• Pingy

lite frågor ang. förhör av minderårig

får man som minderårig, bli förhörd av polisen i flera timmar utan en förmyndare?
    om så inte är fallet och dom kallar det "samtala" gäller då tex: div. erkännanden osv?

Min Wilda
  • Svar på tråden lite frågor ang. förhör av minderårig
  • MammaEmelie91

När jag va 14 blev jag anmäld för något och fick prata med polisen, med min mamma, då hade dom ringt till henne och kallat ditt oss.. Men de tog bara ungefär 1 timme kanske... Men jag vet inte e inte så insatt i de där..

• Pingy

oki kanske någon annan som är lite mer insatt...??

Min Wilda
  • Alle

Ja, polisen får "förhöra" en minderårig utan att förmyndare är närvarande om det är ok för SOC och den minderårige - i bland är det inte lämpligt att de är närvarande heller.
    Alla erkännanden gäller alltid.
    En minderårig kan inte dömas för något brott.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (polis)
    Alle skrev 2008-03-05 17:01:44 följande:
    Ja, polisen får "förhöra" en minderårig utan att förmyndare är närvarande om det är ok för SOC och den minderårige - i bland är det inte lämpligt att de är närvarande heller.Alla erkännanden gäller alltid.En minderårig kan inte dömas för något brott.
    Vid förhör med minderårig ska alltid vårdnadshavare informeras om det inte handlar om att det kan vara till men för barnet att vårdnashavaren informeras.

I det fall då det är möjligt ska även soc informeras och beredas möjlighet att närvara vid förhöret om de vill. Barn som är väldigt unga ska förhöras av särskild utbildad förhörsledare som är inriktade på att hålla förhör med barn.
  • Anonym (polis)

Alla sk erkännanden kvarstår.

Men som ovan nämnt så döms inte barn under 15 år till något straff. De förhör som hållits skickas till soc för vidare handläggning och utredningsåtgärd där.

• Pingy

oki men bara så att jag verklgien förstår nu då, det är alltså ok att sitta i förhör 6 timmar utan vårdnadshavare, utan att polisen har tagit kontakt med vare sig föräldrar eller soc....?

kontakten med föräldrarna medlades efter förhöret. åldern var 17 år. kanske skulle ha drivit det från början!

ANONYM POLIS:
    om man får en åtalsunderlåtelse, vad innebär det igentligen då?

Min Wilda
  • Anonym (polis)
    Pingy skrev 2008-03-06 06:39:09 följande:
    oki men bara så att jag verklgien förstår nu då, det är alltså ok att sitta i förhör 6 timmar utan vårdnadshavare, utan att polisen har tagit kontakt med vare sig föräldrar eller soc....? kontakten med föräldrarna medlades efter förhöret. åldern var 17 år. kanske skulle ha drivit det från början! ANONYM POLIS:om man får en åtalsunderlåtelse, vad innebär det igentligen då?
    Det beror lite på omständigheterna. Är det akut att höra personen så får man göra detta. Självklart ska vårdnadshavare och soc ändå kontaktas om det är möjligt att nå dem.

Att sitta i förhör i sex timmar är tillåtet, men jag tror inte att själva förhöret höll på i sex timmar, eller? Att han var i polisens "vård" i sex timmar absolut, men vi håller aldrig sextimmars förhör. Inte med vuxna personer heller. Är man 15 eller äldre är man straffmyndig. Reglerna är inte lika hårda för pesoner 15 år och uppåt, även om vårdnadshavare självklart ska meddelas.

Svårt att uttala mig i just detta fall då jag inte har omständigheterna bakom varöfr de ej kontaktade vårdnadshavare i detta fall, men kan generellt säga att det ska göras.

Det är åklagaren som kan fatta beslut om åtalsunderlåtelse; det innebär att det varken väcks åtal, blir rättegång eller någon påföljd. Däremot antecknas brottet i belastningsregistret vilket kan få konsekvenser om personen begår nya brott.

Åtalsunderlåtelse är ganska vanligt för personer som är under 18 år. Om den unge personen är förstagångsförbrytare och det är fråga om ett mindre allvarligt brott, är tanken att han eller hon ska få en chans till.
Svar på tråden lite frågor ang. förhör av minderårig