sjukhuset nu i 2 dagar på utredning med röntgen och ultraljud mm mm. Hon äter knappt nånting alls och dricker väldigt lite. Tydligen så är det troligtvis nån form av magsjuka, med stor risk för uttorkning, och infektionsutlöst astma som gör att hon kräks lättare.Kolla upp det, så hon inte förlorar för stora mängder vätska.
    men då är det ju inte lika min dotter spyr INTE efter maten, hon äter precis som vanligt, hon spyr EN gång mellan 00.00-01-00 då hon ätigt sista målet vid 20.00 ungefär, det då välling, hon äter även välling innan hon går upp, men spyr inte efter det.. Hon har väldigt stor aptit, dricker och äter precis allt som vanligt, dock dålig i magen..
  • malinmys

Min mrllantös har haft samma! Det var magsjuka.... garanterat! Det gick på hennes dagis då och syster blev sjuk till slut. Bvc var också övertygade.
    Hon kräktes 1 gång /dag i en dryg vecka. Olika tidpunkter och helt oberoende av vad och hur hon åt. Bra allmäntillstånd annars. Jättemärkligt!

Ur smittosynpunkt tycker jag personligen att kräkningar och kass mage ska behandlas som magsjuka av respekt för andra, och att man inte bör vara i kontakt med andra före de 48 timmarna efter sista kräkningen eller diarrén.

Lycka till!

Trotsiga barn är trygga barn.....
Svar på tråden Vad för fel på dottern? spyr en gång om dagen..