• feritaugar

Hur gör ni med flaskmatning på natten?

Hej!
    Jag är helt grön på detta och tycker det är svårt att få info som inte är skrämselpropaganda om flaskmatning. Min pojke är snart 3 mån. Sedan i söndags har jag handmjölkat mig och gett tillägg på flaska eftersom jag har blåsor och sprickor på brösten. Jag har nu ett antal frågor till er vana flaskmatare;

Hur gör ni på natten med att värma mat, diska etc?

Hur ofta äter bebisen på natten?

När kan man sluta med nattmålen och hur gjorde ni?

Har ni varit med om att bebin blivit magsjuk pga bakterier i ersättningen och vad gjorde ni då?

Hur gör ni när ni ska ut och måste mata bebin ute; hur håller man flaskan steril?

• Svar på tråden Hur gör ni med flaskmatning på natten?
  • Fangoria

Vi har gett tillägg till vår kille sen han var 1,5 vecka gammal (hade ej tillräckligt med mjölk), vi gör så att vi kokar upp vatten på kvällen och fyller i flaskor som vi ställer i kylskåpet, så är det bara att fylla i pulver och värma på natten. Den använda flaskan låter vi stå kvar tills vi går till köket nästa gång, då brukar jag skölja ur den och låta den stå med lite kallvatten tills man kan diska den ordentligt.

Vår pojke åt länge 1 mål på natten men nu har han börjat äta 2 gånger igen men han är i det stadiet då han förmodligen börjar behöva mer mat, alltså, annan mat än mjölk.

Som du ser ovan ger vi fortfarande nattmål...

Har aldrig varit med om magsjuka (ta i trä)

När man ska ut brukar vi ta med uppkokt vatten i flaska om det inte är så lång tid tills bebben ska äta, och pulver i påse så man kan värma och blanda ute precis som hemma. Annars finns det ju även färdig ersättning på tetra som du kan köpa och ge ute, på 200 ml. Då är det ju bara att ta med en ren flaska...
    =)
    Lycka till!

• Bigmamajama

Blandar ersättningen och värmer i micron i flaskan
    (obs inte gumminappen)
    innan matning,har flera färdig diskade/kokade flaskor klara innan natten så man slipper sånt då.

Var 3e timme (sonen är bara 1 mån)

Allt eftersom dottern blev äldre så åt hon mer och sov längre.Sov hela natten första gången när hon var 2 mån.

Har ni varit med om att bebin blivit magsjuk pga bakterier i ersättningen och vad gjorde ni då?
    Nej,aldrig

Hur gör ni när ni ska ut och måste mata bebin ute; hur håller man flaskan steril?

Har Nan på tetra med.Värmer i micro finns ingen tillgänglig så värmer vi under rinnande varmvatten.
    Flaskan har ju lock så då kommer ingen smuts in när man förvarar den i nån väska eller så.

Allt behöver inte vara så himla sterilt.
    Vi kokar flaskorna 1-2 gång om dagen och det räcker.

• Fangoria

Ville bara tillägga att jag läst att kallvatten löser upp mjölkproteiner, därav kallvattnet....=)

• miababia

vi har vatten i en termos (ca 43grader) sen är det bara att hälla på flaska och i med pulver och skaka.
    diska gör vi på morgonen

• salsajenny
    feritaugar skrev 2008-03-06 12:57:22 följande:
    Hej!Jag är helt grön på detta och tycker det är svårt att få info som inte är skrämselpropaganda om flaskmatning. Min pojke är snart 3 mån. Sedan i söndags har jag handmjölkat mig och gett tillägg på flaska eftersom jag har blåsor och sprickor på brösten. Jag har nu ett antal frågor till er vana flaskmatare; Hur gör ni på natten med att värma mat, diska etc?Hur ofta äter bebisen på natten?När kan man sluta med nattmålen och hur gjorde ni?Har ni varit med om att bebin blivit magsjuk pga bakterier i ersättningen och vad gjorde ni då?Hur gör ni när ni ska ut och måste mata bebin ute; hur håller man flaskan steril?
    Nu är min dotter 15 månader, men vi varvade amning och flaska sen hon var nyfödd till jag slutade amma när hon var 4 månader. Vi hade ersättningen i kylen, färdigblandad, och bara värmde i micron. Blev det för varmt spolade vi flaskan under kallt vatten några sekunder, det går snabbast.
     bebisen äter väl allt från varannan, var tredje timme och mer sällan efter hand som bebisen växer och bli äldre....min dotter bestämde själv när nattmatningen var över, och ville ha välling en gång runt 6-7 på morgonen till slut, minns dock inte hur gammal hon var då. Men vi gjorde alltså inget åt saken, hon bestämde själv att hon ville sova mer och äta mindre.
     Det här med sterilisera flaskor och nappar hit och dit....det är nog olika hur man är som person....personligen anser jag att det är nyttigt att de små vänjer sig vid bakterier redan i tidig ålder, så vi kokar/maskindiskar sällan flaskorna, utan diskar bara av dem mellan användningarna ordentligt. men det finns garanterat de som tycker det är vansinne att inte koka flaskorna varje dag...
     Att hålla flaskan steril om man är ute och ska mata, låter onödigt i mina öron. Ha bara locket på den, och blanda/värm i micro som vanligt, finns ju bra doseringsburkar man har pulvret i, och så kan man ha varmt vatten på termos med sig om man inte vet om man kommer ha tillgång till vatten/micro.
    Allting är relativt!
  • Låtten

