• deona

Nån som vill förklara det här med moms?

Jag fattar det bara inte. Läser matte a o har kommit till det här med procent. En vara utan moms läggs det ju på 25% på när momsen ska räknas med. Men när man ska räkna bort momsen så står det att jag ska ta bort 20% bara, inte 25%. Varför är det så? När jag tog bort 25% blev svaret helt fel. Men dom kan väl inte bara ändra momsen sådär?
    Hoppas nån fattar vad jag menar för jag har verkligen kört fast nu.

• Svar på tråden Nån som vill förklara det här med moms?
  • Saki

OK.
    Om du har priset för en vara, låt säga att det är 80 kr exklusive moms för enkelhetens skull. Du vet att momsen är 25%, och 25% av 80 kr är 20 kr. 80+20=100 kr.

Du har då
    80 kr = grundpris
    20 kr = momsen

Men om du tar priset inklusive moms, alltså 100 kr, och ska räkna bort momsen, så får du tänka om: Du vet ju redan att momsen är 20 kr, och att DET är 25% av 80.
    --> Att ta 25% av 100 kr kan ju inte bli samma som att ta 25% av 80 kr, eller hur?

Momssatsen är densamma, men när man ska räkna ut momsen 25% av en vara så är det alltid på grundpriset EXKL moms (80 kr).
    När du har priset inkl moms (100 kr) måste procentsatsen justeras så att du får rätt siffra.

Förlåt om jag förvirrat dig ännu mer, jag är inte så pedagogisk ser jag.... Hoppas att du får lite fler svar på detta så att du förstår det till slut!

Lycka till

• jummie

När detär en annan totalsumma som %satsen ska räknas på så är det ju självklart att den ändras.

25% är ju %satsen på summan UTAN moms

20% är ju %satsen på summan MED moms

• deona

Hmm, tror jag fattar det faktist. Du är ju visst pedagogisk! Tack snälla för hjälpen!

• jessicolors

Det är så här:

Du har en summa X och ska lägga på moms 25% på den. Då räknar du ut 25% av summa X och lägger till de procenten på summa X, då får du summa Y.

Om du har summa Y och ska ta bort momsen från den summan kan du inte dra bort 25% från summa Y för då blir det resultatet större än om du tar 25% från summa X, eftersom summa X är mindre än summa Y.
    Moms läggs alltid PÅ en summa och då måste man utgå från den summan hela tiden.

• Abrakadabra

Det finns nog någon formel för hur man "räknar baklänges" för att få fram rätt procentsats så att säga. För har man företag så "vet man" att man sa räkna med 20 % om man ska dra av momsen från totalpriset (jag brukar räkna baklänges för att dubbelkolla att fakturor stämmer). Men det kan ju vara bra att kunna "hitta procentsumman" även i andra sammanhang, det kan ju t.ex. vara 13 procent av grisarna, 74 procent av mjölkpaketen eller ... Någon som vet hur man ska tänka?

Ett tips till TS i alla fall: Om du nu räknar med just 25 procents moms så kan du ju tänka 80x1,25=100 när du ska räkna fram priset inklusive moms. För att kontrollräkna bakåt kan du räkna priset inklusive moms DIVIDERAT med 1,25, alltså 100/1.25=80. Det får ju inte fram procentsatsen "baklänges" men är ett bra knep för att kolla att du har räknat rätt.

Svar på tråden Nån som vill förklara det här med moms?