• Sadie

Vad är opalglas? Går det att se igenom det?

Funderar på att köpa nya innerdörrar. Vissa (med fönster i) kan man få med "opalglas". Nu undrar jag vad detta är, inte så kul att ha det i en badrumsdörr om det går att se igenom men snyggt om det släpper in ljus men inte mer.

• Svar på tråden Vad är opalglas? Går det att se igenom det?
  • musli

opalglas det vill säga glas som tillsätts grumlingsmedel som gör glaset ogenomskinligt

• Sadie

Tack för svar, är detta samma effekt som frostat glas? Eller vad är skillnaden (utseendemässigt)?

• musli

Alltså, det finns olika Opal-glas, vissa ser ut som badrumsfönster, du vet sådana som sitter i lägenheter normalt, sen finns det vitt opal-glas och sådana som bara ser frostade ut...
    Det är nog enklare att be om en bild på dörren med glas i från företaget ni köper från.

• Sadie
    musli skrev 2008-03-05 21:35:04 följande:
    Alltså, det finns olika Opal-glas, vissa ser ut som badrumsfönster, du vet sådana som sitter i lägenheter normalt, sen finns det vitt opal-glas och sådana som bara ser frostade ut...Det är nog enklare att be om en bild på dörren med glas i från företaget ni köper från.
    Okej, nu förstår jag lite bättre. Jovisst är det enklare att be om en bild, ville bara ha lite info så kan jag avgöra redan nu om det är något vi ska fundera vidare på. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Vad är opalglas? Går det att se igenom det?