Ägg-gula - tips på recept
När man gör maränger får men en massa äggulor över. Nu behöver jag tips på recept där man kan göra åt gulan.
Tack!
När man gör maränger får men en massa äggulor över. Nu behöver jag tips på recept där man kan göra åt gulan.
Tack!
Nej, det är ju det att det finns så få recept med bara äggula och inte äggvita. Så då står man där med en 7-8 äggulor över om man tänker göra maränger... Man får väl använda dem i sockerkaka eller så, men då går det ju åt några ägg till också.
Gör en stor sats vaniljkräm. Smält smör och vispa med mjölk, äggulor, socker och redning tills det tjocknar. Lägg i vaniljsocker när det kallnat. (riktig vaniljstång kan kokas med istället) Jag har inga mått i huvudet, men det brukar inte var så kinkigt med mängder.
bra tips, tack!!
Diverse chokladrätter brukar ofta ha enbart äggulor i dem, typ chokladmousse tex.
Hittade även den här sidan med lite olika förslag på vad man kan göra med äggulor.
menumo.se/recept-med/95/aggulor
Äggmjölk
3 äggulor, 20g smör mixas med 2 dl kokt vatten. Smak får man själv välja om man vill ha chocklad (smält 89% caco chocklad i drinken) eller vanilj eller pepparkakskryddor. God och mättande drink till frukost. Extra hälsosam och rik med omega-3 om det är ekologiska ägg.
Gör egen majonäs! Äggulor, citronsaft, salt&peppar och olja! Det håller sig ett par veckor i kylen. Mycket godare än köpt .
Tack så mycket för alla tips!