• Eremita

Varför inte könsbestämning på UL?

Jag ska på UL nästa vecka och fått reda på att dom inte gör könsbestämning. Varför gör dom inte det? Finns det någon bra anledning så accepterar jag det men ibland så bryr dom sig inte ens om att ge en förklaring och det tänker jag inte acceptera. Har inte lust att bli omyndigförklarad. Så jag tänker fråga när jag är där men nu vill jag fråga er om ni vet varför det är så. Det är ju inte så överallt heller.

• Svar på tråden Varför inte könsbestämning på UL?
  • Upptagen

kan vara för att könsbestämningen aldrig är till 100%, och i vissa fall är det för tidigt eller helt enkelt svårt att se i huvudtaget och då vill de kanske inte göra folk besvikna eller säga fel?

Dessutom är det ju en medicinsk undersökning, och då anses väl inte könet så viktigt, utan mer viktigt att kolla igenom alla organ mm.

• soraya

För att UL först och främst är en medicinsk undersökning för att se att allt är bra med bebben. Könet spelar ingen roll för hälsan (inte på det här stadiet i alla fall...) och därför är det inte prioriterat att kolla efter det.
    Det beror väl på vem det är som gör det också. Om du hemskt gärna vill veta, och hon/han ser könet i alla fall tror jag säkert hon/han talar om det.
    Men det är ju också så att könsbestämningen INTE är helt säker, och är det minsta tvivel vill man hellre inte säga något alls än säga något som är fel.
    Så tror jag att det är. Det handlar inte om att du blir omyndigförklarad.
    /S

• Parvelns mamma

Man gör ju ul för att se att allt står rätt till med den lille att den växer som den ska och så. Sen är det ju vissa läkare som ändå säger vad det är om dem ser det och man vill veta.
    Men det är ju aldrig 100% säkert att den ser vad det blir och det är ju inte kul att få höra fel. Jag har även hört från min bm att vissa gör abort om det är fel kön och det är ju så fel.
    Hon berättade att det var ett par som gärna ville ha en kille tror jag det var sen fick dem reda på att det var en tjej och gjorde abort. Men det visade sig sen att det inte alls var en tjej utan en kille...

Jag hoppas på att när vi gör vårt ul att få reda på vad det är för kön, men det spelar ju ingen roll egentligen är bara himla nyfiken vem som bor där inne..

K

• Eremita

För mig spelar det ingen som helst roll vilket kön det är, jag är bara nyfiken. Jag förstår också att det kan vara svårt att se vilket kön det är och att dom kan säga fel men jag är vuxen och jag förstår det. Det är det som jag menar med omyndigförklaring. När jag var på inskrivning så frågade jag om vi kunde lyssna på hjärtljud. Nej, det går inte, det är för tidigt sa barnmorskan men hon kunde ha sagt som det var istället dvs att det är svårt att hitta och att man inte väljer att försöka då för att folk kan bli oroliga. Jag både förstår och accepterar att det är så.
    Jag blir mest sur på mig själv att jag inte insisterar på att få ett vettigt svar och bara godtar ett nej.

• miya

Jag ville göra könsbestämning denna gången(väntar min tredje) bara för att det skulle vara trevligt att hinna köpa hem några killkläder iaf, om det nu skulle vara en kille. Eftersom jag har två töser innan så finns det massao med barnkläder i rosa, aprikost och lila, men i stort sett inget neutralt. Därför ville jag veta innan så jag kunde förbereda lite, så det va mer praktiska skäl till att jag ville veta.Sen ska ingen säga att jag inte är nyfiken för jag e hemskt nyfiken och inte alls bra på att vänta...
    När jag väl efter många om och men skulle få göra könsbestämning så vände "liten" rumpan till så det gick inte att se....H*n ville inte bli avslöjad så tji fick la jag
    Men jag har fått förklarat för mig att man drar sig lite för att tala om vad det är för kön eftersom det är lätt att se fel, men jag vet inte dom ser ju allt annat så bra...?!

• isabell22

På mitt papper stod det ej könsbestämning men jag frågade lie snällt och det var inga problem fick även gå på fler UL pga massa strul så jag frågade 2 gånger till det var andraa BM och alla berättade trotts att alla lät lite griniga när jag frågade.

• Josefin

När vi var på ul så frågade min man om hon kunde se könet och hon sa att det är lite svårt att se just nu (som lillan låg då) men att hon tror att det är en tjej!Så för oss var det inga problem och hon sa som hon trodde och bad oss att ringa efter BF oss berätta för henne om det stämde eller inte för att hon höll på med någon försknings arbete om det!!!
    Vi gjorde ul i v 18 på Huddinge sjukhus!!!

• Tin o Trolls mamma

Min bm vägrade säga nåt om könet när jag frågade. Dels för att det inte gick att säga 100% säkert och dels för att "en del gör ju abort om det är fel kön!" Ursäkta!? Här är man överlycklig för att man har en bebis i magen och hoppas på att få veta lite mer om den o då får man höra att man kanske tar bort den för att det är "fel" kön! Morr, spott, fräääs!

Jag hade tagit det om hon bara sagt att det var svårt att säga nåt säkert, men att jag ev skulle göra abort.. Hmmppff!

• Xerxez

Det händer tyvärr att föräldrar får problem med anknytningen till sitt barn om det blir "fel" kön. Låt säga att man fått reda på att det blir en flicka och man sedan går omkring och förbereder sig på det i 7 månader, köper tjejkläder, väljer namn och vad man mer kan tänkas göra. Sedan dyker det upp en kille. Vissa mammor har gått in i djup chock och blivir riktigt sjuka. Just därför låter man bli att regelmässigt berätta om könet. Jag tycker det är helt ok.

• Meli

I Malmö får man inte reda på det vid ULet v 17, förmodligen för att man då har rätt att göra abort. Varför skulle de annars inte vilja berätta det, när de berättar det om man går privat??

Vid UL v 30 kollar de om man vill. Be dem kolla när du är där.

Kram

Svar på tråden Varför inte könsbestämning på UL?