bebis med vax i öronen
Har en son på två månader, en del vax i öronen. Man cvågar ju inte petar i öronen för mycket. Hur har ni gjort när ni ska ta ut vax från öronen på så små?
Har en son på två månader, en del vax i öronen. Man cvågar ju inte petar i öronen för mycket. Hur har ni gjort när ni ska ta ut vax från öronen på så små?
Tror inte man behöver peta i öronen på så små barn utan det ska räcka med att rengöra i ytter örat. På min 3 månaders så trillar vaxet ur så man kan topza ytterörat lite bara.
Annars kan du väl testa använda ditt lillfinger?
Finns speciella babytops som du kan peta med. det är ingen risk att du kommer för långt in med dom.
Min son har alltid haft mycket vax men dock inte kommit ut. Har vart i kontakt med läkare o alla har sagt att man inte ska peta i öronen med ngn tops på barn, det kommer ut av sig själv.
Men för några veckor sedan så började det lukta från ahns ena öra och jag misstänkte öroninflamation och vi fick komma till dr. Men det var en vaxpropp. Den dr sa att detta måste bort pga att han kan höra sämre och att det kan påverka balans sinnet. Så han tog en sug o skulle suga ut det men det gick inte så vi fick köra med revaxör sen tillbaka men det sitter som berg och min son tycker det är väldigt obehagligt att vara där så nu väntar vi på en remiss till en öron läkare.
Så jag tycker du ska försöka rengöra örat med tex lite bomull som du viker eller ngt vid varje bad. För att all vax kommer som sagt inte ut av sig själv och det är väldigt jobbigt sen när det blir en propp.
Hoppas det går bra med öronen!
I hörselgången sitter det små hår som forslar vaxet utåt. Detta skall man inte motarbeta genom att peta med tops. Rengör ytterörat bara. Att det bildas vaxproppar som inte kommer ut är ovanligt på barn, om man inte petar alltså
vi har inte petat med tops eftersom alla sa att man inte skall göra det men det vart ändå en vax propp. Sen får man inte ens röra hans öra för det gör ont eller om han tycker det är obehagligt?
Vi har haft i revaxör när han somnat sen duschat han o sköljt med duschen.
Som sagt ibland bildas vaxproppar på barn men det är inte så vanligt och oftast beror det på petande, men undantag finns säkert.