• Wettex

Skillnad mellan psykolog/kurator etc...

Undrar om någon på ett begripligt sätt kan förklara för mig vad det är för skillnad mellan psykolog, kurator, terapeut?

Hur vet man vilken typ av "proffesionell samtalspartner" som man bör gå till?

För min del handlar det ej om att bearbeta ett trauma utan snarare att utreda vem jag är och och så vidare. Hyfsat flummigt alltså.

• Svar på tråden Skillnad mellan psykolog/kurator etc...
  • Catti41

Legitimerad Psykolog: psykologexamen plus ett års praktiktjänstgöring. Grundläggande samtalsutbildning (den s.k. steg ett) ingår i utbildningen.

Kurator: socionomexamen. Kan ha ovanstående steg ett utbildning, men det är inte säkert.

Terapeut: slasktitel, kan betyda vad som helst

Legitimerad psykoterapeut: någon med viss grundutbildning, t ex läkare, psykolog, socionom m.m. som har gått den utbildning som krävs för att kalla sig leg psykoterapeut (dvs man har först gått ovanstående steg ett utbildning och därefter steg två utbildningen för att bli legitimerad och så har man relevant yrkeserfarenhet m.m.)

Jag anser (eftersom jag själv är psykolog) att man ska gå till seriösa samtalspartners, dvs personer som har legitimation (vilket innebär att det finns en viss kodex att hålla sig till och en ansvarsmyndighet) och att om en nu är lite småflummigt så varför inte gå till en legitimerad psykoterapeut vars grundutbildning är psykolog. Dvs någon som är expert på det inre.

• Im Fabulous

Har också funderat över detta. Blev erbjuden att träffa en kurator men har fått för mig att en sådan (socionom) inte kan hjälpa med allvarligare problem? Har jag fel?

• Catti41

Im Fabulous skrev 2008-03-05 17:10:41 följande:

Har också funderat över detta. Blev erbjuden att träffa en kurator men har fått för mig att en sådan (socionom) inte kan hjälpa med allvarligare problem? Har jag fel?
    Det beror ju lite på. Det är ju bättre att träffa en kurator än ingen alls, t ex. Sen beror det ju på kuratorn ifråga, har personen denna steg ett utbildning? Erfarenhet? Övriga kunskaper t ex.

Men det är klart, jag kommer få massa skit för detta, men jag skulle ju säga att har man psykiska problem av något slag ska man självklart träffa den som är expert på det, dvs psykologen.
  • Im Fabulous

Hmm, det där håller jag med om. Blev rekomenderad en kurator av BVC, men sa att jag avstår. Tror just att en kurator snarare bara skulle röra till det ännu mer..

• BettanB

Tilläggas bör att socionomer läser BETYDLIGT mindre psykologi än psykologer som har en mycket bredare och djupare psykologisk kunskap.

Håller med Cat om att kurator är bättre än inget, men jag skulle absolut välja en psykolog om möjligheten fanns. Allra bäst vore kanske att träffa en legitimerad psykoterapeut som är psykolog i botten.

Ett tips för att förstå mer om skillnaderna mellan socionomer (alltså kuratorer) och psykologer är att gå in på olika universitets hemsidor och läsa lite.

• Strofen

En kurator är ofta duktig på samhällsaspekter av olika slag, och i många sammanhang hjälper de till med kontakt med myndigheter osv. Alltså en mer "praktisk" yrkesroll. Många bedriver också stödsamtal (mer som att "sitta och prata med nån" än faktiskt behandling). Vissa har steg 1-utbildning i psykoterapi. En kurator med bara grundutbildningen har läst väldigt lite psykologi.

En psykolog är steg 1-terapeut men har också fem års psykologiutbildning med sig. Många psykologer har också steg 2, dvs är leg psykoterapeuter.

Jag hade valt en psykolog! Andrahandsvalet hade varit en leg. psykoterapeut.

• korthår

Du kan även gå till din distriktsläkare som kan hänvisa dig vidare beroende på vad du behöver för hjälp. Gå absolut inte till några livscoacher och dylikt, de kan ha vilken bakgrund som helst.

• en glad
    Svar på #6
    socionomer är också bra på att se människan i sitt sammanhang. de arbetar ofta med grupper, nätverk osv medan psykologer för det mesta är individuellt inriktade...
  • teddybjörnen fredriksson

Håller inte riktigt med dig, en glad. I det 5-åriga psykologprogrammet så läser psykologer även socialpsykologi, sociologi, grupppsykologi och organsiationspsykologi.

• frökenKAJO

teddybjörnen fredriksson skrev 2008-04-06 12:26:18 följande:

Håller inte riktigt med dig, en glad. I det 5-åriga psykologprogrammet så läser psykologer även socialpsykologi, sociologi, grupppsykologi och organsiationspsykologi.
    Det är alldeles korrekt. Jag ser inte heller att psykologer skulle vara mer individualinriktade än socionomer.

Däremot kan jag hålla med en glad om att kuratorer/socionomer är duktiga på att möta individen i dess sammanhang och OFTARE än psykologer arbetar på ett mer konkret sätt. De flesta psykologer använder främst samtal som metod (KBT:are har dock inslag av mer praktisk natur) medan socionomer i många fall kan hjälpa patienten på ett mer handgripligt sätt, exempelvis ringa samtal, ta reda på fakta, ordna med olika myndighetskontakter.
Svar på tråden Skillnad mellan psykolog/kurator etc...