Vi gör 3 flaskor med vatten in i kylen, använder vällingdoserare och förbereder den.På natten är det bara in me flaskan i kylen, i med pulvret å skaka..så gör vi även på dagen och på så sätt ligger man alltid steget före!

Hon sov hela nätterna tills nyligen, o äter nu 1-2ggr(5mån)

inte kommit så långt!jobbar på det!

nej,
    Hur gör ni när ni ska ut och måste mata bebin ute;
    precis som hemma, tar med oss vatten i flaskan, sen i med pulvret efter värmning.

hur håller man flaskan steril?
    Vi diskar med flaskborste och kokar nån gång ibland

• feritaugar

Hej!
    Tack för alla svar.

Var köper man en vällingdoserare och hur funkar den?

Låtten; hur "jobbar" ni på att sluta med nattmålen? Ger ni vatten på flaska eller ..(alla tips mottages tacksamt....)

• Låtten
    Svar på #7
    vällinggdoserare är ett väldigt bra hjälpmedel, det är som småburkar som gör att du kan förbereda maten!
    Det finns att köpa i dom flesta barnaffären.

www.mammarazzi.nu/system/search/product.asp&catid=46&container=54&branchid=5&id=740
    Den har vi och är kanon.

När hon inte åt på natten så åt hon mer och oftare på dan, men vi lurar henne inte på natten.Är hon hungrig så får hon äta.

Nu försöker vi helt enkelt få i henne mer på dan!

Lycka till!!
  • snootie

Vi kokar vatten på kvällen, låter svalna lite och häller sedan upp det i en termos (som inte använts till kaffe nån gång!). Sedan har vi allt ståendes i sovrummet, termos, pulver flaskor, en skål med kallvatten utifall det behöver svalna mer. Bara att blanda till när bebis vaknar! Sedan på morgonen sköljer vi flaskorna ordentligt med kallvatten och diskar sen.
    Fram till ungefär fem månaders ålder åt mina pojkar var tredje timme över hela dygnet. Nu är dom nio månader, och klarar oftast hela natten, men vissa nätter vill dom äta.

Klart man ska tänka på hygienen, men det behöver inte överdrivas. Koka flaskorna och nappar med jämna mellanrum. Pojkarna har aldrig blivit sjuka av några bakterier från flaskorna.
    Vi har oftast med varmvatten i termos om vi åker iväg. flaskorna har lock.
    När dom blir äldre kan man ju ta vatten direkt ur kranen och värma till ättemperatur.

• salsajenny

vällingdoserare finns på ICA oxå. Det är en burk med flera fack i, och ett öppningsbart hål i locket som man häller ur, direkt ner i flaskan, så slipper man ha med tratt och skopa och grejor.

Allting är relativt!
  • Låtten
    Svar på #10
    Jo, det är sant.problemet med dom doserarna är att pulvret inte stannar i rätt fack :(
  • salsajenny
    Låtten skrev 2008-03-06 16:30:56 följande:
    Svar på #10Jo, det är sant.problemet med dom doserarna är att pulvret inte stannar i rätt fack :(
    sant, men å andra sidan, efter ett tag kan man nästan gå på känsla vad gäller mängden.....
    Allting är relativt!
  • agua

Ett tips är att ha färdigt pulvret i nappflaskan och sen bara hälla i de kokta vattnet från termosen så slipper man gå upp ur sängen.

Bara att fylla flera flaskor färdigt med pulvret så har ni hela natten.

• Pion

vi kör med TETRA på natten.
    Redan förberett i flaskor som står i kylbag i sovrummet så det är bara att värma. Har också vattenkokare i sovrummet.

• Eldflamman

Jag gör iordning nattmålen på kvällen, det brukar bli 2-3 flaskor beroende på när sonen åt senast på kvällen, och sen när han vaknar och vill äta värmer jag en flaska i mikron. Men bröstmjölk ska man väl inte värma i mikron, så när sonen fick utpumpad bröstmjölk värmde jag det i ett varmvattenbad.
    De använda flaskorna sköljer jag ur och häller kallvatten i på natten, och diskar dem sen på morgonen.

