• Emeraldy

Kan man göra nåt åt EXPEDIT från Ikea?

Vi har en sån här hylla i dotterns rum:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40047675

Nu funderar vi på att köpa en sån här säng:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59841721

Frågan är om det går att göra nåt åt EXPEDIT-hyllan så att den går mer i samma ton som sängen? Går det att måla om en sån hylla? Jag är helt novis på det här området

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Kan man göra nåt åt EXPEDIT från Ikea?
  • Lucky Little Me

Det borde gå att måla om hyllan om du först sandpapprar ytan så att färgen lättare fäster. Men fråga de som jobbar i färgaffären, dom e ju proffs på sånt.

• AnnaGBG

Tja, det GÅR men det blir inte helt klockrent.

Slipa lite lätt och måla sedan med häftgrund, sedan kan du måla över.

Fast du kan ju klippa och klistra lite istället? Klä insidorna av "boxarna" och sidorna med självhäftande film, tex. Eller tapet? Eller tyg som du lackar ovanpå sedan?

• AnnaGBG

Det finns ju förresten fanérkantlister som du kan sätta på kanterna på hyllan i ungefär samma ton som sängen så kan ju hyllan ändå vara vit inuti?

• Emeraldy

Hyllan är bokfärgad.

Hmm... Jag gillade Annas idé där om att klippa och klistra... Det är nog lite mer min grej än att måla Självhäftande film som du pratar om, hittar man det på färghandeln eller? Nån hobbyaffär?

• AnnaGBG
    Emeraldy skrev 2008-03-05 21:30:26 följande:
    Hyllan är bokfärgad.Hmm... Jag gillade Annas idé där om att klippa och klistra... Det är nog lite mer min grej än att måla Självhäftande film som du pratar om, hittar man det på färghandeln eller? Nån hobbyaffär?
    Du kan köpa det på bygghandlar och i hobbyaffärer, ja. Säkert i färghandel också?
  • Emeraldy

...och det sätter man bara rakt på hyllan då? Det behövs inget jobbigt underarbete som om man skulle måla?

• AnnaGBG
    Emeraldy skrev 2008-03-05 21:36:28 följande:
    ...och det sätter man bara rakt på hyllan då? Det behövs inget jobbigt underarbete som om man skulle måla?
    Troligen finns det olika sorter och olika fästförmåga. Det står ju säkert på vilka material det fäster på, men jag har själv satt på sån IKEAfolie ( sånt trätjafs ) och det fäste utan något problem eller jobb alls
  • Emeraldy

Haha, "sån't trätjafs" ja, det beskriver nog rätt bra vilket material det är

Ska nog kolla upp det där med film

• Tompaslillsyrra

Finns kanske dekorband som klistras runt kanter.. kanske i nån svart blom/brodyrmönster.. tycker jag verkar coolt.. då ser man kanske att de går mer ihop.. sen kanske du hittar samma mönster fast i vitt som du kan sätta på ena kanten på sänggaveln.. hum nån bra idé kanske? :)

• Tompaslillsyrra
    Tompaslillsyrra skrev 2008-03-06 12:27:28 följande:
    Finns kanske dekorband som klistras runt kanter.. kanske i nån svart blom/brodyrmönster.. tycker jag verkar coolt.. då ser man kanske att de går mer ihop.. sen kanske du hittar samma mönster fast i vitt som du kan sätta på ena kanten på sänggaveln.. hum nån bra idé kanske? :)
    aha.. bokfärgad hylla.. ja där sprack den!
  • C r e d o

Såg en supersnygg idé på expedithyllan i nån tidning, de hade klätt baksidan med tyg som de hade satt fast med häftpistol, SÅ snyggt.

• helenasthlm

sälj och köp ny i annan färg. Eller köp mörka korgar att ha i samma färg som på sängen.

Köp vit säng i stället och ha vita korgar i hyllan skulle vara mycket finare i ett barnrum.

• Mamsis

Tvätta hyllan innan du klistrar på nåt så det inte är nåt fett på den.

• Emeraldy

Tack för alla tips och idéer

Har kollat lite på sån där självhäftande film, men inte bestämt mig än.

Funderar även lite på det där med att häfta tyg på baksidan.

• lev

hej hej,

vi har också en vit expedit bokhylla. Vi frågade på www.jamaprodukter.se om dom kunde göra snygga backar som passar där i och fick just hem dom. Så nu har vi snygga leksaksbackar i hela nedre raden med olika motiv på så det är urlätt att städa. lycka till. Jag tror inte målning blir toppen bra men om du ska prova så tvätta av den med målartvätt först och använd roller skulle jag föreslå.

hej hopp!

• Emeraldy

lev:
    Vill du sätta in en bild?

Svar på tråden Kan man göra nåt åt EXPEDIT från Ikea?