66an skrev 2008-03-06 15:41:20 följande:
Har som sagt kommit hem för en vecka sedan med en snart 5-årig flicka som talar spanska. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter av hur lång tid det tog och på vilket sätt deras barn har lärt sig svenska och om ni har försökt behålla deras första språk?
Ok,jag har också en 5-årig dotter som vi hämtade hem från Colombia när hon var 4 år och 9 månader
I vårt fall är det kanske lite annorlunda då jag och hela min ursprungliga familj har spanska som "modersmål" och detta gör att min dotter alltid hör spanskan och använder språket varje dag.
Min man och hans familj(förutom svärmor som är Islänska) pratar bara svenska med dottern vilket gjort att hon har snappat upp språket ganska snabbt och hon pratar mer och mer klockrent
Sen går dottern de 15 syskon timmar/v på förskolan och jag måste säga att förskolan har varit kanon för dotterns svenska! Hon har ju fått svenska vänner vilket triggar henne till att vilja lära sig mer och mer och just nu har vi en riktig pratkvarn,och detta gäller bägge språken. Ibland är hon så chattrig att jag vill bara plocka bort batterierna(hon är som Duracell kaninen

)
Vår dotter kommer självklart att få behålla spanskan då hon inte upplever detta som otryggt utan snarare tvärtom, jag känner att spanskan är och kommer att bli hennes känslospråk,då hon föredrar att bli tröstad och även tröstar lillebror på spanska.
Vår dotter kände sig trygg med oss redan från första stunden och mycket tror jag berodde på att jag talade spanska. Den första halvtimmen efter överlämnandet så höll hon sig tätt intill mig,sen upptäckte hon att även papi kunde ord som hon förstod och sedan dess är hon papis lilla flicka
Jag förstår att du är orolig för språket som vilken mamma som helst,men jag tror att det alltid ordnar sig till slut! Vår dotter överraskar oss hela tiden med nya ord och uttryck
Något jag alltid kommer att komma ihåg,är när hon kom till förlossningen 1 timme efter att lillebror hade fötts och hennes första ord var: Kära nån,vad pytteliten han är !
Aldrig hört en 5-åring säga: Kära nån
Jag kom till Sverige som liten och hade aldrig hemspråksundervisning eftersom min pappa tyckte att läraren inte hade tillräckligt med kompentens för detta,så han undervisade oss hemma och vi kan skryta med att vi talar och skriver perfekt spanska
Men som sagt man måste använda språket dagligen för att kunna behålla det.
Lycka till!
Om det är något du undrar så är du välkommen att skriva till mig!