• fenomena83

Hur är det att åka på charter typ till Kanarieöarna med en 3åring och en 1,5åring? Går det bra?

Är nyfiken på och vill höra ALLT om hur det kan va och hur det kan bli att åka på semester med två små barn!!!! En hyffsat lätt semester kan man ju säga, jag är sååå nära att boka en vecka på Lanzarote med familjen, ett Blue village hotell. Finns ju alla möjligheter och saker som man kan behöva där som barnfamilj så det oroar jag mig inte för, men jag undrar lite bara om hur krångligt och tjurigt det kan bli???
    Hur går det på planet framför allt??
    Är ju en fem timmar lång flygresa, känns ju lagom kul.
    Är väl mest det jag undrar över kanske egentligen eftersom det verkar va så bekvämt när man väl är framme.

Men visst är det så att merparten av alla resenärer på ett charterflyg är barnfamiljer så man behöver väl inte bry sig så nämnvärt om tjurskalliga människor som stör sig på barnskrik och sådär? Känner på mig att våra barn inte kommer tycka att det är så kul att sitta stilla i fem timmar.

Har varit till Indien en månad med vår stora kille en gång, då var han ett år. Det var sammanlagt 11 timmar flygning och vi sa när vi kom hem att det gör vi aaaaaaaaaldrig om. Men det var ju lite skillnad, var mest backpackers och affärsmän på flyget så det kändes lite jobbigt, man borde kunna slappna av lite mer när det finns så många andra barn där väl? Och personalen borde va vana också?
    Får man ta med sig vällingpulver och varmvatten på termos nu för tiden förresten? Vi fick det när vi åkte till Indien (med KLM) men nu kanske reglerna är ändrade?

Som sagt ni som har varit på liknande resa med små barn, berätta allt om hur det gick och jag vill höra massa tips och råd! Vill så gärna åka, vi behöver det så väl eftersom vi har det så kämpigt just nu med en massa skit, men vi vill inte ha en mardrömsresa!!!!

• Svar på tråden Hur är det att åka på charter typ till Kanarieöarna med en 3åring och en 1,5åring? Går det bra?
  • Birgitta2
    fenomena83 skrev 2008-03-06 15:38:15 följande:
    Men visst är det så att merparten av alla resenärer på ett charterflyg är barnfamiljer så man behöver väl inte bry sig så nämnvärt om tjurskalliga människor som stör sig på barnskrik och sådär?
    Du, vi hade balkongen bredvid just en barnfamilj med 2 barn i åldern 3 och 5 år. Ungarna var förjävliga. När de var hemma, dvs morgon, eftermiddag och kvällar, stod de och skrek från balkongen och vi i balkongerna bredvid fick sätta i öronproppar. Föräldrarna sade aldrig nånsin åt dom. Aldrig. Och nej, jag upplevde det som om att de var fler vuxna UTAN barn än MED barn som åkte på charter. Man behövet inte alls vara tjurskallig för att bli störd av barnskrik. När ungarna hojtar och skriker ständigt är det inte trevligt ens för andra barnfamiljer. De måste kunna uppföra sig hyfsat och faktiskt kunna hålla en normal samtalston när de är på balkongen. Helt annat är det på strand eller vid poolen. Där får man faktiskt låta. Men inte inne i lägenheterna. Den här familjen fick byta hotell. De blev faktiskt utkastade.
  • fenomena83
    Birgitta2 skrev 2008-03-06 15:45:26 följande:
    Du, vi hade balkongen bredvid just en barnfamilj med 2 barn i åldern 3 och 5 år. Ungarna var förjävliga. När de var hemma, dvs morgon, eftermiddag och kvällar, stod de och skrek från balkongen och vi i balkongerna bredvid fick sätta i öronproppar. Föräldrarna sade aldrig nånsin åt dom. Aldrig. Och nej, jag upplevde det som om att de var fler vuxna UTAN barn än MED barn som åkte på charter. Man behövet inte alls vara tjurskallig för att bli störd av barnskrik. När ungarna hojtar och skriker ständigt är det inte trevligt ens för andra barnfamiljer. De måste kunna uppföra sig hyfsat och faktiskt kunna hålla en normal samtalston när de är på balkongen. Helt annat är det på strand eller vid poolen. Där får man faktiskt låta. Men inte inne i lägenheterna. Den här familjen fick byta hotell. De blev faktiskt utkastade.
    Ojdå

