Min son är nu ett år och tio månader och jag är hemma tre dagar i veckan. Jag tycker att det är roligt! Första "pakettiden" (0-3 mån) var kanske inte jättespännande - mest fokus på mat, sova och blöjbyte typ, men från ca 5-6 mån tyckte jag att det började hända så mycket. När han kunde sitta upp själv gick vi ut i parken, satt på filt och hade picknick. Ibland stoppade jag honom i en sele och gick på muséet.
Nu när han är så stor kan han t ex "hjälpa"
mig att handla i affären, fixa med tvätten och delta i de flesta vardagsbestyr - han tycker att det är jättespännande att få små uppgifter och det ska ju göras i vilket fall som helst. Jag har faktiskt inte träffat så mycket andra mammor (förutom de kompisar jag redan umgicks med innan vi fick barn), däremot har vi gått lite på musiklek och några gånger på öf. Ännu är han bara marginellt intresserad av andra barn, mest verkar han tycka att det är kul när vi träffar någon eller några åt gången bara.
Mitt bästa tips för att vardagen inte ska kännas som en seg gröt är att ha vissa rutiner efter hand som barnet blir större, som att äta på samma tider varje dag. Då kan man planera dagarna lite och vara ute och göra saker utan att allt blir stökigt. Sedan passar jag t ex på att jobba när han sover middag. Vi är mycket utomhus, det är skönt för oss båda.
Antagligen njuter jag också extra mycket av vår tid tillsammans eftersom jag nästan hela tiden har jobbat lite (är egen företagare och började så smått jobba enstaka timmar hemifrån när han var typ tre månader) så jag har väl i princip aldrig försvunnit helt upp i att "bara" vara mamma, något som jag förstår att många andra tycker är svårhanterligt.
Så - rutiner och lite egna projekt, och om du till skillnad från mig
har ett stort socialt behov så se till att komma ut och träffa andra människor. Man behöver ju faktiskt inte sitta inne och fika, man kan ju göra saker ute tillsammans också, sånt som man själv har något ut av samtidigt. Jag tyckte att det kändes lite som att man stegvis återerövrade världen allt eftersom man vågade sig på allt mer komplexa utflykter!
Lycka till!