• bohusbebis

Takvagga?

Undrar lite över s.k takvaggor, typ Leandervaggan. Har också sett att designtorget har en söt takvagga. Nån som har erfarenhet av sådana? Verkar praktiskt, speciellt om man kan flytta den mellan sovrummet uppe och vardagsrummet på nedervåningen. Leandervaggan verkar ha något slags tre-bens-stativ också. Hur länge kan bebisen ligga i denna? Verkar ganska mysigt att smågunga i. Men är den säker? (Har en då 3-årig storebror som kanske är nyfiken...) Snåljåpen i mig börjar även fundera på om man kan använda en gammal hårdlift (kanske förstärkt på ngt sätt) på samma sätt?

• Svar på tråden Takvagga?
  • ElinOlsson

Jag har haft vagga till mina barn. Inte en tak, men en vanlig. De ligger inte så länge i den, kanske ett par månader. Sen rör de sig så mkt och blir så stora, så jag tyckte det var säkrare med spjälsängen. Vår vagga har gått i släkten, men jag skulle nog inte köpa en, då de växer ur så fort. Fast takvaggan kanske är så djup och stor så du kan ha den längre.

• Fanny87

Jag gjorde en egen vagga, som vi ska hänga i taket.
    Gjorde den av en "gammal" tvätt korg. och klädde den med tyg och på insidan innanför tyget så la jag skumgummi så det är mjukt.
    kostade inte många kronor köpte nämligen korgen på en loppis..

Längtar efter Pyret....
  • Tigress

Vi hängde upp en korg i taket med hjälp av fyra fina prydnadsband , dvs inga spännremmar direkt, i en krok i taktet. Barnet väger inte så mycket så en mjuklift funkar nog precis lika bra, det är inte så länge som barnet ligger i korg eller vagga.

Om du är orolig behöver korgen inte hänga så högt över golvet.

Jag sparade mina slantar till annat,
    Lycka till!

• Kärleksdronken

Vi hade en Leander takvagga till vår första. Den var så fin i sovrummet, och den känns ju "säker" så länge dom inte kan sätta sig upp och klättra över kanten!

• Puffalina
    Vi hade leandervaggan med stativet. (Bild finns i mitt galleri). Den är ju jättefin och jättemysig men funkade bara 4 max 5 månader...sen var han för stor. Har dock sparat den för mysfaktorn om det blir fler barn...
    * Sebastian 061016 *
Svar på tråden Takvagga?