Nej det var nog lite klumpigt skrivet av mig, klart man inte behöver va tjurskallig för att man inte uppskattar barnskrik.
    Jag uppskattar inte heller barnskrik när det blir för mycket av det.
    Men om det bara är lite gnäll...
    Det var så jobbigt när vi åkte till Indien för det kändes som vi var tvungna att försöka tysta ner sonen vid minsta lilla pip av hänsyn till de andra passagerarna. Jag är sådär jättemesig så jag vill alltid göra andra till lags och känner mig otroligt stressad om någon blänger på mig om jag eller sonen gjort nåt "fel". Och då blir jag lätt irriterad och med det tycker jag att dom är tjurskalliga. Även fast dom kanske inte är det.
    Men vad jag tänker på är att om det finns massa barn ombord på flyget så kanske man inte behöver oroa sig för om barnen bara gnäller lite för det finns det kanske andra barn som också gör menar jag?
    Självklart en annan sak om dom skriker i högan sky.

Och jag skulle inte låta dom stå och yla på balkongen
  • fenomena83

Men det finns väl inte så många som reser utan barn och vill slippa barn som väljer att bo på ett Blue Village hotell? Då är man nog lite knasig. Vill man ha mindre barn omkring sig så borde man väl boka ett annat hotell menar jag.

• Nadjis

Det finns ju hotell för de som reser utan barn också. Tror det är frittidsresor som har speciella hotell för dem som inte vill bo med barnfamiljer. Det går säkert alldeles utmärkt att åka med två barn till lanzarote. Vi ska åka nästa år med en då 3 ½ åring och en 1 åring. På flyget kan det vara bra att vara förbered med mutor kanske annars ser jag inga hinder alls. En bärbar dvd med film kan ju sysselsätta dem på flyget t ex. Boka du en resa till er och ha det jätteskönt tillsammans!

• Birgitta2

Jag har upplevt det som enbart trevligt att resa med yngre barn. Gör man som man gör hemma, så brukar det inte vara några problem. Och så länge barnen inte såna barn jag beskrev i mitt inlägg ovan . De flesta barn är ju inte såna.

Nej, själv blir jag inte störd av gnälliga barn på flyget. De är ofta lite uttråkade, trötta, får ont i öronen osv. Men jag blir störd när de klättrar upp i mitt knä med chokladkladdiga fingrar . Så det där är ju upp till föräldrarna.

Det enda jag kan göra är att önska lycka till! Hoppas ni får en fantastisk semester.

• TANKGIRL

Vi ska till gran canaria med våra knattar om exakt en månad. de är 4 å 21/2, vår första semester.
    Vi och dem längtar MEGA mycket.
    Tror det blir vad man gör det till. Ställer man in sig på att det går snett å är negativ så tror jag det blir kass. Vi är positiva och gör detta just för barnen.

• Birgitta2

PS. Du får inte ta med dig något som helst flytande i kabinen som är mer än 1 dl. Däremot kan du faktiskt fråga innan (hos resebyrån etc) hur man skall göra när man har små barn. De vill ju ha sin välling. Kanske flygpersonalen kan värma från vatten de har i själva i kabinen?

• fenomena83

Hmm en liten fråga till då; är det bäst att ha halvpension eller bara frukost eller ingenting???

Kan ju kännas tråkigt att äta på hotellet varje dag men samtidigt smidigt, och eftersom det bara är en måltid förutom frukosten så får man ju välja den tredje. Men ibland kanske man inte känner för att stressa iväg till frukosten på morgonen utan vill fixa i ordning den själv på rummet? Är det svindyrt att köpa mat och göra själv om man inte har halvpension eller frukost? Eller tjänar man mer på att beställa halvpension/frukost i förväg??

• fenomena83
    Birgitta2 skrev 2008-03-06 16:08:23 följande:
    PS. Du får inte ta med dig något som helst flytande i kabinen som är mer än 1 dl. Däremot kan du faktiskt fråga innan (hos resebyrån etc) hur man skall göra när man har små barn. De vill ju ha sin välling. Kanske flygpersonalen kan värma från vatten de har i själva i kabinen?
    Det är ju trams, det är ju inte bara välling dom vill ha utan kanske vatten eller dryck typ juice eller nåt om dom blir törstiga och man vill ju gärna ge nåt precis vid starten också så dom inte får ont i öronen! Och man vet ju av erfarenhet att om man ber om nåt av flygvärdinnorna så tar det en halvtimme innan dom kommer med det!
    Kan man inte ens ta med sig välling i tetra som är sluten? Eller små juicepaket som är slutna?
  • fenomena83

