Jag behöver tips på bjudrätter för ca 14 pers
Älsklingen fyller 32, ska ha folk över på lördag.
Vill gärna ha tips på något gott som är roligt att bjuda på men relativt enkelt att göra!
Älsklingen fyller 32, ska ha folk över på lördag.
Vill gärna ha tips på något gott som är roligt att bjuda på men relativt enkelt att göra!
Kycklingklubbor (penslade med "thai sweet chili" sås) i ugn med ljummen pastasallad (med bla körsbärstomater, feta och ruccola) brukar jag bjuda på..
Sen kan man ju alltd bjuda på kallskret, lasagne, pajer mm mm
Lycka till
*kallskruet
haha jag kaaan inte stava, KALL-SKURET ska det stå...
Tänker du olika små rätter eller mer som en huvudrätt?
Minelly skrev 2008-03-05 14:02:53 följande:
Tunnbrödsrulle med räkor 4 pers
4,0
skivor
3,0
styck
300,0
gram
1,5
msk
200,0
gram
2,0
msk
Men gud vad onormal texten blev..... provar med något annat...
Minipizzor:
Ingredienser 16-18 st 2 1/2 dl pizzamix
3/4 dl vatten
1/2 dl italiensk tomatsås
6 skivor rökt skinka
1 dl majs
1 1/2 dl Arla Köket riven ost pizza Gör så här Sätt ugnen på 250°. Rör ihop pizzamix och vatten till en jämn och smidig deg. Kavla ut degen tunt på lätt mjölat bakbord. Tryck ut rundlar med t ex ett glas, 6 – 7 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Samla ihop resten av degen och kavla ut den på nytt. Tryck ut fler rundlar. Bred tomatsåsen på bottnarna. Skär skinkan i strimlor. Lägg på skinka och majs, strö över osten. Grädda pizzorna i mitten av ugnen 7 – 9 min.
Vegovåffelmackor:
Ingredienser 8 st Fetafyllning:
3 msk ajvar relish
8 skivor vitt bröd
100 g Apetina grekisk feta
smör-&rapsolja
Avokadofyllning:
1 avokado
2 msk fransk senap
8 skivor vitt bröd
2 dl Arla Köket riven ost gratäng
smör-&rapsolja Gör så här Bred ajvar relish på alla brödskivor. Riv osten och lägg den på 4 av brödskivorna. Lägg på de resterande 4 brödskivorna. Hetta upp ett våffel- eller smörgåsjärn. Smörj det med smör-&rapsolja. Lägg i bröden i omgångar och grädda 1-2 min. Dela dem i halvor och servera med en blandad sallad. Dela, kärna ur och skiva avokadon. Bred senap på alla brödskivor. Lägg avokado och ost på 4 av brödskivorna. Lägg på de resterande 4 brödskivorna. Hetta upp ett våffel- eller smörgåsjärn. Smörj det med smör-&rapsolja. Lägg i bröden i omgångar och grädda 1-2 min. Dela dem i halvor och servera med en blandad sallad.
Massa varianter på pastasallad:
Ingredienser 4 port Grundsallad:
300 g pasta, t ex penne
2-3 msk smör-&rapsolja
1/2-1 dl hackade färska örter, t ex persilja, basilika, rosmarin, timjan, dill
ev 1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
Grönsaker t ex:
Lök: skivad rödlök, gul lök, purjolök
Färska: bitar av tomater, gurka, paprika, avokado
Kokta: bitar av broccoli, morötter, sockerärtor, sparris, kronärtskockshjärtan
Sallad: rucola, ekblads, romansallad, frissé, grönsallad, babyspenat
Tillägg t ex:
Ost: Apetina, Kvibille ädel, Arla Köket riven gratäng, Keso cottage cheese
Nötter mm: valnötter, cashewnötter, pinjekärnor, hasselnötter, solroskärnor, pumpakärnor, rostade sojabönor, oliver
Kött: rökt skinka eller kalkon, rostbiff, salami och annat kallskuret, grillad kyckling
Fisk: räkor, kräftstjärtar, stekta laxtärningar, varmrökt lax, makrill, böckling
Såser:
Färdiga: En kall sås, smaksatt crème fraiche
2 dl minifraiche, matyoghurt, gräddfil eller lätt crème fraiche
smaksatt med t ex:
fransk senap, pressad vitlök, färska örter, pressad lime och citron, riven pepparrot, chilisås
TACK så mycket, allt låter jättegott!