ananda74 skrev 2008-03-11 12:25:21 följande:
Detta att hitta personer på företag, var det så du hittade din senaste anställning? Kunde kanske va nåt. Fast det beror nog på vilken branch man rör sig inom. Vad har du för utbildning? Nåt med fysik (som namnet antyder:)?
Jag är kemist
Ja, det var så jag hittade min senaste anställning - jag hade pratat med chefen kort tid innan och han ringde upp mig för ett vik-jobb.
Så här går processen till:
*Leta upp företag och RÄTT person att prata med (dvs linjechefen, den som alltså har sista ordet när det gäller att anställa någon, INTE någon på human resources) - leta överallt: branchtidningar, dagstidningar, på nätet, utnyttja alla vänner och bekanta som utgör ditt nätverk, gå på seminarier eller yrkesdagar etc som anordnas, osv.
*Skriv ned alla viktiga uppgifter till linjechefen: företaget, namn, adress, telefonnummer, epostadress osv. Ring och fråga någon annan på företaget om du inte hittar uppgifterna på nätet.
*Gör en lista på så många företag/personer du kan, så du har något att arbeta med.
*Skriv ett mycket kort mail till personen som innehåller:
en klatchig rubrik så den sticker ut och syns bland alla mail och som väcker nyfikenhet
ditt namn och kort om vad du är - tex Mitt namn är Kajsa Anka och jag är utbildad grafiker från Ankeborgs universitet.
mycket kort om vad ärendet handlar om - tex Jag är duktig, ambitiös och trevlig, och man slipper betala arbetsgivaravgiften för mig under ett helt år. Jag vill träffa dig personligen, så att du kan göra bedömningen om hur ni kan dra nytta av mig i framtiden.
helt kort att du vill boka ett möte - tex Jag kontaktar dig inom kort för att boka in ett möte.
avsluta med sedvänlig hälsningsfras
*Ring sedan personen på utsatt tid (tex om du skrivit en särskild vecka). Syftet med telefonsamtalet är INTE att fråga om jobb - syftet med samtalet är att BOKA MÖTE. Fråga om du ringer olämpligt. Säg att du är väldigt intresserad av företaget och av att få träffa personen personligen. Ändra ett NEJ till ett JA - du ska få till det där mötet. Man måste ibland tala om för dem att det är bra för DEM att träffa folk, så det går smidigare för dem i framtida anställningsprocesser. Nöj dig inte med att bara skicka in ditt CV, är det omöjligt med möte kan du få be om att få ge ditt CV personligen (då får du kanske fem minuter i dörren).
*När du träffar personen sedan talar du om ditt syfte, att du vill träffas så han eller hon kan bilda sig en uppfattning om vem du är och vad du kan erbjuda företaget eller gruppen om det skulle dyka upp någonting i framtiden, och du kan få veta mer om dem. Det är bra om du har visitkort (kan beställas över nätet).
Det blev långt, men hoppas du/ni kan få nytta av det.