• Snoxie

Bjuda på på tjejmiddag?

Ska ha tjejmiddag på fredag för att fira min födelsedag. Vi blir 5 stycken.
    Kommer inte ha så värst lång tid på mig att fixa mat, ,behöver ideér!!

~ Våran lilla groda blev en prins 060131 ~
  • Svar på tråden Bjuda på på tjejmiddag?
  • Solskensmor

Har ett jättegott recept på räksoppa, det har jag haft som bjudmat, jättegott.

2 morötter
    1 paprika
    1 purjolök
    2 msk olja
    2 msk vetemjöl
    4 msk fiskfond
    1 burk creme fraiche
    1 ask räkost, 400 gr
    1 liter vatten
    1 krm vitpeppar
    1/2 kg räkor
    1 knippe dill

Strimla grönsakerna och fräs i oljan.Rör ner övrigaingredienser utom räkor och dill, och låt det puttra en stund. Rör ner räkor och dill så de hinner bli varma före servering, låt det inte koka mer. Servera med ett gott bröd och kanske ett glas vitt.

• sassus

www3.arla.se/Default____17653.aspx

Den här gjorde jag en gång och bjöd några kompisar på. Alla tyckte den va jättegod. Jag tror att jag dubblade satsen till fem personer, och så bytte jag ut granatäpple till mango istället. Och eftersom jag inte tycker om sådan där smaksatt creme fraiche, så gjorde jag en sås till på turkisk youghurt, limesaft och peppar. Det var väldigt gott och väldigt fräscht. Är det nån som inte äter kött kan man även ha lax till. Jag blandade alltså inte i kycklingen i salladen utan hade den vid sidan om.

Till efterätt vit chokladpanna cotta och björnbär. Mmm...

• 88298

Tacopaj!!:) Skitgott och går fort;) Lite roligare än bara vanliga tacos också.

• mysrester

Lasagne. Du kan göra den 1-2 dagar i förväg så blir den bara godare, sen värmer du den bara i ugnen när ni ska äta. Lasagnen ska givetvis vara hemlagad med rejält med fyllning (alltså inget fusk med färdiga såser eller såsmixer). Om man vill ha den lite festligare kan man ha t.ex getost på istället för vanlig. Eller om ni gillar svamp kan man ha t.ex en svamplasagne (kanske getost där med, blir så jävla gott) eller variera på annat vis.

Sen som förrätt nåt lite lättare eftersom lasagne är ganska matigt, typ en sallad eller nåt.

Annars skulle jag bjuda på helstekt fläsk/nötfilé (jätteenkelt att göra) med t.ex klyftpotatis eller gratäng.
    Eller nån krämig pasta (t.ex kyckling, kronärtskocka, färsk basilika och soltorkade tomater i gräddsås)
    Eller helstekt laxfilé med rosépeppar, citron, salt och creme fraiche

• sassus

Om man läser kommentarerna till recpetet jag länkade till ovan står det att man inte ska utesluta nånting... Att smakerna blandar sig väldigt bra med varandra. Och granatäpple ger ju rätten en väldigt fin färg om inte annat Man ska dock se upp så att man inte får med det vita från granatäpllet. Det smakar inte så gott. Ska se om jag kan klura fram fler recept. Tycker själv att det är kul att bjuda hem kompisar på middag.

• Ditaa

Potatisgratäng, kall elr varm fläskfile, med exotiska frukter och sallad, bröd.
    En enkel kombination som går snabbt att tillaga och som är grymt gott och lätt.

• Snoxie

Tack för alla smarriga tips..

Blir en ceasarsallad till förrätt och lassange till varmrätt.... Längtar hem nu

~ Våran lilla groda blev en prins 060131 ~
Svar på tråden Bjuda på på tjejmiddag?