Nu har jag bokat! En vecka till Playa Blanca på Lanzarote i april!
    Guuud va skönt det ska bli, det behöver vi verkligen!!!! Cool

• Mejk
    fenomena83 skrev 2008-03-06 16:25:47 följande:
    Det är ju trams, det är ju inte bara välling dom vill ha utan kanske vatten eller dryck typ juice eller nåt om dom blir törstiga och man vill ju gärna ge nåt precis vid starten också så dom inte får ont i öronen! Och man vet ju av erfarenhet att om man ber om nåt av flygvärdinnorna så tar det en halvtimme innan dom kommer med det!Kan man inte ens ta med sig välling i tetra som är sluten? Eller små juicepaket som är slutna?
    Nepp ingenting som översiger 1dl får medtas, inga mer förpackningar eller något sånt. Men man får köpa på flygplatsen när du väl har gått igenom kontrollen och det får du ta med dig in i flyget!
    Hoppas att ni får det skönt!
  • Birgitta2
    fenomena83 skrev 2008-03-06 16:11:31 följande:
    Hmm en liten fråga till då; är det bäst att ha halvpension eller bara frukost eller ingenting???Kan ju kännas tråkigt att äta på hotellet varje dag men samtidigt smidigt, och eftersom det bara är en måltid förutom frukosten så får man ju välja den tredje. Men ibland kanske man inte känner för att stressa iväg till frukosten på morgonen utan vill fixa i ordning den själv på rummet? Är det svindyrt att köpa mat och göra själv om man inte har halvpension eller frukost? Eller tjänar man mer på att beställa halvpension/frukost i förväg??
    Kanarieöarna är inte billigt, det är spanska priser med euro. Så halvpension skulle jag föredra om jag inte har råd att ösa ut pengar förstås. Framförallt med barn. Frukost kan man ju göra själv hemma på hotellet (om ni bor i lägenhet med spis och kyl) i och för sig. Middag också. Men själva vitsen med att åka bort är ju lite grand att slippa vardagsbestyren.

När jag åkte med ungarna så hade vi ofta halvpension. Styvfadern tog barnen ner till frukost, så jag fick mitt morgonkaffe i lugn och ro hemma. Lunch eller middag åt vi på hotellet, eller ingen alls utan åt på stan, vilket som passade bäst just då.
  • fenomena83

Japp jag bokade halvpension nu, det blir nog bekvämast. Sen tänkte jag att vi kan ju köpa på oss lite frukostgrejer också och ha i kylskåpet på rummet i fall vi inte orkar stressa ner till buffén nån dag. Och så får man ju alltid en utelunch om dagen i allafall så jag tror det blir lagom.
    Fråga igen, hehe, hur mycket fickpengar bör man ha med sig då? Med tanke på att man alltså har halvpension så vi ska äta ute en gång om dagen i åtta dagar, fyra pers, eller kanske 3, för barnen delar väl kanske på en portion. Och förutom lite mellanmål och annat gott däremellan. Och shopping (inte så mycket dock... har lite shopoholic-symtom så jag försöker jobba på den biten och SKA inte shoppa så mycket, hehe) och utflykter... hur mycket pengar går åt tro??? Har ingen aaaaaning själv...

• Elanje

Jo man får visst ta med sig tetra välling i handbagaget!! Det hade vi när vi åkte och det var ingen som sa nåt!! Läs på www.lfv.se

"Dessutom får du ta med:
    Mediciner som behövs under resan.
    Barnmat som behövs under resan.
    Vätska som ingår i särskild diet som du behöver under resan.

Packa flytande mediciner, barnmat och dietmat så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. De behöver dock inte ligga i plastpåsar.
    Som barnmat räknas inte läskedrycker, saftdrycker och liknande"

• fenomena83
    Elanje skrev 2008-03-06 21:20:07 följande:
    Jo man får visst ta med sig tetra välling i handbagaget!! Det hade vi när vi åkte och det var ingen som sa nåt!! Läs på www.lfv.se "Dessutom får du ta med:Mediciner som behövs under resan.Barnmat som behövs under resan.Vätska som ingår i särskild diet som du behöver under resan.Packa flytande mediciner, barnmat och dietmat så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. De behöver dock inte ligga i plastpåsar.Som barnmat räknas inte läskedrycker, saftdrycker och liknande"
    Tack gode gud för det!!
Svar på tråden Hur är det att åka på charter typ till Kanarieöarna med en 3åring och en 1,5åring? Går det bra?