• hcj

Hur många av varje plagg?

Jag och min sambo bor i ett hyreshus där vi har tur om vi kan tvätta en gång i veckan. Ofta kan vi få vänta i en och en halv mellan tvättarna. Jag undrar om någon annan haft det ungefär likadant och hur mycket kläder hade ni till era små? Ska man tvätta upp en del för hand eller ska man köpa så att man klarar sig mellan tvättiderna? Vad tycker ni?

Skriv gärna hur mycket ni hade i varje storlek också!

• Svar på tråden Hur många av varje plagg?
  • danitra

Det beror ju på om man får ett spy-barn eller inte.

Sonen spydde nästan aldrig så därför gick det inte åt så många ombyten.

• danitra

Vi köpte nästan inget i förväg utan kollade vad vi fick i present och köpte sedan mer efter behov.

• hcj

Det är klart... Vi lär ju märka hur mycket vi behöver när det är dags och då kan man ju köpa till om det behövs.

• Ellekan

Förköp er inte! De växer fort i början så även om man får ett kräkbarn som behöver byta body ofta vill man inte ha femton bodies i strl 56 som är urvuxna efter en månad eller två. Rätt så enkelt ändå att tvätta för hand om det kniper. Och som d usjälv skriver...ni kommer att märka efterhand.

• Flickan och kråkan

Vi var inte så förberedda för vår lillgroda tittade ut 2½ vecka för tidigt. Vi har egen tvättmaskin och ingen spybebis. Klarade oss bra på:
    4 bodisar stl 50
    3 pyjamaser stl 50
    2 tunna byxor stl 50
    2 par strumpor
    1 hjälmmössa
    Vinteroverall

Har man inte tvättmaskin skulle jag rekommendera lite mer. Framför allt bodysar och pyjamaser (eller om man använder bodysar som pyjamas). Det är det som går (dregel, spya etc.)

• Puffalina
    Vi hade en riktig spybäbis men egen tävttmasin som tur är... Det gick MINST 3-4 klädbyten per dag.... Byxorna behövde inte bytas lika ofta men bodysarna... Vi hade väl kring 10 bodysar men då gick oxå tvättmaskinen på högvarv...
    * Sebastian 061016 *
  • AnnaH

Personligen skulle jag välja att handtvätta emellanåt istället för att köpa mycket kläder som bara ska användas någon månad. Är bebisen dessutom lite större (52+ cm) när den föds är det ju bara någon vecka strl 50 passar. Kommer troligtvis att handtvätta en del trots att vi har tvättmaskin i lägenheten. Går ju himla snabbt om det är spya och även avföring vill jag hellre blöta bort så det inte torkar in i kläderna innan maskinen ska köras. En tvättmedel som fungerar för handtvätt är med andra ord bra att ha hur man än gör med tvättningen.

Vi väntar vår lilltjej i maj så hon lär inte behöva så mycket kläder första 3 månaderna. Bra filtar och tvätt-/kräklappar i tunn frotté bunkrar jag upp med istället. Har bl.a 30 st av IKEAs tvättlappar (29:-/10st) 
    I lillans klädskåp har vi just nu detta:
    50
    2 bodys
    sparkdräkt
    vantar
    silkesmössa/hjälm
    50/56
    1 långärmad body
    1 ärmlös body
    1 par byxor
    2 pyjamas
    56
    3 bodys
    1 pyjamas
    1 tröja knyt
    1 body med korta ben och ärmar
    1 klänning
    Allt det bör fungera att använda när hon är nyfödd, om hon inte kommer för tidigt. Har även lite sockar och mössor i varierande storlekar samt en del kläder i 62.

v.32
  • Ellekan

Appropå storlek 50! Alla våra barn har varit i i 4,5 kilosklassen och varit mellan 53 och 55 cm långa vid födseln så när vi fick vår första var alla strl 50 kläder vi fått för små redan från början, gick att använda en vecka ungefär. Svårt att köpa i förväg man vet aldrig hur stort eller litet barn man får.

Svar på tråden Hur många av varje plagg?