vilka fiskar att börja med?
Funderar på att skaffa akvarium. Förslag på lämpliga fiskar att börja med önskas!
Funderar på att skaffa akvarium. Förslag på lämpliga fiskar att börja med önskas!
Är det ett stort eller ett litet akvarium?
Jag skulle rekomendera att ni börjar med Neontetror och/eller Guppy.
Dom är små och lättskötta fiskar, samt att dom är även fina att titta på
Dom behöver inte heller ha ett speciellt stort akvarium.
Du kan även prata med dom nere i djuraffären då dom brukar ha större koll på lämpliga "nybörjar" fiskar
Lycka till
Det svåra är att veta vilka fiskar som inte äter upp varandra? Tyvärr har jag mycket litet förtroende för djuraffärer...
kontakta en riktig akvariefirma istället för "vanlig" djuraffär! dom är ofta grymt kunniga och kan ge bra tips. det inns ocskså många bra hemsidor, så googla på. (ett tips kan vara att söka på "akvarist" eftersom det är det man kallas när man har akvarium som hobby.)
Guppy är roliga för dom finns i så många olika färger sen lyrstjärtar är en nästan förminskad kopia av guppy är oxå väldigt vackra fiskar att titta på. neon tetra är en fisk man brukar köpa men jag har aldrig gjort det för jag tycker dom är tråkiga om amn inte har ett helt stimm. Molly är oxå enkla fiskar som förökar sig ganska häftigt lika så platy. Frågan är om du är ute efter ett akvarium som sköter sig själv för det mesta med lite fina fiskar. Något alla borde ha i sina akvarium är en snigel ätare. Jag rekomenderar botia striata till ett mindre akvarium pga av storleken och att den är fredlig. Ska du ha guppy får du tänka på att inte köpa en kamp fisk dom är väldigt vackra att titta på men ser guppyn pga färgerna som en rivialiserande hane och kommer att jaga ihjäl dom. Du ska oxå tänka på att aldrig köpa fiskar när dom precis fått leverans då dom flesta fiskarna är väldigt stressad och lätt dör om dom flyttas igen. Alla fiskar älskar mycket växer och någon yvigväxt eller en moss tuss är bra för ynglena att gömma sig i. Alla fiskar äter sina egna yngel till viss mån.
Vi skaffade ett 54 l i mellan dagarna.
vi fick med ngr neontetror,guppy och 2 black molly.
Black molly har varit som kaniner i vattnet..
I går morse hade honan ynglat av sig 30 yngel..Tur att jag hade lagt honan i bebisakvariumet.
Så nu har vi många fiskar...
själv har jag ett akvarium på 60 liter
har en kampfisk, 2 silvermolly, 2 guldmolly, 2 dvärg gurami.
men sen har jag kommit på kampfisken har börjat slåss mot min dvärg gurami hona så jag frågade min mamma och hon kunde ha mina två dvärg gurami och jag hennes silvertippstetror och det gick.
min dvärg gurami hona hade fått en infektion i ögat av min kampfisk så hon överlevde inte.
så jag köpte en ny dvärg gurami hona så min mamma ha henne i sitt akvarium.
nu slåss inte kampfisken alls mot någon av mina fiskar.
sen har jag massor med växter och en bakgrundsplanch.
hoppas det ordnar sig med ett akvarium till dig ts!
jag vill så gärna ha ynglar snart i mitt akvarium.