feritaugar skrev 2008-03-06 12:57:22 följande:
Hej!Jag är helt grön på detta och tycker det är svårt att få info som inte är skrämselpropaganda om flaskmatning. Min pojke är snart 3 mån. Sedan i söndags har jag handmjölkat mig och gett tillägg på flaska eftersom jag har blåsor och sprickor på brösten. Jag har nu ett antal frågor till er vana flaskmatare; Hur gör ni på natten med att värma mat, diska etc?Hur ofta äter bebisen på natten?När kan man sluta med nattmålen och hur gjorde ni?Har ni varit med om att bebin blivit magsjuk pga bakterier i ersättningen och vad gjorde ni då?Hur gör ni när ni ska ut och måste mata bebin ute; hur håller man flaskan steril?
Nu är min dotter 15 månader, men vi varvade amning och flaska sen hon var nyfödd till jag slutade amma när hon var 4 månader. Vi hade ersättningen i kylen, färdigblandad, och bara värmde i micron. Blev det för varmt spolade vi flaskan under kallt vatten några sekunder, det går snabbast.
bebisen äter väl allt från varannan, var tredje timme och mer sällan efter hand som bebisen växer och bli äldre....min dotter bestämde själv när nattmatningen var över, och ville ha välling en gång runt 6-7 på morgonen till slut, minns dock inte hur gammal hon var då. Men vi gjorde alltså inget åt saken, hon bestämde själv att hon ville sova mer och äta mindre.
Det här med sterilisera flaskor och nappar hit och dit....det är nog olika hur man är som person....personligen anser jag att det är nyttigt att de små vänjer sig vid bakterier redan i tidig ålder, så vi kokar/maskindiskar sällan flaskorna, utan diskar bara av dem mellan användningarna ordentligt. men det finns garanterat de som tycker det är vansinne att inte koka flaskorna varje dag...
Att hålla flaskan steril om man är ute och ska mata, låter onödigt i mina öron. Ha bara locket på den, och blanda/värm i micro som vanligt, finns ju bra doseringsburkar man har pulvret i, och så kan man ha varmt vatten på termos med sig om man inte vet om man kommer ha tillgång till vatten/micro.