Vart lägger man in sina referenser i sitt cv?
Som rubriken lyder. Har man det sist som en avslutande del eller har man det isamband med där jobbet står?
Som rubriken lyder. Har man det sist som en avslutande del eller har man det isamband med där jobbet står?
Oftast har man en rubrik i slutet av sitt cv där man lägger sina referenser.
Man kan också skriva att referenser lämnas på begäran. Det kan vara bra om du söker många jobb och inte vill att referenterna ska störas i onödan. Seriösa arbetsgivare ringer på referenser i slutet av tillsättningsprocessen när man i princip har bestämt sig för personen. Men en del arbetsgivare ringer många referenser tidigt i processen.
Jag tycker att det är bättre att man skriver att man lämnar referenser vid begäran eller eventuell intervju.
jag ska på intervju och de ville jag skulle ha med cv, betyg och referenser, därför jag undrade
ming: då vet jag. tack
Om det inte uttryckligen står i annonsen att man ska lämna referenser så räcker det att du i ditt CV på slutet, under ex en rubrik som heter "övrig information", skriver:
"Referenser lämnas på begäran."
Om du sedan blir kallad på intervju tar du helt enkelt med dig ett A4 papper med dina referenser. Skriv namn, på vilket sätt de är relaterade till dig och kontaktuppgifter.
De flesta arbetsgivare kontaktar inte referenser om du inte varit på intervju först och de funderar på att anställa dig.
Hälsningar från en personalvetare.