• nemi72

Tips på grekisk ö att åka till i maj?

Någon som kan tipsa om någon mysig grekisk ö där vi kan koppla av och mysa med våra barn 2 o 5 år? Vi tänkte åka i maj, hur är badtemperaturen då (jag är badkruka..har bara varit i grekland/medelhavet på hösten)?
    Långa transfersträckor slipper vi gärna, och vi åker helst till ett mindre ställe, med barnvänliga stränder. Alla tips är välkomna!!

• Svar på tråden Tips på grekisk ö att åka till i maj?
  • iolanthe

Vi har varit till Rhodos i maj, till Rhodos stad, utan barn dock. Det var varmt, grönt och fint. Men vattnet var inte så värst varmt, runt 18 grader ungefär. Men Rhodos stad är inget ställe jag skulle åka till med små barn, stranden var inte vidare barnvänlig och så var det smala trottoarer och mycket trafik. Däremot skulle jag jättegärna åka till Faliraki med barn, har inte varit dit men har för mig att det är barnvänligt där. Har även bekanta som bodde i Ixia med barn och tyckte det var jättebra.

• nemi72

Oj, 18 grader - burrrr.. Men tack för tipsen!

• sweetpea

Det är inte så varmt i Medelhavet i maj, generellt. Skiathos är en trevlig och barnvänlig ö, dock, med direktflyg och fina stränder.

• marlene83

Om ni ska åka till Grekland så se till att ni åker till någon ö som ligger söderut. De nordligaste öarna är oftast kallare o regnigare, även mitt i sommaren.

• sweetpea

Kallt och regnigt på de grekiska öarna mitt i sommaren? Det har jag aldrig märkt, varken i norr eller söder. Särskilt inte "kallt".

• marlene83

jag sa kallare än de som ligger söderut.. var på korfu för 2 år sedan och zakynthos förra året o båda gångerna så regnade det. jävligt oturligt men det förekommer. det regnade bara i ca 1 dag så det va ju inte hela världen, men eftersom det ligger närmare fastlandet så händer det oftare.

• inze

Jag har varit på Rhodos och Kefalonia i början av maj. På Rhodos var det jättevarmt både i luften och i vattnet men på Kefalonia var det som svenska sommar d v s ca 23 grader i luften och kanske 18 grader i vattnet.
    Så vill du ha varmare i vattnet är nog Rhodos att rekommendera av de två ställena i alla fall.

Kollade just på resmålsfakta för Rhodos och i maj är dagstemperaturen ca 25. För idag var prognosen 18 grader.

• Karro K

Jag bor i Chania och idag har vi 23 grader varmt och det är en härlig vårdag!!! Kreta är barnvänligt och vädret brukar vara strålande fint i Maj som faktiskt är min favoritmånad. Klart och fint om dagen men kanske lite kyligare om kvällen. Så kanske inte linne och shorts om kvällen precis. Vattnet i havet är så klart inte "uppvärmt" förrän en bit in i sommaren men visst badar vi. Och turisterna badar redan i april och tycker det är ok.

Kolla in barnvänliga hotell som Triton, Pegasus och Geraniotis ( www.apollo.se ) som ligger längst Chaniakusten.
    Finns en liten by som Almyrida också om ni är ute efter något mindre. Langley och Apollo har resor dit.

• nemi72

Tusen tack för alla tips! Nu ska här läsas resekataloger och kollas hotell!

• Zayna

Vi var på Korfu för många år sen. Helt underbart och så trevliga människor.

• Nadjis
    marlene83 skrev 2008-03-05 08:22:04 följande:
    jag sa kallare än de som ligger söderut.. var på korfu för 2 år sedan och zakynthos förra året o båda gångerna så regnade det. jävligt oturligt men det förekommer. det regnade bara i ca 1 dag så det va ju inte hela världen, men eftersom det ligger närmare fastlandet så händer det oftare.
    Jag bodde i grekland på sommrarna som liten och har då aldrig upplevt det som kallare i norr än i söder. regn har jag råkat ut för några få gånger och då ett hällregn som gick över efter någon timme. Låter som du haft otur. När jag var på zakynthos 05 var det ca 34 grader hela tiden och gassande sol.

Som svar på ts fråga. Har inte åkt så tidigt som i maj men väl i juni. Gillar följande öar, har dock inte varit där sen jag fick barn, Egina, poros (båtresa från aten till både poros och egina), Thassos, zakynthos (särskilt byn tsvili) Kefalonia och limnos.
  • marlene83
    Nadjis skrev 2008-03-06 07:58:10 följande:
    Jag bodde i grekland på sommrarna som liten och har då aldrig upplevt det som kallare i norr än i söder. regn har jag råkat ut för några få gånger och då ett hällregn som gick över efter någon timme. Låter som du haft otur. När jag var på zakynthos 05 var det ca 34 grader hela tiden och gassande sol.Som svar på ts fråga. Har inte åkt så tidigt som i maj men väl i juni. Gillar följande öar, har dock inte varit där sen jag fick barn, Egina, poros (båtresa från aten till både poros och egina), Thassos, zakynthos (särskilt byn tsvili) Kefalonia och limnos.
    Jo det är väl otur som vi haft då.. varje gång vi har åkt så har det varit KANON väder hemma också, haha. Man vill ju att de som är hemma ska ha lite sämre väder iaf, tss
    Zakynthos var jätte fint. Fick se sköldpaddor också och det var en härlig upplevelse.
    Korfu var ännu bättre eftersom vi tyckte det var lättare att resa på egen hand runt ön. Överallt finns det små vägar som leder ner till havet och det finns många stränder där du kan få vara helt ensam.
Svar på tråden Tips på grekisk ö att åka till i maj?