• Fidelis ad urnam

Hade alla ägg som säljs i butik blivit kycklingar om de hade varit kvar hos hönan?

Efter en diskussion här på jobbet blev jag nyfiken.
    Är alla ägg möjliga kycklingar om de hade varit kvar hos hönan eller är finns det inga befruktade ägg på hönserier?
    Hur fungerar det?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Hade alla ägg som säljs i butik blivit kycklingar om de hade varit kvar hos hönan?
  • Aquilegia

Finns inga tuppar på hönserier så där med kan det inte bli några kycklingar.

• challe 1

usch.. är ägg alltså hönsmens? förlåt OT

• Fidelis ad urnam
    challe 1 skrev 2008-03-05 09:37:10 följande:
    usch.. är ägg alltså hönsmens? förlåt OT
    *skrattar* ja det kommer låte extremt påläst och intelligent om jag går och säger!
  • Redbit

I en del länder kan man köpa "Happy eggs", dvs befruktade ägg. Dock tagna så tidigt från hönan att ingen kyckling hunnit utvecklas än.

• Fidelis ad urnam
    Redbit skrev 2008-03-05 10:06:40 följande:
    I en del länder kan man köpa "Happy eggs", dvs befruktade ägg. Dock tagna så tidigt från hönan att ingen kyckling hunnit utvecklas än.
    urk!!!!! Äckligt.
  • smurfette
    Redbit skrev 2008-03-05 10:06:40 följande:
    varför vill folk köpa sådana ägg?
  • Redbit

Vad jag minns (är några år sedan jag stötte på dem) så tyckte de som köpte dem att de äggen var godare. Varför? Tja - lyckliga hönor kanske?

• baital

Joo....fast visst finns det väl tuppar på hönseriet?
    Om jag inte är helt felinformerad behövs en tupp för att hönan ska värpa ägg.

• Aquilegia

Tuppen behövs INTE för själva äggproduktionen bara för att göra kycklingar

• Stugmamman

Om äggen var befruktade så innebär ju det att de måste ha varit frigående och dessutom i mindre grupper eftersom en tupp bra kan basa över ett visst antal hönor. Kanske var det därför som folk köpte happy eggs.

• Ezder

Haha jo, hönsmens är precis vad det är, vi har sagt det i åratal när folk tjafsat om det, kul att någon annan säger det också...

Och nej, inga befruktade ägg i affären. Hönsen sitter antingen fyra och fyra i små burar (ingen tupp där, inte), eller tätt, tätt på gallergolv i stora hallar (frigående), utan tupp. Har dock läst någonstans att man ibland har en tupp, för att galande o s v lugnar hönorna lite så att de inte hackar ihjäl varandra p g a stress lika ofta... Han är dock i s f inte bland hönorna utan i en egen bur eller nåt. Minns inte alla detaljer där, eller om man alltid gör så...

• Trossens mamma

Då har jag ätit många Happy eggs då vi som hade sprätthönor och pilska tuppar...

Mamma till Lova och Alvin
  • Kantarellen

I frigående besättningar finns det ofta tupp då hönorna är lugnare då. Men eftersom alla ägg genomlyses så finns det inga "kycklingar" i.

• MaijaO

Vissa hönserier har ett fåtal tuppar eftersom man märkt att hönorna blir mindre aggresiva med en tupp närvarande. Men de behövs inte för att hönan ska värpa. Och där man har tuppar så lyser man äggen för att vara säkra på att det inte är befruktade ägg.

baital skrev 2008-03-05 15:50:32 följande:
    Joo....fast visst finns det väl tuppar på hönseriet? Om jag inte är helt felinformerad behövs en tupp för att hönan ska värpa ägg.
  • Trossens mamma

Ungefär som den där masken i ägget de missat vid genomlysningen.
    Har ingen länk nu men det stod på aftonbladet för ett tag sedan. Låt säga 1.5 månader kanske?!

Mamma till Lova och Alvin
  • Neko

De allra flesta är inte befruktade fast en del är det, det kan ju råka hända, speciellt med ekologiska ägg.

• kaveldun

Det behövs ju ingen tupp för att det ska bli ägg. Äggen är ju ägglossningen, det får ju kvinnor också utan att ha en man Fast inte varje dag som en höna...

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
Svar på tråden Hade alla ägg som säljs i butik blivit kycklingar om de hade varit kvar hos hönan?