• Ossians mamma

Nattskräck, vaknar flera ggr varje natt och skriker

Har en son på ett år med nattskräck. Tänkte höra om det är någon annan som har barn med nattskräck där barnet vaknar flera gånger per natt, har nämligen bara hört om fall där barnen bara vaknar en gång/natt. Våran son vaknar var tjugonde minut och bara skriker i panik. Han åmar sig, sprattlar, sparkar, viftar och det är helt omöjligt att få kontakt med honom, lugna honom eller väcka honom. det pågår i ca fem min sen somnar han om igen för att sedan vakna efter ca tjuga min då samma sak upprepas. Såhär har det vart nu i flera veckor och vi är alla tre heelt utmattade. Skulle därför vilja veta om det är någon som varit med om något liknande, eller om det är någon som har något tips!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Nattskräck, vaknar flera ggr varje natt och skriker
  • ballerinamuffins

Beter han sig så om han sover hos er?
    vi har haft lite nattskräck här med. oftast så slutar det med att han sover hos oss, ibland kan han skrika och hålla på inne hos oss med och det kan pågå i timmar, ibland somnar han direkt han lägger sig, vi ger väldigt sällan välling på natten,
    vatten är det ända han får, oftast sover han hela natten då.
    Vi har problem att få honom att sova istället,

• Ossians mamma
    ballerinamuffins skrev 2008-03-05 19:59:28 följande:
    Beter han sig så om han sover hos er? vi har haft lite nattskräck här med. oftast så slutar det med att han sover hos oss, ibland kan han skrika och hålla på inne hos oss med och det kan pågå i timmar, ibland somnar han direkt han lägger sig, vi ger väldigt sällan välling på natten,vatten är det ända han får, oftast sover han hela natten då. Vi har problem att få honom att sova istället,
    Det funkar inte om vi lägger honom hos oss heller, han är precis lika skrikig, men han får ligga hon oss för annars slår han sig massa i spjälorna i sin säng när han buffar omkring.. Vi har försökt med att bara ge vatten, men dessvärre hjälper varken välling eller vatten när han är så som han är..
  • Ellenkaramellen07

vi har också lite samma problem här..har en dotter på ett år och vissa nätter är ett enda gråt...kan inte annat än ge dej lite stöd att ni inte är ensamma men några bra tips har inte jag heller...

här är vi också trötta & även vår dotter är ockå mer gnällig än vanligt...

• Bickmore

usch...det är skitjobbigt. Vår dotter vaknar numera kanske bara 3ggr/veckan och skriker och är okontaktbar. Pratar och har sig i sömnen. Ett tag så vaknade hon hela tiden (var mycket värre när hon var sjuk) men nu börjar jag se en ljusning. Har inte heller några tips tyvärr.. bara å "gilla läget" & se till att han inte gör illa sig. Vi har börjat ha nattlampa på och faktiskt så inbillar jag mig att det hjälper lite.

• Ossians mamma

Tackar så jätte mycket för stödet, känns alltid bättre när man vet att man inte är helt ensam om det!

Bickmore: Nattlampa har jag faktiskt inte tänkt på, vi brukar dock ha lampan tänd utanför rummet och dörren öppen, men jag skall absolut prova din ide där! tackar!

Förresten, hur länge, alltså hur många dagar/veckor/månader brukar detta hålla i sig?

• Bickmore

vet inte riktigt...läste någonstans att det var vanligt med barn som hade nattskräck om föräldrarna gick eller pratade i sömnen när de var små. Och både jag och pappan gjorde det så det är ju som bäddat..Hon har hållt på så här periodvis sen hon var kanske runt året (minns inte exakt nu) och nu är hon 1 år och 9 mån...men det kommer och går. Som sagt så verkar det bli oftare när hon är dålig men jag vet egentligen inte.
    Men det känns som man går omkring i ständig dvala när det håller på... sova är det bästa som finns!!! :)

• inka 78

hej
    min lille är 10 mån och har hållit på så här ett tag, men det har blivit mycket värre sista veckorna.
    finns det inget man kan göra?
    ngn som pratat med bvc?
    får ju ingen sömn, men han verkar ju inte lida av det, är en solstråle på dagarna

• pendula

vi har en 2 åring med nattskräck i perioder, ibland pågår det i timmar, ibland 20-30 min.. vi fick ett tips om detta, att man ska väcka barnet när det är på väg ut ur djupsömnen. dvs just innan skräcken har tagit dem, men det fungerar ju bara om man har ett mönster. Jag har lärt mig att hantera detta- och märkt att det blir värre om han är sjuk el har en infektion i kroppen.

Oftast hjälper inte, utan snarare blir värre om jag håller i honom, han slår o biter mig, jag brukar lägga kuddar runt om honom, o bara vara där, då går attackerna över fortare. ni ska få en bra länk:

www.eckerberg.se/nattskrack.html

• solyluna

pendula: Tack!
    vår dotter har haft detta i perioder, mest när hon sovit dåligt dygnet innan...skönt att man inte behöver vara orolig!

• pendula

ja...man kan känna sig ganska ensam när dom har dessa attacker.. första gångerna så grät jag bara o vart livrädd, sen lärde jag mig att det inte är farligt! o är man lugn själv blir ju barna lugnare..

• Ossians mamma

Bickmore: Har också hört att det skall vara vanligare om någom av föreldrarna haft det som små, dessvärre hade varken jag eller ossians pappa prblem med det..

Pendula: Tack så jättemycket för länken, har letat efter ställen man kan läsa om det men inte hittat något.

Jag tycker också att det är så himla läskigt, och jag vill så jätte gärna ta upp honom och trösta honom, men det blir bara hundra gånger värre om jag så mycket som rör honom..

• TinyToon

det där känner jag igen...
    felet vi gör som föräldrar när nattskräcken kommer det är att trösta och prata och försöka väcka.. det ska man tydligen INTE göra.. för du blir en del av drömmen. du ska bara finnas där så att barnet inte skadar sig på något sätt om hon/han skulle börja vandra iväg.
    När barnet har vaknat är det bara att lägga barnet och natta på nytt.
    Barnet minns oftast inte skräcken när hon/han.

www.eckerberg.se/nattskrack.html

Läs där så blir man lite lugnare.. jag blev det iaf MYCKET lugnare!!

• pendula

Jag hörde även av en läkare att det är ett centra i hjärnan som är outvecklat o att det går över när barnet blir äldre.

det känns skönt att veta!

Svar på tråden Nattskräck, vaknar flera ggr varje natt och skriker