• Kaisaa

God korvgryta?

Jag tänkte att jag skulle göra en korvgryta till middag men jag har aldrig gjort någon gryta överhuvudtaget förut så jag behöver lite hjälp!

Någon som har ett recept? För 4-5 personer?

• Svar på tråden God korvgryta?
  • Snovit 79

Den klassiska är ju om du kokar potatis, morot och kålrot i småbitar med buljong. Och på slutet av koktiden har du i korv, lökar ( gul lök i grova bitar och purjo för färg ).
    Man kan även dra i lite krossad tomat i detta och paprika. *man tager vad man haver* helt enkelt.

• TuSSen09

brukar ta korv och lite vad vi har hemma, grönsaker och så, och sen krossade tomater, brukar bli smarrigt

• Sara Li

Snovit - Jag tycker nog att löken (i alla fall gul lök) kan få koka med från början så att den blir mjuk. Hård lök är inte gott i varm mat tycker jag.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Legolina

provade en snabbrätt igår:

Slantad grillkorv stekt ihop med grovt hackad gullök.
    på med svartpeppar, krossade tomater och en burk cremefraiche tomat/basilika. Ris till.

Ganska gott men hade varit ändå bättre med lite kryddad korv (tycker dock inte vår ettåring )

• Snovit 79

Den hinner bli mjuk på 5 min
    Sara Li skrev 2008-03-06 11:53:15 följande:

Snovit - Jag tycker nog att löken (i alla fall gul lök) kan få koka med från början så att den blir mjuk. Hård lök är inte gott i varm mat tycker jag.
  • Butterscotch

Jag brukar göra en korvgryta som ser ut ungefär såhär:

Hacka lök och skär korven i slantar eller stavar. Stek i lite olja tills löken blivit mjuk. I med vatten och buljong, samt någon deciliter grädde (eller två) blandat med en matsked senap, lite timjan samt salt och peppar. Skala och skär potatis i tärningar, lägg i grytan. Skär 3-4 tomater i tärningar och lägg i grytan när potatisen är nästan klar, lägg även i två deciliter ärtor. Låt koka tills potatisen är klar. Servera!

• henlin

Kinafalu

600 g falukorv
    2 msk soja
    1/2 msk ingefära
    1 purjolök
    2 röda paprikor
    1 1/2 msk smör
    2 1/2 dl köttbuljong
    2 msk tomatpuré
    2 tsk potatismjöl

Skär korven i tunna strimlor. Blanda en marinad av ingefära och soja. Lägg i korven och rör om. Skölj, ansa och strimla purjolöken. Dela paprikorna och strimla. Fräs korven i panna, lägg i grönsakerna och fräs upp snabbt. Blanda köttbuljong, tomatpuré och potatismjöl. Häll allt i en gryta och koka upp. Smaka av med lite salt och peppar. Servera med ris, grönsallad och lite knäckebröd!

Smaklig måltid! 

• Noblesse

Enkel och god korvgryta! för ca: 4 personer

Skär några potatisar i bitar (ca: 5 medelstora) och några morötter (ca: 3 st) i slantar. Koka upp ca: 5 dl vatten tillsammans med lite salt, 4 msk ketchup och 1 grönsaksbuljongtärning. Lägg i potatisen och morötterna och låt koka på svag värme i 10 min. Skär en halv falukorv och 1-2 (beroende på storlek) gula lökar i bitar, och lägg sedan ner det i grytan och låt koka på svag värme i ytterligare 10 min. Smaka av under tiden och tillsätt svartpeppar och eventuellt lite mer buljong och salt. När grytan är färdig kan du servera den och strö över lite finhackad paprika och majs. Eller så kan du ha i det direkt i grytan när den är klar, det ska alltså inte koka med. Jättegott och går snabbt att göra!

• Kaisaa

tack så mycket för alla tips ska försöka mig på en gryta om en stund,håll tummarna

• gulletussan

Jag brukar göra korvgryta med tomatkross/paserade tomater som bas och lägga i lite lök, blomkål, squash, ev. paprika, oliver (ICA:s gröna med chilifyllning) och så några burkar bönor och/eller kikärter. Tillsätt vatten så att det blir bra konsistens och en buljongtärning blir ju bra. Sen korv förstås! Det brukar oftast bli nån god falukorv men det funkar med stark korv, typ chorizo också.

Den här grytan kan man äta som den är eftersom det är bönor i den, kanske nåt gott bröd till bara.

Svar på tråden God korvgryta?