• sasso26

arg 14 åring

När ska man kontakta BUP eller någon annan hjälp. jag har en 14 årig dotter som ofta är så arg och hon har svårt att hantera sin ilska. Just nu har jag en konflikt med henne angående en mobiltelefon, alla andra hennes kompisar får de nyaste datorerna och de nyaste mobilerna men jag kan inte ge min dotter det. Hon har fått en ny dator och jag tycker att det räcker för ett tag. Hon är inte rädd om sina saker och jag vill inte ge henne något nytt när hon hela tiden tar sönder sina telefoner. Jag behöver råd, är jag för hård eller ska jag stå på mig? hon blir jättearg för detta, men egentligen så tycker jag att jag är generös, hon fick en ny mobil av mig för ett halvår sedan men den är nu sönder så nu har hon en gammal. Snälla jag behöver råd!!! Är detta normal tonårstrots? eller behöver vi hjälp. Hon har svårt för skolan men vi har fått hjälp att reda upp det och det verkar bli bättre med det. Hon är ofta trött och hängig men hon är inte den tjejen som är ute på stan eller fester så mycket.

• Svar på tråden arg 14 åring
  • abnocto

Låter som en helt normal 14-åring som bara vill ha och ha. Det gäller att stå emot men det är inte lätt alla gånger speciellt som de inte är rädda om sakerna de har.
    Och har hon haft sönder sin nya mobil får hon väl skylla sig själv.

• Diorlover

Har hon sönder saker ofta hade jag sagt till henne att honn får börja köpa sina dyra saker själv. då kanske hon förstår vad pengar betyder. Och att man ninte kan vara vårdslös, det ksn hon va när hon köper det själv.

• Flickan och kråkan

BUP låter inte aktuellt, men om du funderar över saker kan du ju alltid kontakta kuratorn eller skolsköterskan på skolan.

• dumdummast

Det låter precis som jag när jag var 14 år. Tror att det bara är vanligt tonårstrots, men man kan ju samtidigt inte veta helt säkert om det är de.

• Maroschka

Säg åt henne att i sommar kan hon skaffa sig ett sommarjobb och sedan köpa vilken mobiltelefon hon vill.

Jakob 060415
  • tettintott

Jag håller med om att det låter som vanligt tonårstrots, släpp inte på reglerna bara utan har du sagt något så är det det som gäller..

Håll lite koll på ilskan bara så den inte går överstyr, men när man är tonåring så försöker man hitta sin identitet och det är det svåraste man går igenom vilket kan göra att man blir förvirrad och vet inte var alla tankar och känslor ska ta vägen. Att hon är trött och hängig beror antagligen på allt som händer i kroppen, hormoner som rusar omkring o sånt.

Så du kan nog bara ta det lugnt för det går över om några år ;)

• ladylovelylocks

jag känner igen mig jättemycket, bortsett från att jag aldrig fick nya dyra saker, där tycker jag att du ska stå på dig! Jag gick mycket hos skolkuratorn när jag var i tonåren och det hjälpte! Kanske ni kan prova det? Jag var även på BUP i ett par år, men detta pga en kris. Det ÄR jobbigt att vara tonåring och idag kan jag ibland få ångest över hur jag behandlade min stackars mor och far, men det går över, och jag har bett dem om ursäkt.

Lycka till och hoppas det löser sig!

• delifi2

har du min dotter hos dig???

Min dotter är precis likadan...ALLA kompisar har nytt hela tiden och jag fattar inte vrf det ska vara så nytt hela tiden..

hela tiden klagomål på vad man gör elle hur man gör osv osv...

SKrev ett brev till min dotter förut som finns i min blogg, fö att prata med varann kan vi bara inte men efter det hon fick breven så har vi kommit varann närmare.

Det är vanlig tonårstrots och jag föredrar hellre min sons 3-årstrots för honom kan man säga till och han går in på sitt rum å tjurar men tonårstrots är en heeeeeeeeeeelt annan kategori

• ami

Har oxå en 14-åring. Pust.
    Ge henne barnbidaget och låt henne köpa sina grejer själv. Du kan ju köpa tex dyrare kläder som jackor + skor. Så ska min son få det i 9:an. Just nu har han 600 kr i mån (går i 8:an) och vi köper allt det nödvändiga, han det onödiga

• Bevabus

Mina föräldrar har alltid stått på sig med att ge oss saker. När alla mina vänner på högstadiet hade mobiler så fick jag inte min första förrän jag gick ut nian. Och den har jag fortfarande kvar, två år senare.
    Detta har lärt mig att uppskatta en saks värde. Hon kommer inte dö om hon inte får "just den datorn" även fast hon kommer påstå det :P

Om man hela tiden skulle ge barnen det dom vill ha så skulle dom bli bortskämda och tro att "leksaker" har ett större värde än vänskap och kärlek.

Det där med trötthet och att hon är hängig är helt normalt. Jag är likadan. Vi tonåringar blir lättare trötta och får slut på energi. Vi går i skolan och jobbar oss igenom dagarna också...precis som ni vuxna gör när ni går till jobbet.
    Bara det att ni behöver i de flesta fall inte ta med er jobbet hem, medan vi har en massa läxor och projekt som måste göras klart.
    Och i övrigt så är det bara normalt att vara lat när man är tonåring.

• Bevabus

Jag kan lägga till också att detta INTE är ett fall för BUP. Låt dom lägga sin tid på allvarligare saker än detta är du snäll. Heller inte kuratorn eller så...det här är så pass normalt och ingen krissituation.

Efter att mina föräldrar har visat mig att man inte alltid kan få det man vill ha, så VILL jag heller INTE ha allt här i världen...
    Så kunde jag känna förut..."varför får alla andra nya mobiler 1 gång i halvåret men inte jag!?"

Jag lärde mig att det finns vettigare saker att lägga pengarna på. Har man en mobil så får man vara rädd om den.
    Sen kanske det inte var din dotters fel att den gick sönder och då tycker jag man kan ha lite överseende...hon har ju en gammal nu så. Och den funkar väl?? Det kan hon nöja sig med tycker jag.
    Säg åt henne att hon kan vara glad att ha en mobil överhuvudtaget!

• sasso26

Hur lätt är det för ungdomar att få tag på knark? är det vanligt? är det billigt eller dyrt? pratade om det här på jobbet och då var det en som sa att idag är det billigt! blev lite orolig då! skulle vara fruktansvärt om ens barn skulle börja med det.

• Bevabus

men vad har det med detta att göra? förstår inte...

i vilket fall som helst. OM man har de "rätta kontakterna" så är det enkelt att få tag i det. men då måste man ju ha pengar till det.
    men jag tycker inte du ska oroa dig över det. utav det du skrivit här (kan ju bara utgå efter det) så verkar inte din dotter var intresserad utav droger. eller har jag fel?

sasso26 skrev 2008-03-06 15:40:06 följande:
    Hur lätt är det för ungdomar att få tag på knark? är det vanligt? är det billigt eller dyrt? pratade om det här på jobbet och då var det en som sa att idag är det billigt! blev lite orolig då! skulle vara fruktansvärt om ens barn skulle börja med det.
  • KaffeSandra

Alla ungdomar är trötta och arga på allt. Spelar nog ingen roll vad du gör för hon kommer va arg på dej ändå. Det kommer ju gå över efter ett tag. Om du tänker tillbaka så va säkert du också sån när du va tonåring.

Knark är väl lätt att få tag på och det är väl inte särskilt dyrt heller. Varför tror du hon skulle va intresserad av det?

• abnocto

Men varför tror du dottern ska börja med knark?

Svar på tråden arg 14 åring