1-3 gånger.

Första sonen slutade så fort han fick tillägg på kvällen (började med det när han var 6 veckor), minstingen är 2,5 månader och äter fortfarande på natten trots att han bara får ersättning. Vi har börjat att göra så att vi väcker honom och ger honom mat en halvtimme innan vi går och lägger oss, runt 22.30-23.00, och då brukar det dröja till 03.30-04.00 innan han vaknar och vill ha mat igen. Just dom där första fem timmarna av sömn är verkligen underbara att få sova ostört, tycker jag!

Nej, inte ännu, och hoppas att vi slipper det!

Vi har varmt vatten i en termos, och blandar pulver och vatten i en ren nappflaska när sonen blir hungrig. När han fick utpumpad bröstmjölk hade vi bröstmjölken i färdiga flaskor i en liten kylväska och varmt vatten i en termos som vi använde för att värma mjölken med.

Lycka till!

♥Stolt mamma till Hannes 040706 och Elias 071223♥
  • camomillis

Jag hade flaska/flaskor med färdigupphällt vatten på mitt nattduksbord + en dosserare med ersättnings/vällingpulvret i.
    När Tilde ville äta så behövde jag bara tända nattlampan, stödja mig på ena armbågen o blanda. Hon har alltid ätit ersättningen rumstempurerad (även om jag värmde den dagtid) Lika så vällingen.
    När jag var iväg gjorde jag likadant, hade med mig flaskorna med vatten i redan o pulvret i dosseraren. Hur smidigt som helst!
    Tilde åt ersättning på heltid från att hon var 2mån. Jag diskade flaskorna när jag kom hem/gick upp o kokade dem någon gång i veckan bara. Hon blev aldrig magsjuk.

Sluta med nattmålen tror jag är väldigt individuellt när det sker, Tilde har just slutat o hon är 13mån Äter som en häst på dagarna o har inga problem med vikten, men hon har velat äta på nätterna ändå. Dum vana kanske, men hur orkar man ta fighten på natten när man är supertrött själv?? Det orkade inte jag iallafall utan gav henne hellre lite välling så att alla kunde sova vidare istället. (kan tillägga att jag hämtade in henne till vår säng när hon vaknade, så fick hon sova vidare där sen för att slippa gå upp) Tror att samsovningen o nattmålen ger sig av sig självt såsmåningom!

Mamma till Tilde 070211 - BF 080802
  • Vintersjäl
    Vi kokar upp vatten som vi häller upp i nappflaskor och sen ställer in i kylen, så det är bara att värma i micron Har även måttat upp ersättning i en vällingdoserare.
    Diskar gör vi på dagarna, vi har 7 Dr Brown-nappflaskor som vi använder och vi ser alltid till att det finns minst en ren flaska med kokat vatten i kylen.

Vår son äter runt 03.30-04.00, och sen runt 8-tiden på morgonen.

Viggo äter fortfarande på natten (han är 5 veckor).

Aldrig varit med om.

Vi tar med oss drickfärdig ersättning (nan) som kan ges rumstempererad.
    Flaskorna, nappar och alla tillbehör kokar vi kanske 1-2 gånger i veckan, och diskar dom givetvis noggrant efter varje matning!
  • taksi
    Vi tar kallvatten som vi värmer i micron till lagom temperatur, matar och diskar morgonen efter.

En gång just nu (3 månader drygt).

När han slutar vara hungrig på natten.

Nej, aldrig. Vi flaskmatade även storasyster (delammat båda).

Vi gör iordning ersättning i flaskan i förväg och har på locket.  

Vi använder samma flaska hela dagen och tvättar ur med kallvatten mellan målen. Vi diskar i diskmaskin en gång per dag och kokar sällan.  
  • Ullegulle78

Om jag ä lat (viklet jag oftast är): så har jag en tetra på nattduksbordet och en tom flaska. Bara att riva upp och hälla i.
    Övriga dagar: Fixad flaska i kylen, värma i micron..
    Nattmål äter dottern fortfarande (snart 1 år)
    Jag har aldrig varit med om att hon blivit magsjuk av ersättningen.
    När vi är ute har vi antingen med oss en färdiggjord flaska eller en tom + tetra.
    Förstår inte riktigt hur du menar med att hålla flaskan steril. De flesta flaskor har väll lock som man sätter på sjaälva sugnappen?
    Lycka till med flaskmatandet!

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
Svar på tråden Hur gör ni med flaskmatning på natten?