• Primrose

Gravida som tar Progesteron: vilken dos och hur länge?

Jag undrar litet över vilken dos av Progesteron ni andra har blivit rekommenderade. Min gyn har sagt 3 vaggisar till v.7 sedan 2 vaggisar till v.10 och därefter 1 vaggis till v.12. En annan läkare (hormonexpert) har sagt 2 vaggisar fram till v.12 och att man inte ska trappa ner innan dess.

• Svar på tråden Gravida som tar Progesteron: vilken dos och hur länge?
  • Trixabus

Hej,

Jag har tagit 3 progesteron till vecka 12+6 = 13. Det är ingen fara att ta progesteron, det skadar inte, därför valde jag själv ta 3 om dagen. Efter vecka 12, slutade jag, då tar moderkakan tagit över hela försörjningen och då spelar inte progesteronet någon roll.

Jag är i vecka 15+4. Lycka till

• Primrose

Tack, Trixabus.
    Hormonexperten sa att man inte plötsligt skulle minska "intaget", så det kanske är bäst att ta tre hela tiden. Trappade du ner gradvis efter v.12 - dvs. 12+1 till 12+6?

• Lovebug

I Falun så är det två vaggisar om dagen fram till testdagen därefter slutar man på en gång. Ingen nedtrappning alltså.

Jag fegade dock ur när jag fick plus och kunde inte sluta utan fortsatte att ta en till v 11-12. Pratade dock med IVF-kliniken innan och enligt dem var det ingen fara att fortsätta ta till v 12 om det fick mig att må bättre.

• Finessan

Två vaggisar tom v. 13-24.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Finessan

Inte 13-24. 13-14 ska det vara.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Primrose

Tack för era svar! Det verkar vara litet olika. Jag har kört litet på eget bevåg eftersom vi nu gjorde vårt första egna försök efter två misslyckade IVF:er. Jag hade några vaggisar kvar efter dessa och tog därför en om dagen (räckte inte till fler)  från ÄL till plus. När jag sedan plussade kontaktade jag min gyn. och bad om fler vaggisar.

• Trixabus

Hej Primrose,

Jag trappade inte ner, skulle man det? Moderkakan tar ju över försörjning i v 13+0 och därmed har väl inte vaggisarna någon effekt mer? Stort lycka till!!!!!

• Primrose

Tack, Trixabus!

Jag vet inte, kanske menade han att man inte skulle minska dosen INNAN moderkakan tar över. Gyn. däremot har ju ordinerat nedtrappning redan från v.8. Litet underligt.... Men jag kör som du har gjort - det låter tryggt.

Lycka till och grattis!!!Glad

• Trixabus

Tack själv Primrose, lycka till och massor med gratttis!!!! Visst är det underbart?! Ett litet mirakel har skett.

Svar på tråden Gravida som tar Progesteron: vilken dos och hur länge?