• emet

Hus tvättar jag tempurkuddar samt vanligt täcke och dun täcke.

Tittade lite på rent hus och hörde att man skulle tvätta kuddar var tredje månad men hur tvättar man tempurkuddar utan att förstöra dem? Samt täcken hur ofta ka mantvätta dem? Förstör man duntäcket om man inte ha tennisbollar i maskinen?

• Svar på tråden Hus tvättar jag tempurkuddar samt vanligt täcke och dun täcke.
  • mickan No 1

har man inte tennisbollar i så klumpar dunet ihop sej.
    tänk på att täcket blir as tungt så kolla så din tvättmaskin klarar den vikten.
    vad står på tvättlappen till tempur kuddarna?

• Marvinna

Vad jag vet så kan man inte tvätta tempurkuddar. Du kan tvätta överdraget men inte kudden.

• emet

mickan No 1 skrev 2008-03-05 21:00:59 följande:

har man inte tennisbollar i så klumpar dunet ihop sej.tänk på att täcket blir as tungt så kolla så din tvättmaskin klarar den vikten.vad står på tvättlappen till tempur kuddarna?
    hmmm. vi bor i hyresrätt och har ingen aning om tvättmaskinen klarar av den vikten. får nog göra ett grundligt dektektivarbete här hur jag ska få ihop det. fick lite små panik av det där programmet med alla bakterie och äckel och vill mest bara tvätta allt!!
  • 061104

Fast tennisbollarna har man ju när man tumlar täcket inte i tvättmaskinen ju.

• mickan No 1

man har dom även i tvättmaskinen.

• 061104

Har jag aldrig haft, inte min mamma heller?
    mickan No 1 skrev 2008-03-05 21:16:51 följande:

man har dom även i tvättmaskinen.
  • emet
    061104 skrev 2008-03-05 21:16:17 följande:
    Fast tennisbollarna har man ju när man tumlar täcket inte i tvättmaskinen ju.
    på rent hus programmet sa hon att man skulle ha det i tvättmaskinen också men vetitusan om jag vågar tvätta sånt i gemensamma tvättstugor..
  • emet
    061104 skrev 2008-03-05 21:17:39 följande:
    Har jag aldrig haft, inte min mamma heller?mickan No 1 skrev 2008-03-05 21:16:51 följande:
    okej, kanske skulle prova...
  • 061104

Varför skulle du inte våga det? Jag har däremot aldrig kört med bollar i maskinen utan bara när jag tumlat & det har aldrig varit nå problem.

emet skrev 2008-03-05 21:17:52 följande:
    på rent hus programmet sa hon att man skulle ha det i tvättmaskinen också men vetitusan om jag vågar tvätta sånt i gemensamma tvättstugor..
  • mickan No 1

om man har tennisbollarna med från början så hjälper dom till hela tiden att slå isär dunet som annars klumpar sej, mao det blir smidigare redan från början plus att dom slår ur skiten (på ren svenska)iaf så jag fått höra och bara för att mamma inte gör så så betyder det ju inte att det är det enda sättet
    alla sätt är bra utom dom dåliga, dom testar man bara en gång

• emet

hur många grader ska man tvätta ett vanligt täcka resp duntäcke?

• 061104

Jo men min mamma har tvättat en del i sina dagar, vilket hon fått från sin mor. Som är lite äldre än oss. & jag har testat själv med & jag har då inga problem med täckena. Aldrig haft!
    mickan No 1 skrev 2008-03-05 21:23:17 följande:

om man har tennisbollarna med från början så hjälper dom till hela tiden att slå isär dunet som annars klumpar sej, mao det blir smidigare redan från början plus att dom slår ur skiten (på ren svenska)iaf så jag fått höra och bara för att mamma inte gör så så betyder det ju inte att det är det enda sättetalla sätt är bra utom dom dåliga, dom testar man bara en gång
  • emet

Tvättade täckena idag. hade inga tennisbollar och provade att tvätta duntäcket utan bollar i både maskin och tumlare, det gick kanon! Tack för all hjälp.

ha det bra

• Tobiasproman

Hittade en till länk som instämmer med att man bara behöver bollar i torktumlaren!

http://xn--duntcke-8wa.se/

Fast dom säger att det är bäst om man har det när man tvättar också, det kan ju aldrig bli för mycket lixom.. :)

• SeTa

Tempurkudden brukar jag frysa för att få död på lite äckligheter. Tänk på att den måste tina en stund bara!

Svar på tråden Hus tvättar jag tempurkuddar samt vanligt täcke och dun täcke.