• izabelle

Nattljusolja ??

Hej är det nån som tar nattljusolja ?? Jag har köpt en burk och jag tar 6 kapslar om dagen, det står att man ska göra det dom tre första månaderna och det sa även hon i affären. Jag har ätit dom i tre dagar nu och jag har fått så ont i magen och jag är säker på att det är pga av kapslarna. Är det nån mer som får ont i magen och mår lite illa av nattljusoljan ?? Kram Iza !

• Svar på tråden Nattljusolja ??
  • egina

vad är det/vad gör de för nåt? det enda jag hört att man ska ta i början är folsyra tabletter och lite extra vitaminer skadar ju inte heller..nåt annat ska väl inte behövas egentligen

• izabelle

Nattljusoljan gör så att hormonbalansen jämnas ut och det ska vara bra för dom som försöker bli gravida. Jag har försökt länge så jag är villig att testa allt Kram Iza !

• femman

På min burk som heter Efamol står det att man ska ta 1 kapsel om dagen, men vill man ha mer effektivitet ska man öka till 3 om dagen så det tar jag nu. Har ätit de i ca 1 vecka utan några obehag alls. Gå till hälsokostaffåren och kolla efter dessa i stället.

Hoppas magen ger med sig snart.

Lycka till. Kram.

• Medly

Hmmm...vet inte men ibland är det bästa att ta sånna här tillskott i samband med en måltid och inte på fastande mage, men det kanske du redan gör??
    Delar du upp dem eller tar du alla 6 samtidigt? (½ morgon och kväll kanske....)
    Har tyvärr inget mer att komma med men fortsätter du ha ont i magen ska du nog sluta med dem. Annars sägs det väl att det oftast tar omkring 2 mån innan kroppen anpassat sig till preparat som dessa.
    MVH/ Medly

• izabelle

Hej Medly jag tar 2 frukost 2 middag 2 kvällsmat jag ska ge det en vecka och se om det blir bättre. Kram Iza !

• Thorn

Hej på dig! Undrar hur dessa piller kan hjälpa? Har någon hört om ett positivt resultat? Nyfiken i en strut-kram.

• bluesome

Jag äter inte Omega6 (nattljusolja) men däremot Omega3. Funkar bra för mig, men har ju tvingat både sambon och sonen att "smaka" och de fick båda ont i magen.

• Dustin

Hej jag är nya här! Började äta Jättenattljusolja igår, så jag har ännu inte känt av några biverkningar, står på min burk att man ska äta 2-4 tabletter/dag.
    Varför Jättenattljus olja??
    Efter att ha läst på sidan: www.helhetsdoktorn.nu/mamma.htm
    att trots att det funnits dokumentation om sambandet mellan fruktsamhet och smärtstillande/inflammationsdämpande medel sedan 80-talet står det ingen varning för denna risk i biverkningsbeskrivningarna.(det gäller även receptfria läkemedel) För att äggblåsan ska spricka måste det bildas prostaglandiner som hjälper till. Vissa av läkemedlen hämmar bildningen av den, blåsan spricker inte och ägget blir inte befruktat. De nyttiga prostaglandiner tillverkas bl.a. av gammalinolensyra och många av symtomen vid PCO som PMS, nedstämdhet, hudproblem, huvudvärk, migrän mm påverkas positivt vid ett tillägg av gammalionlensyrainnehållande jättenattljusolja. Jättenattljusolja ska även, enligt en hälsokosttidning skapa hormonell balans.
    Hoppas ni blev fick svar på nån fråga och titta gärna närmare på sidan, blev faktiskt lite upprörd!
    /Kram Dustin

• monya

Hej alla glada!

Jag har länge velat börja med dessa, men jag känner mig helt vilsen bland alla olika märken osv.

Vilka äter ni?
    Vad kostar de?

TACK

• Dustin

Monya!
    Tabletterna som jag ätar har jag köpt på Naturapoteket, de heter Jättenattljusolja. 80 tabletter kostar 159 kr.

Lycka till! /Dustin

• izabelle

Hej Monya !
    Dom jag köpte heter garma organic och det är 180 kapslar och dom kostar 279 kr i en hälsokostaffär Kram Iza !

• monya

Tackar tackar Iza och Dustin...ska iväg och köpa idag....

• monya

Nu är jag helt snurrig. Jag var just hos en hälsokost.
    Dom har ju tusen olika sorter av jättenattljusolja:

Qarma Organic
    Efamol
    jättenattljusolja (Baltex)
    Essential Woman (jättenattljusolja, linfröolja,soya)
    Eye Q (fiskolja och jättenattljusolja)

Jag bara vände på klacken och gick.

Vilken är bäst mån tro???
    Finns det ingen som kan lite om hälsokost som kan hjälpa mig (ev. andra som vill veta)

Tackkkkkkkkkkkkkkkkk

• smr

häloskosten där jag bor rek. Efamol. en burk kosta ca 350:- . De första 8-12 veckorna 3 om dagen efter det är det 1 kapsel om dagen.

• Nalle Puh77

Jag vill oxå veta vilken av alla sorter nattljusolja man ska ta...om det spelar någon roll???

Efamol känner jag igen, har läst i någon tråd att någon använder.

Kramiz

• Mina m dotter 2000

Det är olika mängd av GLA i de olika märkena, därav olika antal i den rekomenderade dosen. Det kan alltså vara med lönsamt att köpa ett preparat som har en hög halt av GLA och som man inte behöver ta så många av i stället för att köpa en billigare sort som det då behövs fler at. I övrigt tror jag att det är en smaksam vilket märke man väljer.

Mina

• izabelle

Jag har köpt en burk Qarma Organic det rekommenderade tjejen i hälsokostaffären men alla är säkert lika bra !

• monya

Hittade en jätte tråkig utformad sida MEN med bra "jämförelsetabell" av lite olika jättenattljusoljor på nätet....jag har bestämt mig för efamol.
    Jag tror faktiskt att qarma organic (den finns inte med på listan) är bra oxå just för att den är ekologisk.

www.helhetsdoktorn.nu/fett.htm

ciao..o lycka till alllllllihopa

Svar på tråden Nattljusolja ??