• Karin Hz

Hur mycket sammandragningar är normalt?

Hej!

Väntar mitt andra barn och är i v 27. När jag väntade sonen hade jag inga sammandragningar alls, men nu, de senaste dagarna så har jag väldigt mycket sammandragningar helt plötsligt.

Hur mycket är "normalt"? När bör man oroa sig?

• Svar på tråden Hur mycket sammandragningar är normalt?
  • Lilla  Bebisen

har för mig att de sa till mig att ca 15-20 per dag var normalt.. o inget att oroa sig för om de inte gjorde jätte ont..

• agnes05

Prata med barnmorskan om du är fundersam. Det kan vara en urinvägsinfektion som orsakar sammandragningar.
    Man ska oroa sig om de gör ont, kommer regelbundet, kommer mycket i vila tex nattetid, om det är onormala flytningar.

• Flickan och kråkan

10-15/dag säger alla är normalt, men jag hade det antalet på 1-2 timmar från v.20 och för mig var det helt normalt. Ingen UVI. Fick tappen kollad med UL för att de kom så tätt. Hade så hela graviditeten.

• Always Love

Har haft massa sammandragningar också och detta är graviditet nr 2.
    Det började runt v25 och sitter i nu också, kanske lite mindre för nu har jag mer ont av att den trycker neråt ist.
    Jag hade fler sd på en kväll men de sitter ju inte så länge.
    Du vet ju vad en värk är så när du har sd men en värk, då ska man kolla de.

Jag är i v33 och vi längtar efter bus*n.
  • Elpida

10-15 har jag hört, men dom ska inte göra ont. Har jättemycket sd och en del ond så jag har fått medicin. Nu är det helt ok och inom normala ramar.

• popcornplaya

Pratade med min bm om det i tisdags och hon sa att gör dom inte ont och inte kommer för tätt så är det ingen fara. Bara livmodern som tränar upp sig lite.

***V.21***
  • mamma mys

har hört att det är ok med upp till 6 st/h....men de ska som sagt inte göra ont...jag har kanske 3/h men har fått tappen kollad fram tills nu (är i vecka 32+2)

• tjooohej

Men hur har ni det då med arbete när ni har så mkt sammandragningar?- förlåt lånar tråden lite:)
    Jag har mkt sammandragningar som kommer mest på em o kväll o ibland på natten. men om jag är igång mkt som tex en längre promenad eller på jobbet så gör det ju ont av sammandragningarna på så sätt att jag vill stanna upp, får gå mkt sakta samt att det blir som mensmol samtidigt.
    vad är då normalt och när bör man bli sjukskriven. Det är så svårt att veta vad man ska tåla och inte! O alla ser ju alltid helst att man jobbar jobbar jobbar in i det längsta! man vill ju inte att det ska gå för långt heller för då är det ju bättre att vila lite tidigare så inget går galet. HHmmmm.....

• Leos och Vincents mamma

Vad är det för fel om de gör ont då?

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
  • Flickan och kråkan

För det mesta innebär sammandragningar ingenting, förutom att livmodern övar sig inför kraftprovet vid förlossningen. Många känner inte av sammandragningar förrän sent i graviditeten medan andra, särskilt om det inte är första barnet, känner av dem tidigare.

Jag hade väldigt mycket sammandragningar tidigt trots att det var första barnet, och fick därför först kolla så att jag inte hade UVI (kan orsaka sammandragningar). När provet var negativt och de täta sammandragningarna fortsatte fick jag göra ett UL för att kolla att inte livmodertappen eller livmoderhalsen påverkades av mina sammandragningar. Eftersom det inte påverkades av sammandragningarna var det ju alltså helt som det skulle och jag blev därför inte sjukskriven (skönt tyckte jag - hade inte velat tvingas ligga pall från v.25).

För en del KAN täta sammandragningar innebära ett förtidigt värkarbete - och det är ju inte så bra. Om man har mycket sammandragningar som kommer tätt eller om de gör ont bör man alltså kolla så att allt är ok - för det mesta är det det. OM livmodertappen har påverkats är det viktigt att ta det lugnt och man blir sjukskriven.

• Lôcka

Oj ingen som blivit sjukskriven. Jag har varit hos mvc, spec mödravården coh nu blivit sjukskriven mars ut. Livmodertappen är opåverkad men jag har sammandragninga ca 1 i halvtimmen som gör lite ont. Detta kommer mest på em och håller på utmed kvällen tills jag går och somnar. Läkaren tyckte inte jag skulle jobba och sjukskrev mig först en vecka men då det inte blev bättre blev det mars ut. Om det har att göra med att jag jobbar natten eller ej vet jag inte.

• Karin Hz

Tack för alla svar! Jag blev tillräcklit oroad igår för att faktiskt gå hem från jobbet. Fick direkt en tid hos min BM och hon skickade urinprovet på odling då det inte visade något på stickan.

Hon tyckte att jag skulle ta det lugnt och se om det avtog, annars kontakta förlossningen i helgen för vidare konsultation. Troligt är att det är stressrelaterat, om det nu inte är uvi, så jag måste försöka hitta ett sätt att minska pressen på jobbet. Men hur gör man det som gymnasielärare med högar av uppsatser att rätta och nationella prov som väntar bakom hörnet...

Jaja, idag är jag iaf hemma och tar det lugnt, och det känns skönt!

Svar på tråden Hur mycket sammandragningar är normalt?