• Pollica

Hjälp mig med efterrätt!

Nu behöver jag verkligen er hjälp.
    Jag brukar verkligen inte ha problem att välja när det kommer till efterrätter men nu vet jag inte alls vad jag ska bjuda på. Det gör inget om det tar lite tid att göra huvudsaken är att jag inte behöver stå så länge i köket när gästerna är här & att det gärna går att förbereda åtminstone ett par timmar innan.
    Till förrätt ska vi ha kräftcocktail & huvudrätt så blir det Bouef Bourguignon.
    Men snälla hjälp mig med desserten. Det ska inte vara något tungt & mäktigt! Det gäller förresten för 7 personer.

• Svar på tråden Hjälp mig med efterrätt!
  • Dino78

En vanlig fruktsallad kanske? Kan man ju variera lite med olika frukter och så kan man ha glass/grädde till om man vill det.
    man kan marinera den i portvin, kardemumma och vaniljsocker samt lite ingefära. Det är gott. Sockerdricka kör jag med istället för vinet eftersom jag inte dricker vin. Jättegott och lite annorlunda/festligt. När jag gör denna marinerade har jag apelsin, kiwi, banan, jordgubb och vindruvor.
    har ett exakt recept med mängd och de frukter man "ska" ha i. Ska sova nu men hojta till i min gästbok för jag loggar in här direkt jag vaknar imorgon

DIF i själ och hjärta
  • miababia

vit chokladmousse och hallonsås

• Pollica

Dino78.
    Ja, det kanske kunde vara något.
    Ingen "vanlig fruktsallad för det är för tråkigt. Man vill ju gärna ha lite lyxig känsla.
    Men du får jätte gärna skiva in recepten. Det verkar ju jätte gott med ingefära, vaniljsocker & kardemumma. Men jag vet inte om det går att få tag på några goda färska frukter.

Skalmsta
    Ja, jag har titta på den tidigare och den verkar god men jag tror att den blir lite väl mastig den här gången.

• stenstorp

Om du har "Vår kokbok" så finns det ett underbart recept i den på citron- och marängpaj som jag kan rekommendera. När jag gör den vill folk alltid ha receptet. Den är lätt att göra, men tar lite tid, och är syrlig och god. Den går absolut att göra i förväg.

• Pollica

Stenstorp.
    Har tyvärr inte den kokboken.
    Tror du att du skulle kunna skriva ner receptet till mig?
    Om det inte är för mycket besvär

• J Ba

jag har ett recept på vitchoklad mousse med fruktsalsa.

suuuuupergod!

• Juppepuppe

På lödag ska jag bjuda på detta;
    Ta en avlång bakform, fyll en tredjedel med hallonsorbet. Täck med ett lager krossad maräng. Ta en tredjedel lakritsglass, täck med maräng och sista lagret ska vara mangosorbet. Ställ i frysen, ta fram och skär i skivor. Lägg upp två skivor på varje tallrik (ser då ut som lakritskonfekt á la Bassets)
    Obs! Täck formen först med plastfolie!

• Pollica

Låter jätte gott allting!
    Skriv gärna in recepten.

• stenstorp

Tror du att du är intresserad att göra den så kan jag försöka hinna skriva ner det. Men om du inte är så jätteintresserad...

Pollica skrev 2008-03-06 10:39:35 följande:
    Stenstorp. Har tyvärr inte den kokboken. Tror du att du skulle kunna skriva ner receptet till mig?Om det inte är för mycket besvär
  • Pollica

stenstorp
    Tack för hjälpen men nu har jag äntligen kommit på vad jag ska göra. Det får bli creme brule.
    Tack alla för era recept. Fortsätt gärna att lägga in recept, det är alltid bra med lite nya receptet.

Svar på tråden Hjälp mig med efterrätt!