lite frågor ang. förhör av minderårig
får man som minderårig, bli förhörd av polisen i flera timmar utan en förmyndare?
om så inte är fallet och dom kallar det "samtala" gäller då tex: div. erkännanden osv?
får man som minderårig, bli förhörd av polisen i flera timmar utan en förmyndare?
om så inte är fallet och dom kallar det "samtala" gäller då tex: div. erkännanden osv?
När jag va 14 blev jag anmäld för något och fick prata med polisen, med min mamma, då hade dom ringt till henne och kallat ditt oss.. Men de tog bara ungefär 1 timme kanske... Men jag vet inte e inte så insatt i de där..
oki kanske någon annan som är lite mer insatt...??
Ja, polisen får "förhöra" en minderårig utan att förmyndare är närvarande om det är ok för SOC och den minderårige - i bland är det inte lämpligt att de är närvarande heller.
Alla erkännanden gäller alltid.
En minderårig kan inte dömas för något brott.
Alla sk erkännanden kvarstår.
Men som ovan nämnt så döms inte barn under 15 år till något straff. De förhör som hållits skickas till soc för vidare handläggning och utredningsåtgärd där.
oki men bara så att jag verklgien förstår nu då, det är alltså ok att sitta i förhör 6 timmar utan vårdnadshavare, utan att polisen har tagit kontakt med vare sig föräldrar eller soc....?
kontakten med föräldrarna medlades efter förhöret. åldern var 17 år. kanske skulle ha drivit det från början!
ANONYM POLIS:
om man får en åtalsunderlåtelse, vad innebär det igentligen då?
Det är åklagaren som kan fatta beslut om åtalsunderlåtelse; det innebär att det varken väcks åtal, blir rättegång eller någon påföljd. Däremot antecknas brottet i belastningsregistret vilket kan få konsekvenser om personen begår nya brott.