• mysrester

Ska en adopterad person få rätt att söka upp sina biologiska föräldrar?

Om en gravid kvinna väljer att avsäga sig som förälder och adopterar bort sin bebis, anser ni att hon måste acceptera att barnet någon gång i framtiden letar upp henne?

Många hävdar att alla barn har rätt att hitta sina biologiska föräldrar, men jag förstår inte varför. De har sina adoptivföräldrar som är ett fullgott alternativ till de biologiska. Och om man väljer att ge bort sitt barn så tycker jag att det ska accepteras. Om man inte uttryckligen skriver under nåt papper där det står att man tycker det är okej att barnet letar reda på en i framtiden.

Jag vet inte vad lagen säger om detta, men jag har bara reagerat på alla historier man hört om hur en person letar upp sin biologiska mamma. Ibland med positiv utföljd, ibland med negativ.

Vad tycker ni? Har barnet alltid rätt att hitta sina biologiska föräldrar, eller ska deras önskan om att inte behöva veta av barnet accepteras? (med "veta av barnet" menar jag inte att de skulle vara kalla och inte bry sig, men det skulle kunna försvåra mycket i deras liv och riva upp gamla sår, och det kanske man inte vill).

• Svar på tråden Ska en adopterad person få rätt att söka upp sina biologiska föräldrar?
  • danitra

Jag tycker det är självklart att barnet ska få söka upp sina biologiska föräldrar.

• beEMbe

Ett ursprung är alltid viktigt iallafall för de flesta av oss. Vi människor är gjorda så att vi söker svar. 

• mysrester

Varför? Ska inte föräldrarnas önskan om att inte behöva ha kontakt med barnet respekteras?

• danitra

För att föräldrarna fölorade den rätten när dom blev föräldrar. Ett barns rätt att söka sitt ursprung övergår det - barnet hade inget val.

• Ariel o Melodys Mom

Min personliga åsikt är att alla vuxna, myndiga personer har rätt att söka upp vem de vill. Såvida det inte finns någon speciell anledning ex. besöksförbjud mm.
    Vill man söka upp sina biologiska föräldrar, släktingar eller gamla lärare anser iaf jag att man ska ha den möjligheten.
    Däremot kan ju dessa personer säga nej tack till kontakten. Det är ju deras rättighet.

• mysrester
    danitra skrev 2008-03-06 13:46:42 följande:
    För att föräldrarna fölorade den rätten när dom blev föräldrar. Ett barns rätt att söka sitt ursprung övergår det - barnet hade inget val.
    Tänk om man inte valt att bli förälder? Om man t.ex blivit våldtagen och av en eller annan orsak inte kunnat genomgå en abort?
  • isisisis

Jag tror att de flesta som adopterar bort ett barn,ändå har en anledning till att inte behälla det.
    Att det är situationen som gör att det är omöjligt att behålla barnet.
    Jag tror också att om situationen var annorlunda hade kanske ett annat beslut fattats.
    Jag tror också att även om man adoperar bort ett barn,så tänker man på det barnet jämt och ständigt.
    När man adoperar bort så lovar man ju att inte ta kontakt,för barnet och föräldrarnas skull.
    Men de flesta bär nog en önskan om att någon gång få träffa sitt barn,och att barnet förlåter en.
    Då är det i de flesta fall barnet som är den som söker...för mamman eller pappan brukar inte vilja förstöra eller komma emellan.
    Så jag tycker att det är ett riktigt beslut.

Jag tycker inte likadant när det gäller donerade celler.
    Det är inte samma sak.
    Det är inget barn man valt att lämna bort.

Eller surrogatfödsel.
    Då är det oftast både ägg och spermier från någon annan som man bär...

• danitra
    mysrester skrev 2008-03-06 13:48:57 följande:
    Tänk om man inte valt att bli förälder? Om man t.ex blivit våldtagen och av en eller annan orsak inte kunnat genomgå en abort?
    Mmm, visst kan det vara sådana omständigheter. Men jag tycker ändå att barnet att har rätt att söka upp sina föräldrar, ibland kan livet vara förjävligt.

Men som någon annan nämnde så har man ju all rätt att inte acceptera att barnet ringer eller knackar på dörren. Man kan lägga på luren eller låta bli att öppna.
  • mortill31980

Är man gravid så borde man göra abort om man inte vill ha med barnet att göra.... är själv adopterad och kände till min mamma som hälsat på nån gång varje år...men det var först närjag flyttade hemifrån som jag fick alla papper med mig och jag lusläste dom....namnet på pappan stod och efter ca 2 år så skrev jag ett brev till honom.... han svarade glatt,har träffat han och hans familj ca 3-4 ggr....nu vet jag vilka de är,hur han ser ut mm....har inget behov att träffa honom mer dock.
    Min mamma fick mig när hon var 15,så jag bodde hos mina nuv föräldrar från det att jag var 2 veckor som fosterbarn...ville själv bli adopterad när jag fyllde 18 och fick bestämma själv då min biologiska mamma inte ville adoptera bort mig...
    Är glad att veta hur mina biologiska föräldrar ser ut,vad de jobbar med,hur de är socialt,hur deras barn ser ut.... men som sagt, ngn kontakt med dom har jag inte mer än att de skickar presenter till min dotter när hon fyller år...

• mysrester
    stintan80 skrev 2008-03-06 13:51:40 följande:
    Är man gravid så borde man göra abort om man inte vill ha med barnet att göra.... är själv adopterad och kände till min mamma som hälsat på nån gång varje år...men det var först närjag flyttade hemifrån som jag fick alla papper med mig och jag lusläste dom....namnet på pappan stod och efter ca 2 år så skrev jag ett brev till honom.... han svarade glatt,har träffat han och hans familj ca 3-4 ggr....nu vet jag vilka de är,hur han ser ut mm....har inget behov att träffa honom mer dock.Min mamma fick mig när hon var 15,så jag bodde hos mina nuv föräldrar från det att jag var 2 veckor som fosterbarn...ville själv bli adopterad när jag fyllde 18 och fick bestämma själv då min biologiska mamma inte ville adoptera bort mig...Är glad att veta hur mina biologiska föräldrar ser ut,vad de jobbar med,hur de är socialt,hur deras barn ser ut.... men som sagt, ngn kontakt med dom har jag inte mer än att de skickar presenter till min dotter när hon fyller år...
    Alla har inte möjlighet att göra abort!
Svar på tråden Ska en adopterad person få rätt att söka upp sina biologiska föräldrar?