• Isan3

Finns kattras för allergiker??

Jag är lite allergisk mot pälsdjur men skulle väldigt gärna vilja ha en katt (de gillar mig, jag avgudar dem!). Hittills har jag inte vågat skaffa katt, vill ju inte riskera att behöva lämna bort den om det visar sig att jag är alltför känslig. Mina symtom är att det kliar i ögonen och att jag nyser när en katt varit i ansiktet på mig (när man gosar dem som värst...) Men ibland reagerar jag inte alls. Idag gosade jag hur mycket som helst med en ljus bondkatt med lite mörka fläckar utan att reagera på den. Kan bondkatter framkalla mindre reaktion än raskatter?
    Tilläggas kan att jag inte vill äta allergitabletter hela tiden, tror inte det är bra i längden då man förmodligen måste öka dosen allt eftersom. Några tips/råd?

• Svar på tråden Finns kattras för allergiker??
  • Legolina

Det finns en ras som har färre "lager" av päls. Ingen underpäls bara överpäls har jag för mig. Den rekommenderas allergiker testa men det finns ju inga garantier. Kanske kan du vara kattvakt åt en sån ett tag för att testa?

Om jag nu bara kunde komma ihåg vad rasen hette.... sorry

• Lady Morpheus

Rex-katter kan vissa allergiker ha. Sibirisk katt vet jag vissa allergiker som har. Ibland kan man tåla bara "sin" katt men ingen annan, man utvecklar ngt skydd emot just den katten. Det beror ju lite på vad det är du inte tål, om det är saliven eller pälsen.

Jag tycker du ska besöka lite olika uppfödare av olika kattraser och prova att se hur det går att vara hemma hos dom, kanske låna en katt av någon ett par dagar eller så för att se hur du reagerar. Sen tycker jag du ska gå in på ngt kattforum och ställa din fråga också, t.ex. katter.nu eller nåt. Finns många allergiker som har katt utan att äta medicin.

• Wyrm

Det finns en kattras som heter Sibirisk katt som sägs fungerar för _vissa_ allergiker.
    Sällskapet Sibirisk Katt har ngt som kallas testhem som man kan få besöka och gosa med katterna för att se om man reagerar på dem. Verkar smart.

Kolla här:
    www.sibiriskkatt.nu/

• verre b

min mamma ä allergiger oxå men hon tål våran katt.. vi har en helig birma. sen har du den nakna som heter spynx.

• annmi

Finns egentligen in gen Katt som är för Allergiger utan det får man tyvärr testa
    Mja,skulle va' nakenkatt dårå,men..det ÄR ju inte Pälsen man är allergisk mot utan det dé utsöndrar i huden,men...

Lycka till!
    Min kompis är HyperAllergisk men klarar mina birmor fast..Då BOR ju inte hon här!

• Lady Morpheus

Sphynxen är ingen bra ras om man är allergisk mot kattens saliv och mjäll (vilket är vanligast att man är allerigisk mot).

• Casper04

det beror på katten vilken man tål men precis som det finns kinesiksa nakenhundar så finns naken katter spynk men de kostar en del. Efetrsom du ?inte får andnöd? så tycker jag att du ska prova dig fram ju kortare päls katten har desto bättre eftersom pälsen är lättare att hålla ren. Siameser brukar oxå vara allergi vänliga. Eftersom dom har tunn päls.

• Vicryl

Som några ovanstående har skrivit så tål vissa allergiker raserna Cornish Rex och Devon Rex. Dessa katter har bara underull och saknar täckhår. Sphynx är den nakna kattrasen, men även dessa katter kan ha lite päls på vissa delar av kroppen. Problemet är att en del allergiker är allergisk mot ett ämne i katternas saliv (som ju sprids över deras kroppar när de slickar sig). Detta går ju inte att komma ifrån oavsett vilken ras man väljer. Det enda man kan göra är nog att åka hem till någon som har katter och testa.

In cauda venenum
  • Annaloo

I USA har de avlat fram en katt som allergiker kan ha, och en sån kan man köpa för det facila priset av ca 60000... Fast det är två års väntetid.
    Den sibiriska katten är annars den som flest allergiker klarar av, dock inte alla.

*** v 19 ***
  • Isan3

Hej igen - och tack så mycket för tipsen! Ja, bäst är nog att testa lite olika raser för att se hur man står pall. Ska kolla in hemsidan sibirisk katt. Hej hopp!

• Havanna82

Det du ska tänka på är att det inte bara är katten som är allergiframkallande, utan även kattsamden. Min sambo är allergisk mot katter, fast våra devon rex går relativt bra. Däremot får han känningar när jag byter kattsand och det dammar lite.

Det finns uppfödare som tar emot allergiker och låter dom "provnosa" på katterna för att kolla allergin. Det är ju ingen garanti att man tål dom, men det kan vara en fingervisning.

• Erika med k

Ett tips är att du hälsar på katten du hade tänkt köpa, eller få vara kattvakt till en med samma ras. Själv hade jag en Devon Rex, var ej allergisk innan jag köpte honom. Men blev det efter ungefär 6 månader. Så han var tyvärr tvungen att flytta.

• Isan3

Känns ju absolut inte roligt att först skaffa en katt som man fäster sig vid och sedan måste lämna bort. Usch, känner mig självisk... :o( Lär bli så kär i katteländet så jag står där och snyter och kliar mig i ögonen konstant bara för att inte behöva ge upp den... :o)

• MajaLinnéa

Hade precis som du, det kliade i ögonen och så när en katt var närgången.
    I mitt fall var bondkatter 10 ggr värre än raskatter. Nu har vi en raskatt själva, en norsk skogkatt, och det är INGA problem alls

• Dundermamman

Jag är själv allergisk mot katter, hundar, hästar osv. men tål norsk skogkatt

Jag har 5 egna skogisar och föder även upp rasen! Har TS vägarna förbi Blekinge, så är du välkommen in och kela och snusa på mina kissar

Jag har även sålt katter till 5 allergiska familjer och alla katter bor kvar och inga symtom har framträtt! Min mamma är också kattallergisk och hon har också 2 skogisar som hon tål!
    Så visst finns det en chans att även du kan ha katt!

• Havanna82

Förövrigt tror jag ändå du måste vara beredd att ta medicin om du ska klara katten. Kanske inte varje dag, men ändå vid behov. Ska även säga att min sambo har vant sig vid katterna och han blir mer allergisk när han träffar dom sällan.

Hoppas verkligen du hittar din katt!

• Dundermamman
    Havanna82 skrev 2008-03-06 21:06:38 följande:
    Förövrigt tror jag ändå du måste vara beredd att ta medicin om du ska klara katten. Kanske inte varje dag, men ändå vid behov. Ska även säga att min sambo har vant sig vid katterna och han blir mer allergisk när han träffar dom sällan.Hoppas verkligen du hittar din katt!
    Medicin ja, det proppar jag i mig dagligen Gråter...jag har ju även allergi mot kvalster, gråbo,björk mm mm + att jag även har astma!
    Jag har turbuhaler och nässprey med kortison 2 ggr dagligen mot min astma, ögondroppar under pollensäsong och kortisontabletter vid större anfall.
    Så visst finns det risk för att medicinering ska komma ifråga!
    Vet faktiskt några som tar sprutor mot kattallergi....
Svar på tråden Finns kattras för allergiker??