• Fru CL

Tillbakaflyttad vid UL efter IVF!!??

Man tycker att efter att ha gått igenom IVF med exakt koll på när det vart ÄP (dvs ÄL) att man hade 100% koll på i vilken vecka man är i.
    Men nu på ett av våra UL har det redan visat sig att fostret är mindre än det ska vara i v 14+3. Jag är troligtvis bara i v 13+!!

Hur kan det vara en så stor skillnad?? Kan det vara farligt om den växer långsamt och hamnar "efter"??

Fler som gjort IVF som råkat ut för det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-06 19:55

Talade med min MVC idag och enl dem så flyttar man inte BF datum på dem som gjort IVF.

Begärde samtidigt en tid att träffa gyn-läkaren. Ska fråga ut honom mer om det!

• Svar på tråden Tillbakaflyttad vid UL efter IVF!!??
  • FridaE

När man blir gravid genom samlag kan det ju ta några dagar (upp till 10 dagar) innan ägget fäster. Borde det inte kunan va så vid IVF oxå?

Jag har blivit flyttad 13 dagar som mest, fast jag har då inte gjort IVF..
    Bara en tanke.

• Rapunzella

IVF-graviditeter ska aldrig flyttas efter UL, enliigt min MVC.

• Leia98

Jag har också, till min stora förvåning, fått BF flyttat 6 dagar efter vår andra IVF. Vår första IVF var datumet för BF detsamma hela tiden men den här gången flyttades vi fr 26 till 31 juli. BM som gjorde detta förklarade att även vid IVF kan ägget vila i upp till 10 dagar i livmodern innan det fäster.

• vill bli mamma i år

Jag blev också flyttad två dagar efter UL.

• Fru CL

Talade med min MVC idag och enl dem så flyttar man inte BF datum på dem som gjort IVF.

Begärde samtidigt en tid att träffa gyn-läkaren. Ska fråga ut honom mer om det!

• sötis82

Hej! Enligt ÄP+ET så har jag BF 29:e juli, men på UL förra veckan så vart nytt BF 26:e juli.

(¯`°?.¸ ♥ GRAVID ♥ ¸.?°´¯)
  • elsa77

Jag var flyttad 7 dagar tillbaka och gick sedan över 8 dagar efter BF..

• lillamilla75

Min dotters BF blev flyttat efter UL, dock endast 2 dagar men det betydde ju att jag fick arbeta 2 dagar mer innan HP trädde in.
    Bebisen kommer ju oavsett BF dag men det känns ändå fel när dom flyttar BF vid IVF.

• allaminaliv

jag förstår mig inte på snacket om vilande ägg... det betyder alltså att celldelningen stannar av i x antal dagar.

Är det verkligen möjligt?!!!! Dör inte ewmbryot då?

vid tiden för standard ul är alla foster lika stora, där borde du få mer exakt tid som jag hoppas stämmer bättre med et.

• Camille28

Vi frågade särskilt om det när vi gjorde rutinul i vecka 18. Då sa bm att de aldrig flyttar bf för personer som gjort ivf. När de gör dateringsultraljud kan de bara beräkna med fem dagars noggrannhet. Bm:s beräkning hamnade två dagar ifrån det bf vi fått från ivf:en men vi blev inte flyttade. Tycker det låter konstigt det där med vilande embryo. Då tror jag mer på att de mäter lite fel.

• fia sthlm
    Camille28 skrev 2008-03-18 19:43:57 följande:
    Vi frågade särskilt om det när vi gjorde rutinul i vecka 18. Då sa bm att de aldrig flyttar bf för personer som gjort ivf. När de gör dateringsultraljud kan de bara beräkna med fem dagars noggrannhet. Bm:s beräkning hamnade två dagar ifrån det bf vi fått från ivf:en men vi blev inte flyttade. Tycker det låter konstigt det där med vilande embryo. Då tror jag mer på att de mäter lite fel.
    Skulle tro detsamma.
    Låter konstigt att ett embry skulle vila, det fortsätter ju och dela sig för varje sekund som går då borde det ju vara något fel om det vilar..eller?

Ts
    Dom kan som sagt mäta fel vid ul speciellt så tidigt, det kan diffa på några dagar.
    Jag vet folk som blivit gravida på vanlig väg som blivit flyttade långt tillbaka, en tjej som eligt mätningen skulle haft ägl den första dagen på hennes sista mens, och det var en tjej med regelbunden mens.
    Felmätning skulle jag tro?
    När jag gjorde ul med min dotter som vi fick med ivf var hon 2 dagar yngre men dom flyttade inte datumet eftersom jag gjort ivf.
  • Fru U

Igentligen blir det fel att räkna bakåt när man beräknar bf. Alla bebisar växer inte lika fort, eller fäster i livmodern lika snabbt därför blir det fel att räkna bakåt

Se bf just som vad det är, en beräkning när barnet ska födas inte när barnet gjordes

Live and let live
  • Fru U

Grattis förresten till graviditeten

Live and let live
Svar på tråden Tillbakaflyttad vid UL efter IVF!!??