• ananda74

För oss arbetslösa akademiker

Då provar vi igen och öppnar en ny tråd.

I denna tråd samlas vi som är arbetslösa och har en högskoleutbildning för att stötta varandra och för att få lov att vara bittra och negativa i fred. Inga påhopp önskas och alla klämkäcka tips undanbedes. Vi har redan provat att:

- söka flera 1000 tals jobb
    - söka ALLA sorters jobb
    - "ta" ett okvalificerat jobb under tiden vi söker vårt drömjobb. Det funkar inte heller!
    - plugga ännu mer
    - starta eget

Vi behöver alltså inga fler "tips".

• Svar på tråden För oss arbetslösa akademiker
  • nublu

Kan ju svara på frågan om varför det är pinsamt att vara akademiker och arbetslöshet. För min del är det inte utbildningen i sig som gör det pinsamt. Det är det faktum att man siktat högt (eller iaf lite över trädtopparna) och misslyckas med att nå målet. Det ÄR pinsamt att ha typ 200 000 i lån utan att ha fått något för pengarna s a s. Det är iaf mina känslor. Och så känner man sig misslyckad, ratad och allmänt depp.

• biaw

skrev i ursprungstråden, men här kommer det igen:

hej alla.. har bara skrivit lite i tråden tidigare, men följt den med stort intresse.. såg att de stängt den nya tråden.. hmm.. fattar inte riktigt varför..jaja.. kommer diskussionerna fortsätta här igen?

som sagt.. jag känner väl igen mig.. är dock inte helt färdig m min utbildning. jag pluggade i dryga tre år och ett år innan jag blev klar så blev jag erbjuden(!) jobb (helt annat omr:hotell-resturang)och eftersom jag o maken pratade om barn så tänkte vi att ja, smart att jobba ett tag, få upp inkomsten, dvs skaffa sig en (halvdan) sgi, få barn, och därefter avsluta utbildningen. nu, x antal år senare är det inte läge att plugga klart.. det senaste året(varit föräldraledig) har jag haft koll på hur många jobb med min inriktning som utannoserats; 2 st.(med reservation för att jag KAN ju missat något..) inte direkt många alltså. mitt sökområde är skåne, och det är inte möjligt att flytta.. Maken har ett bra jobb -chef- och han gör "karriär" just nu. så nu när föräldraledighetsdagarna tar slut, nä vecka, så blir jag officiellt arbetslös. har sökt ca 45-50 jobb sedan december 07 och varit på 2 ! intervjuver. ca 10-15 st tackade för ansökan och sa nej tack, och resten har inte svarat alls.. det retar mig till döds!! detta att de inte ens kan svara nej tack.. hmm. jag söker alla möjliga jobb inte bara inom det jag läst, eftersom där är omöjligt att få något alls.
    skickade iväg,8 nya ansökningar i förrgår.. vem vet..

har också fått en hel del goda råd av omgiv. "nä men bara se till att plugga klart så ordnar sig ALLT.."och när jag förklarar att det inte finns några jobb så fick jag till svar: jo då det gör det visst, du får åka ut till arbetsplatsen och visa upp dig och vara jättetrevlig så anställer de dig" öööhh idiot! så funkar det ju liksom inte..
    när jag blivit tillfrågad om vilken typ av jobb jag söker och jag gav lite ex så fick jag till svar; "nej nej det är ingen bra branch,(hotell-rest) där är så dåliga löner. där får du inte jobba" mitt svar var, tja visst är det det men det är fanemig bättre än att vara arbetslös, eller? då fick jag till svar; nej det är faktiskt bättre att vara arbetslös! suck vad ska man då svara liksom?

tja det var dagens inlägg. ska väl surfa på favvo sidan nu..(ams.se) NOT!

• ananda74

Biaw: får man fråga vad du har för utbildning? Alltid intressant att veta...själv är jag statsvetare och har läst sociologi - helt värdelöst förutom för statliga jobb typ.

Kanske lika bra att vi tvingas avslöja vilka vi är...då kan man kanske få ännu bättre kontakt och kanske inboxa ibland osv.

På svaret varför det är pinsamt att va arbetslös akademiker så håller jag med föregående talare att det är det att man dragit på sig så mycket skulder och trodde att det skulle leda nånstans. för att "lågutbildade" skrattar skadeglatt åt en och för att man i dagens samhälle inte SKA vara arbetslös utan man ska jobba, jobba och jobba, gärna övertid också. Alla andra runt omkring en har jobb med bra lön osv och då känner man sig ännu mer misslyckad. jag är ju född 1974 och i den åldern har de flesta bra, fast jobb och har dessutom hunnit avancera.

• biaw

läst naturgeografi,kulturgeografi, historia, ekonomisk historia.. tänkte bli naturgeograf eller gym lärare i ämnena..

• Grönsiska

Hej...hoppar in i den här tråden. Också arbetslös akademiker.

