• Snusis

Hur ska vi få vår snart 2-åring att sluta suga på tummen?!

Hej!

Jag har en dotter som fyller 2 år på söndag.
    Hon är en tumsugare! Hon har inte velat ha napp nånting, kanske någon gång när hon var mycket liten, men sen har det varit gosedjur och tummen.
    Pratar med henne ofta om att hon förstör sin tumme, hon ser själv att hon får sår och märken på tummen, samt att hon kan förstöra sina tänder. Jag ser redan att de börjar luta utåt.

Är det någon som har något bra förslag?
    Kanske att man ger gosedjuret till ja...nåt annat barn som behöver det. (att man säger det förstås) eller nåt liknande.

Jag är rädd att hon ska få utstående tänder och förstöra för de nya tänderna.

Ska kanske tillägga att hon har 18 tänder redan och har alltså snuttat ett tag.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

/Snusis

• Svar på tråden Hur ska vi få vår snart 2-åring att sluta suga på tummen?!
  • viseversa

tycker det är elakt att ge bort sitt barn bästa gosedjur när hon är två år.tro mig hon kommer inte suga på tummen i all evighet. Och man kan rätta till sneda tänder.

• chillie

Min tjej slutade med tummen när hon var strax över 4. Är glad att jag lyckades så pass snabbt med tanke på att många brukar suga på tummen till skolåldern. Vi använde stopp´o väx och det funkade bra. Hon hjälpte själv till att smörja tummarna När det gäller tänderna så stod min flickas tänder ut en del, men så fort hon slutade med tummen så gick det tillbaka snabbt igen. Nu kan man inte se att hon sugit på tummen. 

• Tirre79

Stopp-och-väx på nageln kanske då smakar det inte så gott med tumme längre...tror iofs att det blir svårt att få en 2 åring att sluta suga på tummen om hon inte vill det själv (man kan ju inte plocka bort den direkt ). Du kan kanske få henne att låta bli den på dagen bara ?

• Snusis

Tack för era svar!

De lugnar mig faktiskt! Blir nästan lite tårögd...jag vet, jag är knäpp!

Ja, självklart vill jag inte ge bort hennes gosedjur, han finns ju där för henne och är så speciell för henne.

Tack igen!

/Snusis

• viseversa

jag säg på tummen länge och jag fick ha natt tandställning i ett tag efter det. Men nu har jag så raka fina tänder.Det fixar sig på ett eller annat sätt.Kan också säga att stopp och väx funkade inte på mig jag sög bara bort det och let ett tag tills det smakade som vanligt igen.

Snusis skrev 2008-03-05 10:02:30 följande:
    Tack för era svar!De lugnar mig faktiskt! Blir nästan lite tårögd...jag vet, jag är knäpp!Ja, självklart vill jag inte ge bort hennes gosedjur, han finns ju där för henne och är så speciell för henne.Tack igen!/Snusis
  • Kazeer

Vänd på det i stället och ge henne en belöning när hon har slutat suga på tummen. Mina föräldrar gjorde så med min bror när han skulle sluta suga på napp. Han fick välja vad han ville ha och en dag så slängde han alla nappar i soptunnan och fick då sin utvalda belöning (en leksaksbil). Nu är det kanske lättare att genomföra en sådan sak när det handlar om nappar.

Har själv en son som suger på tummen, så jag tar till mig alla råd som ges i den här tråden...

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • viseversa

Men säger bara att ge inte bort henne bästa sovvän. Det är elakt helt enkelt.Då den har stor betydelse i hennes liv!Har själv en dotter med favvo gosedjur och tummsugande.Och tanken på´att göra sig av med hennes älskade hund känns så grymt när jag vet hur mycket hon älskar den.

• MammaFia

Gosedjuret behöver man väl inte ta bort!

Men om du vill få lite hjälp med tumsugandet, så kan du prova med Stop N Grow från apoteket. Det är sånt man har på naglarna för att sluta bita. Smakar häckapäcka, men är helt ofarligt.
    Ett annat bra tips är att linda en elastisk gasbinda runt armbågen. Då måste hon ta anstränga sig lite för att hålla kvar tummen i munnen. Det är bra just för att bryta vanan att suga på tummen på natten. Hon får in tummen i munnen, men så fort hon slappnar av, så åker tummen ut.

Tänk på att hon fortfarande är liten å kanske behöver sin trygghet. Ta inte bort både tummen å gosedjuret för henne.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Snusis

Tack för svar...

Nej, jag kommer inte ta bort gosedjuret för henne.., hon älskar sin Bobbo som han heter, jag vet vad han betyder för henne.

Får helt enkelt vänta och se om hon själv kan vänja sig av lite mer, mer och mer kanske...
    och tänderna, ja kanske provar stopp och väx om hon inom några år inte kan sluta...
    Man läser ju så mycket "råd" överallt, eller ser program på tv. Såg ett program för ett tag sen där de rådde att barnen slutade med napp och tumme, kanske framförallt tumme, minns inte riktigt, i alla fall,...att de slutade med det vid två års åldern för det var lättare då att det inte blev något fel på tänderna...

Men ni har givit mig hopp...!

Svar på tråden Hur ska vi få vår snart 2-åring att sluta suga på tummen?!