• Fommpen

"Måste" man ha en tärna på bröllop?

Vi ska gifta oss i sommar. Vi (Jag och sambon) hade tänkt att det ska vara han jag och barnen som går fram tillsammans. (vi tar ett barn var i handen eftersom de bara är 20månader) Vi gifter oss i min hemstad 80 mil härifrån, så min morsa har tagit på sig att planera och fixa en hel del. Men vi vill ha det enkelt och inte så dyrt.

Nu til frågan. Morsan har sagt att min lillasyster ska vara tärna (typ tagit det förgivet) att hon ska gå först med barnen och att man måste ha en tärna som håller i brudbuketten när vi byter ringar.

Är det bara jag som är tråkig eller är det så jättenödvändigt med en tärna? Ska man inte ha en bestman då också?

Vilda och Adam 22/12-06
  • Svar på tråden "Måste" man ha en tärna på bröllop?
  • fru fanny

det är väl upp till var å en om man vill ha tärna/bestman
    vill ni inte ha de så tycker jag inte att ni ska ha de man kan väl byta ringar med en hand??!!

• Maria V

Men hallå det är erat bröllop. Det är ni som betsämmer å inte din mamma. 

• Sånglärkan

Åh, det där låter som en repris av vårt bröllop
    Min mamma hade fixat en tärnbukett till min lillasyster och så var det bara för henne att traska med

Jag bestämde mig för att inte bråka om det där eftersom vi bara blev ställda inför fullbordat faktum, och det var inte så dumt att ha någon att avhända buketten till. Dessutom blev min syster mycket lycklig.

Nå. Man behöver INTE ha tärna, men fundera över om det är mer viktigt för er att vara utan än för lillasyster att vara tärna. Jag känner inte att vår dag på något sätt blev förstörd av att hon gick med in, men grämer mig lite över att min mans lillasyster inte blev tillfrågad....

• 3tjejer

Ni bestämmer allt på er bröllop. Det är ju jättesnällt om din mamma vill hjälpa till och fixa saker men hon bestämmer inte nåt. Se till att ni får det som ni vill. Man kan ha tärna, bestman/marschalk en eller flera eller ingen. Man kan ha näbbar eller inte. Det bestämmer man helt själv.

Brudbuketten kan du väl bara lägga ifrån dig på en stol eller ge den till nån som sitter längst fram under tiden ni byter ringar.

En tärna kan ju faktiskt också få fixa sin egen klänning och därmed behöver det ju inte kosta något extra. Huvudsaken är att ni får ert bröllop precis som ni bägge två vill.

• Fommpen
    Maria V skrev 2008-03-06 10:15:40 följande:
    Men hallå det är erat bröllop. Det är ni som betsämmer å inte din mamma. 
    Jo jag vet. Men jag känner mig så taskig nu, om jag ska neka min enda syster att vara tärna. För jag antar att morsan har pratat med henne redan eftersom hon bor hemma.

Anledningarna är väl att jag inte har lust att betala klänning och hela kittet till henne, plus att hon skulle göra allt till hennes grej, med håruppsättningar, sminkning och sånt..
    Vilda och Adam 22/12-06
  • Butterscotch

Nej, man behöver inte ha en tärna. Vi hade i och för sig det, då min mans barn från ett tidigare äktenskap gärna ville vara med så då fick pojken agera best man, den äldsta flickan höll min bukett och den yngsta flickan fick vara blomsterflicka och kasta blomblad när vi gick fram till altaret.

Hade inte barnen varit med hade jag dock valt att inte ha någon tärna alls.

• Fommpen
    Sånglärkan skrev 2008-03-06 10:23:18 följande:
    Åh, det där låter som en repris av vårt bröllop Min mamma hade fixat en tärnbukett till min lillasyster och så var det bara för henne att traska med Jag bestämde mig för att inte bråka om det där eftersom vi bara blev ställda inför fullbordat faktum, och det var inte så dumt att ha någon att avhända buketten till. Dessutom blev min syster mycket lycklig.Nå. Man behöver INTE ha tärna, men fundera över om det är mer viktigt för er att vara utan än för lillasyster att vara tärna. Jag känner inte att vår dag på något sätt blev förstörd av att hon gick med in, men grämer mig lite över att min mans lillasyster inte blev tillfrågad....
    Jo det är ju lite så jag känner.. Jag bryr mig väl egentligen inte. Jag är ingen sån som gillar att stå i centrum och visa upp mig, medan syrran verkligen vill synas jämt. Hon tjatar redan om vad hon ska ha på sig på bröllopet, om hon ska fixa naglarna innan och sola och en massa sånt. Medan jag typ skulle kunna gifta mig i pyjamas (eller kanske inte så illa, men jag tänker att såntdär ordnar sig sen, med kläder och smink å sånt) Så om hon ska vara tärna så kommer jag inte att få höra annat än vad hon ska ha på sig och fixa och göra och allt..
    Vilda och Adam 22/12-06
  • tonfisken

Det är klart att du inte måste ha en tärna. Kanske det här kan vara en bra kompromiss:

Ni går fram precis som ni har planerat, tillsammans med era barn. Det visar att det här är en grej för ER FAMILJ. När det är dags för ringväxlingen får din syster komma fram och hålla buketten. Då får hon en liten stund i solen, och kanske alla kan bli glada?
    Jag har själv varit "buketthållare" på det sättet på min bästa väninnas bröllop, och när jag gifte mig höll min syster buketten på det sättet.

Inga särskilda tärnkläder behövs, men hon får klä upp sig och synas lite, som hon (och din mamma?) vill.

Lycka till!

• taksi

Av alla bröllop jag har varit på har det bara varit tärna på ett. När jag var liten fick jag gå upp när ringarna skulle växlas för att hålla i brudbuketten bara då. Det var jättepirrigt och mysigt!

• Maria V
    Fommpen skrev 2008-03-06 10:26:01 följande:
    Jo jag vet. Men jag känner mig så taskig nu, om jag ska neka min enda syster att vara tärna. För jag antar att morsan har pratat med henne redan eftersom hon bor hemma.Anledningarna är väl att jag inte har lust att betala klänning och hela kittet till henne, plus att hon skulle göra allt till hennes grej, med håruppsättningar, sminkning och sånt..
    Prata med din syster om hur det ligger till då. Det är ju eran dag och inte hennes. Den dagen hon ska gifta sig så kommer hon att få stå i centrum. Nu är det eran dag och ni som betsämmer hur det ska vara.
Svar på tråden "Måste" man ha en tärna på bröllop?