• ananda74
    Grönsiska skrev 2008-03-06 15:04:08 följande:
    Hej...hoppar in i den här tråden. Också arbetslös akademiker.
    Välkommen. Vad har du läst för nåt?
  • Grönsiska

Jag har läst humaniora: arkeologi, musikvetenskap, Engelska och Italienska. Arkeologi som huvudämne. Jag har fått jobba med arkeologi, men endast i projektanställningar. Nu har jag nyss avslutat föräldraledighet och projektanställning och hoppas på ett nytt jobb snart.

Jag tycker inte det är pinsamt att vara arbetslös akademiker, men jobbigt eftersom utbildningen är en investering i tid och pengar där lånet nu betalas tillbaka (svider när inkomsten är kass, ok när jag har jobb). Ibland önskar jag att jag valt lite bredare studieämnen kanske, men å andra sidan hade jag kanske vantrivts då, vem vet. Man måste ju prova och ibland så lyckas det faktiskt.

• Marie Curie

Här är en till arbetslös akademiker.

Jag var arbetslös före och efter jag skaffade barn - jag hade egentligen planen att skaffa fast jobb först, men eftersom det dröjde och jag blev äldre tänkte vi om.

Nu har jag precis avlutat en projektanställning och står utan jobb igen. Och återigen kommer frågan upp om vi ska skaffa barn. Vårt första är nu 3 år - ska jag vänta tills jag har ett fast jobb (vilket kan dröja lääänge) eller ska vi försöka nu och kanske riskera sumpa chansen till jobb?

Nu sitter jag i alla fall här och försöker aktivt hitta jobb genom att finna "rätt" personer på företag jag vill jobba på och boka möten med dem, för att marknadsföra mig. Det är ett mycket bra sätt att hålla ångan, humöret och självkänslan uppe!

• ananda74

Marie Curie. Välkommen! Detta att hitta personer på företag, var det så du hittade din senaste anställning? Kunde kanske va nåt. Fast det beror nog på vilken branch man rör sig inom. Vad har du för utbildning? Nåt med fysik (som namnet antyder:)?

• Marie Curie
    ananda74 skrev 2008-03-11 12:25:21 följande:
    Detta att hitta personer på företag, var det så du hittade din senaste anställning? Kunde kanske va nåt. Fast det beror nog på vilken branch man rör sig inom. Vad har du för utbildning? Nåt med fysik (som namnet antyder:)?
    Jag är kemist

Ja, det var så jag hittade min senaste anställning - jag hade pratat med chefen kort tid innan och han ringde upp mig för ett vik-jobb.

Så här går processen till:
    *Leta upp företag och RÄTT person att prata med (dvs linjechefen, den som alltså har sista ordet när det gäller att anställa någon, INTE någon på human resources) - leta överallt: branchtidningar, dagstidningar, på nätet, utnyttja alla vänner och bekanta som utgör ditt nätverk, gå på seminarier eller yrkesdagar etc som anordnas, osv.

*Skriv ned alla viktiga uppgifter till linjechefen: företaget, namn, adress, telefonnummer, epostadress osv. Ring och fråga någon annan på företaget om du inte hittar uppgifterna på nätet.

*Gör en lista på så många företag/personer du kan, så du har något att arbeta med.

*Skriv ett mycket kort mail till personen som innehåller:
    en klatchig rubrik så den sticker ut och syns bland alla mail och som väcker nyfikenhet
    ditt namn och kort om vad du är - tex Mitt namn är Kajsa Anka och jag är utbildad grafiker från Ankeborgs universitet.
    mycket kort om vad ärendet handlar om - tex Jag är duktig, ambitiös och trevlig, och man slipper betala arbetsgivaravgiften för mig under ett helt år. Jag vill träffa dig personligen, så att du kan göra bedömningen om hur ni kan dra nytta av mig i framtiden.
    helt kort att du vill boka ett möte - tex Jag kontaktar dig inom kort för att boka in ett möte.
    avsluta med sedvänlig hälsningsfras

*Ring sedan personen på utsatt tid (tex om du skrivit en särskild vecka). Syftet med telefonsamtalet är INTE att fråga om jobb - syftet med samtalet är att BOKA MÖTE. Fråga om du ringer olämpligt. Säg att du är väldigt intresserad av företaget och av att få träffa personen personligen. Ändra ett NEJ till ett JA - du ska få till det där mötet. Man måste ibland tala om för dem att det är bra för DEM att träffa folk, så det går smidigare för dem i framtida anställningsprocesser. Nöj dig inte med att bara skicka in ditt CV, är det omöjligt med möte kan du få be om att få ge ditt CV personligen (då får du kanske fem minuter i dörren).

*När du träffar personen sedan talar du om ditt syfte, att du vill träffas så han eller hon kan bilda sig en uppfattning om vem du är och vad du kan erbjuda företaget eller gruppen om det skulle dyka upp någonting i framtiden, och du kan få veta mer om dem. Det är bra om du har visitkort (kan beställas över nätet).

Det blev långt, men hoppas du/ni kan få nytta av det.
Svar på tråden För oss arbetslösa akademiker