• mortill31980

Trygg Hansa- graviditesdiabetes

Har graviditetsdiabetes i dagsläget (eller på gräsen till det)...förra barnet fick jag 2 mån för tidigt och hade även då Trygg Hansa`s försäkring som kostar 900.... denna gången tecknade jag samma försäkring rätt tidigt i graviditeten...kan de nu när det upptäcks diabetes ändra försäkringen? sjukdomen uppträdde först efter att jag tecknat den.... dock är den ej betald ännu eftersom de har en policy att man betalar den när man gått in i vecka ?... är nu i v 21. Har läst att diabetiker etc inte får teckna försäkringen....

• Svar på tråden Trygg Hansa- graviditesdiabetes
  • stompanr1

Du måste ringa Trygg Hansa och fråga innan du betalar men jag är nästan 100:a på att du inte ens får teckna den "om du kontrolleras eller planerar att kontrolleras" för diabetes. Hade du gravid diabetes med första barnet också ? Frågar eftersom om du hade det vet du redan från början av graviditet nr 2 att du kommer kontrolleras.

Jag hade inte diabetes med första men han var så stor att jag visste tidigt med andra barnet att de skulle kontrollera diabetes så jag fick inte teckna.

Kolla även med Folksam som också har en gravid försäkring, kan skilja lite i regler.

Alltid dumt att betala och hoppas på att den gäller, skulle något hända och det visar sig att du tecknat den på "oriktiga grunder" (som det heter) så får du aldrig tillbaka pengarna och du står utan försäkring.

Lycka till !

• AnnaH

Teckna den kan du alltid göra, men OM de kollar journalerna när och om du ska nyttja försäkringen är risken att du inte får ut full ersättning. Du kan säkert få svar av andra diabetiker här inne, men annars är mitt tips att söka upp en försäkringsrådgivare / -säljare och reda ut vilken lösning som passar dig bäst.

• mortill31980

1:a barnet vet de inte orsaken till varför jag fick prematur.... fick dock ut pengar från dom eftersom vi låg inne ett tag.
    Därf tog jag samma försäkring igen eftersom jag tyckte att det gått så bra med dom...
    Men de kollar ju upp journalerna när man tecknar den,annars hade de ju inte godkänt försäkringen för mig?? det kan de ju inte ändra på bara för att man kanske skulle få diabetes 2-3 mån efter att man tecknat den..... det är ju bara om man har det innan man tecknar som man inte får teckna deras försäkring??
    Men ska försöka luska lite hos dom....

• mortill31980

Men då har jag ju inte graviditetsdiabetes eftersom jag inte ens varit uppe i 8 på några mätvärden.... så försäkringenmåste ju gälla? de kollar bara mina värden nu under 2 veckor eftersom jag fick prematur sist och de vet ju inte varför...så nu kollas allt extra noga....

• mortill31980

Gränsvärdet var 9.0.....för att ha grav-diabetes....

Svar på tråden Trygg Hansa- graviditesdiabetes